Olycka i Norge 1889? (Historiskt material)

av Ola Ahlström, Friday, June 28, 2019, 20:31 (1762 dagar sedan)

I samband med att jag går igenom 3:e Trafikdistriktets handlingar hittar jag en del dokument som skapar frågor. Ett exempel är denna skrivelse från 1889 som nämner en olycka, urspårning, i Norge i juli 1889 där fyra Svenska vagnar varit inblandade och blivit skadade.

[image]

Uppenbarligen blev vagnarna inte mer skadade än att de reparerades vid 4:e Trafikdistriktet men fakturerades ägaren (?) 3:e Trafikdistriktet.

Inblandade vagnar var personvagnarna B4b 363, B3b 378, B3a 641 och godsvagnen KN 3662. Var i Norge skedde urspårningen och vad skedde? Därutöver är det intressant att notera att alla tre skadade personvagnarna är 2:a klassvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

Olycka i Norge 1889?

av Thor Bjerke, Friday, June 28, 2019, 22:04 (1761 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I følge pressen sporet nattoget fra Kristiania til Stockholm av ved Magnor 12. juli 1889. Årsaken synes å være arbeide i sporet.

Olycka i Norge 1889?

av Ola Ahlström, Friday, June 28, 2019, 22:17 (1761 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Intressant! Men var nattåget ett "blandad tåg", alltså med också med godsvagnar? Var det bara Svenska personvagnar eller var även Norska dito med?

Ola Ahlström
Malmö

Olycka i Norge 1889?

av Thor Bjerke, Saturday, June 29, 2019, 08:38 (1761 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jeg har søkt etter fakta om togsammensetningene på den tiden, men med dårlig resultat. Antakelig var toget sammensatt av både norske og svenske personvogner. Sett i betraktning av den lengre strekningen i Sverige, var nok de fleste vognene fra SJ.


Om nattoget også tok med godsvogner, er ukjent.

Olycka i Norge 1889?

av Ola Ahlström, Saturday, June 29, 2019, 10:51 (1761 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Fick idag på morgonen tillgång via mail ett tidningsreferat från olyckan med några ögonvittnesskildringar.

Ur Dagen Nyheter

[image]

[image]

[image]

Några intressanta uppgifter är att;

  • Det anges att en svensk 1:a klassvagn var med och denna spårade ur (skadades?).
  • Åtta vagnar spårade ur varav tre välte och "delvis sönderslogs"
  • Första vagnen var en bagagevagn, den andra en tom 3:e klassvagn och den tredje en svensk 1:a klassvagn (sovvagn?).
  • Enligt den andra vittnesskildringen var den 2:a klassvagn vittnet åkte i urspårad medan vagn 3, 4 och 5 (vagn 5 anges här som bagegvagn) omkullvälta

Alltså finns två versioner om tågets sammansättning
Antingen åtta vagnar där ordningen efter loket var F-vagn, C-vagn och A-vagn
eller
fem vagnar, och om man räknar från fjärde vagnen framåt, B-vagn, okänd, okänd, F-vagn (detta förutsätter att man numrerar vagnarna från sista vagn och framåt).

Tacksam för att fått tillgång till denna tidningsnotis.

Ola Ahlström
Malmö

Olycka i Norge 1889?

av BJ, Saturday, June 29, 2019, 19:41 (1761 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Riktigt intressant. Bra att du delger oss detta drama Ola.
Funderar på tiden. Kristiania - Magnor är 13,3 mil.
Enligt Herr Tiedeman avgår tåget i tid 4.30 (16,30) och man studerar solnedgång redan i Magnor! Tåget gick inte så fort kan man anta! Tidtabell för tåget?
BJ

Olycka i Norge 1889?

av Thor Bjerke, Saturday, June 29, 2019, 19:55 (1761 dagar sedan) @ BJ

Nattoget fra Kristiania til Stockholm hadde på norsk side betegnelsen P.T. 7. Det førte både 1., 2. og 3. klasse. Avgang Kristiania 16.20, ankomst Charlottenberg 21.22 - avgang Charlottenberg 22.10 svensk tid (tilsvarer 21.52 norsk tid), ankomst Stockholm C 09.50.


På svensk side skal toget ha vært hurtigtog og bare med 1. og 2. klasse.

Olycka i Norge 1889?

av Anders Sandgren, Saturday, June 29, 2019, 22:13 (1760 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kan inte den första nämnda vagnen vara nr 368 istf 363. Det var en A3a och inte en B4.