Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson (Järnvägspersonal)

av Torbjörn Jansson, Thursday, August 08, 2019, 18:17 (1694 dagar sedan)

Hej!
I samband med släktforskning är jag intresserad av min morfars, Karl Arvid Arvidsson, tjänstgöring inom SJ. Han var född den 23 april 1890 och död i Värnamo den 2 maj 1955. Det jag vet är att han tjänstgjort bl a i Krylbo under min mors uppväxt där. Hon var född 1919. Han har såvitt jag vet också tjänstgjort på Stockholm Norra, kanske också i Värnamo. Jag har i min ägo hans blåa tågbefälhavarband. Jag är tacksam om någon kan vägleda mig i mitt sökande :-)!

Hälsningar
Torbjörn Jansson

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Torbjörn Jansson, Thursday, August 08, 2019, 18:41 (1694 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack Stefan! Precis den hjälp jag behövde,jag visste inte att det finns där :-)!

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Torbjörn Jansson, Thursday, August 08, 2019, 18:53 (1694 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Laddade hem t ex 1912, 337 sidor. Då jag vet så lite om hans tjänstgöringar, var och när, så är det nästan som att leta efter en nål i en höstack. Matrikeln är ju uppdelat på alla olika distrikt m m.

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Mikael Blom, Thursday, August 08, 2019, 19:26 (1694 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Laddade hem t ex 1912, 337 sidor. Då jag vet så lite om hans tjänstgöringar, var och när, så är det nästan som att leta efter en nål i en höstack. Matrikeln är ju uppdelat på alla olika distrikt m m.

Testa sökfunktionen. Ctrl+F brukar funka i pdf-filer. Tänk på att stavningen kan vara olika. Finns väl annars ett personregister i slutet av matrikeln om jag inte minns fel.

Lycka till i din släktforskning!

Hälsar Micke, en annan släktforskare.:-)

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Stefan Olsson, Thursday, August 08, 2019, 19:28 (1694 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Precis som i släktforskningen blir det väl nästan bara mer spännande så.

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av johanmmolin, Thursday, August 08, 2019, 20:11 (1694 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Dessutom tycks det finnas en tendens, i varje fall t o m 1910-talet, att skriva son-namn med ETT s. Din morfar kan m a o mycket väl stå skriven som "Arvidson".

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Anders Nordebring, Thursday, August 08, 2019, 20:10 (1694 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej!
I samband med släktforskning är jag intresserad av min morfars, Karl Arvid Arvidsson, tjänstgöring inom SJ. Han var född den 23 april 1890 och död i Värnamo den 2 maj 1955. Det jag vet är att han tjänstgjort bl a i Krylbo under min mors uppväxt där. Hon var född 1919. Han har såvitt jag vet också tjänstgjort på Stockholm Norra, kanske också i Värnamo. Jag har i min ägo hans blåa tågbefälhavarband. Jag är tacksam om någon kan vägleda mig i mitt sökande :-)!

Hälsningar
Torbjörn Jansson


Du kunde också försöka återfinna din morfars personalakt. Personalakter finns bevarade i SJ:s arkiv, i detta fall snarast i arkivet efter Administrativa avdelningen, allmänna delen och personalsektionen, serie F 2 A. Förteckningen återfinns i Nationell arkivdatabas och förhoppningsvis fungerar denna länk. Du kan skicka en fråga till Riksarkivet (som förvarar SJ:s arkiv) genom att använda detta formulär. (Ange "Stockholm Marieberg/Arninge" under "Välj enhet".)

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Torbjörn Jansson, Thursday, August 08, 2019, 20:47 (1694 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Tack Anders! Jag ska testa detta!

/Torbjörn

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Torbjörn Jansson, Thursday, August 08, 2019, 22:51 (1694 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Nu har jag gått igenom alla relevanta matriklars personregister och morfar finns inte med någonstans, märkligt! Har jag missat något? Han har ju faktiskt jobbat inom SJ! Dock har jag njutit av alla härliga annonser sist i matriklarna, rekommenderas, verkliga tidsdokument :-)!

Torbjörn

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Ola Almquist, Thursday, August 08, 2019, 23:57 (1694 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Nu har jag gått igenom alla relevanta matriklars personregister och morfar finns inte med någonstans, märkligt! Har jag missat något? Han har ju faktiskt jobbat inom SJ! Dock har jag njutit av alla härliga annonser sist i matriklarna, rekommenderas, verkliga tidsdokument :-)!

Torbjörn

För att vara med i matriklarna krävs i regel att personen lägst hade titeln kontorist eller motsvarande.
Karl Arvid Arvidsson var 1910 extra ordinarie bromsare och då finns han inte med i avlöningsstaten. Aringsås församling innebär Alvesta.

Jag hittade honom på sidan 146 i den senaste som finns publicerad, 1947. Han var då trafikbiträde på Stockholm N (Nst), på I distriktet, 24 trafiksektionen. Sedan är det bara att gå bakåt...

M.v.h.
Ola

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Torbjörn Jansson, Friday, August 09, 2019, 09:23 (1694 dagar sedan) @ Ola Almquist

Intressant, tack :-)! I samlingsportalen finns 1948 års matrikel och där finns han inte med, det borde han väl vara? Tittar vi i samma matriklar?

Torbjörn

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Ola Almquist, Friday, August 09, 2019, 12:32 (1694 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Intressant, tack :-)! I samlingsportalen finns 1948 års matrikel och där finns han inte med, det borde han väl vara? Tittar vi i samma matriklar?

Torbjörn

Nej. Jag och Anders har tittat i avlöningsstaterna (som återfinns under arvodesstater vilket var den ursprungliga benämningen) här.

M.v.h.
Ola

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Torbjörn Jansson, Saturday, August 10, 2019, 08:59 (1693 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack, detta ser intressant ut :-)! Ska gå igenom de relevanta och se vad jag hittar!
Torbjörn

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av z750asn, Friday, August 09, 2019, 03:03 (1694 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Nu har jag gått igenom alla relevanta matriklars personregister och morfar finns inte med någonstans, märkligt! Har jag missat något? Han har ju faktiskt jobbat inom SJ! Dock har jag njutit av alla härliga annonser sist i matriklarna, rekommenderas, verkliga tidsdokument :-)!

Torbjörn

Har hittat honom i följande lönestater.
Fick ordinarie tjänst vid SJ 1/7-1915
I dessa 4 lönestater anges hans födelsedatum till 23/4 1890
1917 och 1919, stationskarl i Genevad III distriktet 8:e trafiksektionen
1922 och 1924 i Krylbo I distriktet 2:a trafiksektionen.

Mvh
Anders S, Kalmar

Uppgifter om min morfar Karl Arvid Arvidsson

av Torbjörn Jansson, Friday, August 09, 2019, 09:26 (1694 dagar sedan) @ z750asn

Hej Anders!
Intressant! Var hittar man dessa lönestater?

Torbjörn