Växjö den 18/8 1984, 3 bilder (Bana)

av Ulfe, Sunday, July 07, 2019, 08:49 (1727 dagar sedan)

Då var tåg 2154 framme i Växjö.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-969e7dd5f1650f49480d213dcaaf23b25d1cc108a2299.jpg/version-cb6922cf6253a203bb301f663eb942b1/[/img]
Ankomst enligt tidtabell 12.50

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-c26554b2f920b36e5d790620991bdbc05d1cc11f3b9d6.jpg/version-b9ccdb7970bac23255ea108a9b23d023/[/img]
Stationsklockan visar 12.55

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-2eff2d44382fe88e12507c01724889105d1cc12d143b4.jpg/version-5ce8a45da4dac871c79b8dbcca150a90/[/img]

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Krister P, Monday, July 08, 2019, 01:12 (1726 dagar sedan) @ Ulfe

När man ser sådana här bilder....det känns som om det vore igår.
Men det är alltså 35 år sedan!
Det känns faktiskt lite läskigt.

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av 53 Wadsten, Monday, July 08, 2019, 06:59 (1726 dagar sedan) @ Krister P

Kryp in i bilden och kör rälsbussarna:-)
På spår 2 står sovvagnen till och från Stockholm uppställd.

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Herbert Paalberg, Monday, July 08, 2019, 12:27 (1726 dagar sedan) @ Krister P

När man ser sådana här bilder....det känns som om det vore igår.
Men det är alltså 35 år sedan!
Det känns faktiskt lite läskigt.

Instämmer Krister, vad tiden går fort numera. Synd att inte din bild på ogräsbekämpningen med Tp-lok som jag körde 1983 str. Vö-Vk kom med i senaste Tåg-bilagan nr:5 angående just detta som behandlas i numret. Det var ju inte vanligt med sådan dragkraft men du fick ju kanon-bilder. Tack för detta och även tack för bilddokumentationen Ulfe om trefoten aug. 1984.
Palle i Vika.:-)

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 08, 2019, 18:42 (1726 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag minns inte datum och tidpunkt men mor och jag hade åkt från Kisa till Jenny för att hälsa på Far som blivit stationerad där. Vi hade ännu inte fått flytta in i SJ bostadshus i norra änden av bangården. Far hyrde ett rum uppe i Jenny . Stanna en stund till här sa far ,det ska komma ett nytt tåg strax . De ska stanna för möte. Jag har fortfarande bilden på mina näthinnor när tåget kom. Grönt och beige . Jag tyckte de var så fina i jämförelse med Märstavagnarna. Det var YCo5p 788 och släpet 1791 som kom. 788 är borta men 1791 har i Västervik fått tillbaka orginalfärgen och rullar på med smalspårstågen.Det var de 2 första fordonen i VK av denna typ. Jag var 12 år då.

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Gunnar Olson, Monday, July 08, 2019, 19:13 (1726 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag minns inte datum och tidpunkt men mor och jag hade åkt från Kisa till Jenny för att hälsa på Far som blivit stationerad där. Vi hade ännu inte fått flytta in i SJ bostadshus i norra änden av bangården. Far hyrde ett rum uppe i Jenny . Stanna en stund till här sa far ,det ska komma ett nytt tåg strax . De ska stanna för möte. Jag har fortfarande bilden på mina näthinnor när tåget kom. Grönt och beige . Jag tyckte de var så fina i jämförelse med Märstavagnarna. Det var YCo5p 788 och släpet 1791 som kom. 788 är borta men 1791 har i Västervik fått tillbaka orginalfärgen och rullar på med smalspårstågen.Det var de 2 första fordonen i VK av denna typ. Jag var 12 år då.

Märstabussarna var ju mörkgröna/blekgula då. Hade inte de nya rälsbussarna samma färgsättning?

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 08, 2019, 23:25 (1725 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Grön, Mörkgrön, Blekgul, Gul, Beige. Vad visste jag om det då. Sedan lärde jag mej.

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av yngve nilsson, Tuesday, July 09, 2019, 10:33 (1725 dagar sedan) @ Gunnar Olson

De nya YC05p som plaserades i Västervik var gula och gröna från början men må+lades senare om. De första YC05p som var orange och gul, nr 799 plaserades i Kalmar. När Västervik fick fler motorvagnar var dessa i den nya färgsättningen.

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Granis, Tuesday, July 09, 2019, 10:38 (1725 dagar sedan) @ yngve nilsson

Enligt uppgift hade de gulgröna fordonen (såväl YBo5 som YBo4 "typerna" då) slutligen blivit ommålade till organgegult 1958. Samma år som de sista dylika fordonen (bl a det allra sista; släpet UBo3yp 2139 som nu renoveras på ULJ) levererades. Givetvis orangegula då.

/ L G

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, July 09, 2019, 11:01 (1725 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det var väl 1952 som de första YCo5p kom . Eller?

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Herbert Paalberg, Tuesday, July 09, 2019, 12:01 (1725 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det var väl 1952 som de första YCo5p kom . Eller?

Det stämmer exaktemento, det var det året den gode Hilding i Umeå yxade till fordonstypen och började leverera ut till landets smalspårsjärnvägar. Heder åt den "Gubben". Palle i Vika som avverkat tusentals mil i dessa vehicklar under åren i skarpt läge men med en usel arbetsmiljö men det är en annan sak. ;-)

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, July 09, 2019, 12:12 (1725 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det var väl bättre än köra spårvagn. Där fanns det ju inte en stol ens i början.

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Herbert Paalberg, Tuesday, July 09, 2019, 12:28 (1725 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det var väl bättre än köra spårvagn. Där fanns det ju inte en stol ens i början.

Nu hänger jag inte med Nisse vilket fordon och vilken linje undrar den frågvise i Vika.;-)

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, July 09, 2019, 12:44 (1725 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag har sett många bilder på spårvagnar från gamla tider där föraren står och kör. Jag tror det finns veteraner i Sverige med bara ståplats till "piloten", de små pallarna i Yo1: orna var väl inte heller ett under av bekvämlighet. Satt du bättre på "pallen " i Ångloken?

Växjö den 18/8 1984, 3 bilder

av Herbert Paalberg, Tuesday, July 09, 2019, 13:10 (1725 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag har sett många bilder på spårvagnar från gamla tider där föraren står och kör. Jag tror det finns veteraner i Sverige med bara ståplats till "piloten", de små pallarna i Yo1: orna var väl inte heller ett under av bekvämlighet. Satt du bättre på "pallen " i Ångloken?

Ja sittpallarna av den 3-benta typen var väl inte den bästa av komfort på Du-loken som man fick lägga omkull på hyttgolvet vid hyttbyte. Men ångloken fick man ofta stå vid körning men de var åtminstone fjädrande när man hade möjlighet att sitta och varmt och gott vintertid om det inte var hytter av öppen typ men de var sällsynta på senare tid, men nu är vi långt ifrån det ursprungliga ämnet Hilding och hans sista smalspårskonstruktion från 1952. Palle i Vika;-)