Kan detta vara Kockums 60 grusvagnar från 1860? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Friday, July 12, 2019, 15:50 (1744 dagar sedan)

Något som fått mig att från och till leta i olika källor efter är de 60 öppna godsvagnar som anges som grusvagnar typ M i bland annat boken Kockums på spåret (sidan 8). Jag har försökt identifiera vagnarna i bland annat de olika Särtryck 77 som finns läsbara på Samlingsportalen men har inte kommit svaret närmre. I till exempel Särtryck 77 1921 kan man finna godsvagnarna i serierna 10000 och 11000, alltså de nummer som godsvagnar fick 1884 respektive 1886 men där anges vagnar slopade med ett littera som är svårt att tolka som en av dessa 60 vagnar. I just denna årgång finns ävan Byggnadscentralförrådets vagnar med, faktiskt med låga individnummer och med littera P1.

Erik Sundströms bok; Svenska Godsvagnar Normalspår 1856-1956, är fåordig om dessa Kockumsvagnar men nämner att flera "ballastvagnar" (grusvagnar?) överfördes till Byggnadscenrtalförrådet eller skrotades på 1890 talet. En annan uppgift ur boken är att 89 vagnar tillkom när S&NJ (Malmbanan) tillfördes SJ 1890.

Så till några konkreta frågor och överskottsmaterial från genomgången av 3 Trafikdistriktets Maskinadelnings arkiv vid Landsarkivet i Lund. Hittade detta dokument från 1896;

[image]

[image]

[image]

[image]

Kan det vara så att bland dessa 195 att de 60 vagnarna från Kockums återfinns och i så fall vilka nummer kan det vara?

Är Byggnadscentralförrådet efterföljare till Statens Järnvägsbyggnad?

Betyder detta att t.ex. dessa "Kockumsvagnar" haft flera olika nummeridentiteter?

  • Trafidistriktsnummer fram till 1867
  • Gemensamma nummerserier efter 1867
  • Äldre nummer vid Statens Järnvägsbyggnad
  • Nytt nummer vid Statens Järnvägsbyggnad 1897
  • Ånyo nytt nummer hos Byggnadsförrådet


Uppenbart är det inte lätt att följa en godsvagnsindivid.

Ola Ahlström
Malmö

Kan detta vara Kockums 60 grusvagnar från 1860?

av Anders Jansson, Friday, July 12, 2019, 18:34 (1744 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Då de här aktuella ballastvagnarna kom från IV distriktet i Östersund ligger det nära till hands att anta att det rör sig om ballastvagnar från SJB byggnad av statsbanan Torpshammar-Östersund.

Till nämnda byggnad gjordes upprepade beställningar av mer eller mindre kompletta vagnar från Kockums. Ibland rörde det sig bara om de järndetaljerna. Andra gånger om kompletta underreden. Leveranserna skeppades till Sundsvall eller Hommelvik i Norge. Min minnesbild säger att jag i något sammanhang sett nummer som stämmer väl överens med den nummerserie som anges i skrivelsen.