Blinkande semafor (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Monday, June 24, 2019, 10:35 (1740 dagar sedan)

I gamla dokument nämns att en del semaforer var utrustade med gasbelysning, och att de därför visade blinkande sken, åtminstone i stoppställning.

Vet någon hur pass vanligt detta var? Eller vilka banor som tillämpade det?

Har jag tolkat skrifterna rätt om jag antar att man vred på mer gas när semaforen körställdes, så att det gröna skenet blev fast?


Tacksam för svar.

Blinkande semafor

av Anders Ljung, Monday, June 24, 2019, 14:17 (1740 dagar sedan) @ Anders_W

I gamla dokument nämns att en del semaforer var utrustade med gasbelysning, och att de därför visade blinkande sken, åtminstone i stoppställning.

Vet någon hur pass vanligt detta var? Eller vilka banor som tillämpade det?

Har jag tolkat skrifterna rätt om jag antar att man vred på mer gas när semaforen körställdes, så att det gröna skenet blev fast?


Tacksam för svar.

Om du har ett gasljus som blinkar som bör det vara en klippventil, uppfunnen av Dahlén, inblandad. En pilotlåga som brinner ständigt och så släpper klippventilen på gas i intervaller.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klippljusapparat

Blinkande semafor

av Gunnar Ekeving, Monday, June 24, 2019, 19:20 (1740 dagar sedan) @ Anders_W

Rött blinkande sken var mycket vanligt eftersom man på det viset sparade gas, dessutom blev signalen mer synlig. När signalen ställdes om för att visa grönt sken förbikopplades vanligen klippventilen på mekanisk väg. Men det fanns järnvägsbolag som lät signalen blinka även när "kör" visades med en vinge. Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen gillade inte riktigt detta, men måste väl medge att risken för förväxling med försignaler var minimal eftersom huvudsignalerna i allmänhet var mycket högre. I en del fall fortsatte den gröna huvudsignalblinken långt efter förstatligandet.

Att visa blinkande grönt var med hänsyn till gasförbrukningen särskilt angeläget vid lastplatser och vid tidvis obevakade stationer. Omkring 1920 blev det tillåtet att låta signaler normalt visa "kör" vid lastplatser, liksom att visa "kör" i båda riktningar på obevakade stationer. Och det var inte enbart enskilda järnvägar som var oroade över den ökade gasförbrukningen; så här skrev signalingenjör Ivar Larsson vid SJ:s tredje distrikt:

[image]

Gasförbrukningen var inte enbart en kostnadsfråga; det var också ett tungt arbete med gastuberna.