Skicka gods på järnväg (Järnväg allmänt)

av L.Strömberg, Thursday, August 08, 2019, 20:53 (1722 dagar sedan)

I dessa tider när alla ( nästan) pratar om klimat o miljö så kan man fundera på varför man inte kan skicka gods på tågen idag ? Förr så fanns både ilgods fraktgods o expressgods i dag finns väl inget? Har en bekant som skulle försöka skicka en maskin som vägde 50kg (borrmaskin)
från Småland till Luleå men se det var lättare sagt än gjort. Ingen ville befatta sej med detta han blev så arg så han såg till att varan kom fram med bil istället. Nu kan jag inte hela historian om detta då skulle inte bladet räcka till men det jag vill ha sagt varför ska det vara så svårt nu för tiden att få något som är smidigt och framför allt miljövänligt att skicka något på Järnväg .

Skicka gods på järnväg

av tobbe, Thursday, August 08, 2019, 21:28 (1722 dagar sedan) @ L.Strömberg

Jag har jobbat både på expressgodset Cst och dess resgodsexpedition sista tiden innan dess nedläggning inom SJ innan privat entreprenör övertog verksamheten hösten 2000. SJ ansåg på den tiden att verksamheten inte var"lönsam". Jag blev då uppsagd på grund av arbetsbrist och resgodset nedlades helt( som jag då jobbade med). Den privata entreprenören tog motvilligt över resgodset ett kort tid men höjde priserna otroligt högt för att bli av med verksamheten som t.e.x. en cykel skulle vara inpackad i avsedd förpackning till en kostnad av 700 kr!!! samt att kunde måste ta den till expressgodset på andra sidan bangården. Transport av skidor på vintern som vi på SJ-tiden hade på Cst i baracken vid sp. 10 i speciellt byggda skåp för lämning och avhämtning funkade bra så länge det varade men när den privata aktören höjde priserna ordentligt så försvann den verksamheten i ett nafs... Att sedan den privata godshanteringen bytte ägare i parti och minut och att verksamheten flyttade till trakterna kring Liljeholmen gjorde ju att kunderna försvann och personalen sade upp sig och verksamheten sedan sakta dog ut. Hur det är idag har jag 0-koll på, men vem bryr sig, iallafall inte jag som glad pensionär.
Men håller med om att gods borde fraktas med tåg vare sig det gäller res alt. expressgods.
tobbe:-D :-D :-D :-D

Skicka gods på järnväg. Bussgods

av Leif B, Thursday, August 08, 2019, 21:44 (1722 dagar sedan) @ tobbe

Jag har jobbat både på expressgodset Cst och dess resgodsexpedition sista tiden innan dess nedläggning inom SJ innan privat entreprenör övertog verksamheten hösten 2000. SJ ansåg på den tiden att verksamheten inte var"lönsam". Jag blev då uppsagd på grund av arbetsbrist och resgodset nedlades helt( som jag då jobbade med). Den privata entreprenören tog motvilligt över resgodset ett kort tid men höjde priserna otroligt högt för att bli av med verksamheten som t.e.x. en cykel skulle vara inpackad i avsedd förpackning till en kostnad av 700 kr!!! samt att kunde måste ta den till expressgodset på andra sidan bangården. Transport av skidor på vintern som vi på SJ-tiden hade på Cst i baracken vid sp. 10 i speciellt byggda skåp för lämning och avhämtning funkade bra så länge det varade men när den privata aktören höjde priserna ordentligt så försvann den verksamheten i ett nafs... Att sedan den privata godshanteringen bytte ägare i parti och minut och att verksamheten flyttade till trakterna kring Liljeholmen gjorde ju att kunderna försvann och personalen sade upp sig och verksamheten sedan sakta dog ut. Hur det är idag har jag 0-koll på, men vem bryr sig, iallafall inte jag som glad pensionär.
Men håller med om att gods borde fraktas med tåg vare sig det gäller res alt. expressgods.
tobbe:-D :-D :-D :-D

Bussgodsär ett alternativ i vissa fall. Inte minst står det för en stor del av varuförsörjningen i Norrlands inland och kanske även i andra delar av landet.

Skicka gods på järnväg. Bussgods

av 53 Wadsten, Friday, August 09, 2019, 10:35 (1721 dagar sedan) @ Leif B

Jag har abåde på expressgodset Cst och dess resgodsexpedition sista tiden innan dess nedläggning inom SJ innan privat entreprenör övertog verksamheten hösten 2000. SJ ansåg på den tiden att verksamheten inte var"lönsam". Jag blev då uppsagd på grund av arbetsbrist och resgodset nedlades helt( som jag då jobbade med). Den privata entreprenören tog motvilligt över resgodset ett kort tid men höjde priserna otroligt högt för att bli av med verksamheten som t.e.x. en cykel skulle vara inpackad i avsedd förpackning till en kostnad av 700 kr!!! samt att kunde måste ta den till expressgodset på andra sidan bangården. Transport av skidor på vintern som vi på SJ-tiden hade på Cst i baracken vid sp. 10 i speciellt byggda skåp för lämning och avhämtning funkade bra så länge det varade men när den privata aktören höjde priserna ordentligt så försvann den verksamheten i ett nafs... Att sedan den privata godshanteringen bytte ägare i parti och minut och att verksamheten flyttade till trakterna kring Liljeholmen gjorde ju att kunderna försvann och personalen sade upp sig och verksamheten sedan sakta dog ut. Hur det är idag har jag 0-koll på, men vem bryr sig, iallafall inte jag som glad pensionär.
Men håller med om att gods borde fraktas med tåg vare sig det gäller res alt. expressgods.
tobbe:-D :-D :-D :-D


Bussgodsär ett alternativ i vissa fall. Inte minst står det för en stor del av varuförsörjningen i Norrlands inland och kanske även i andra delar av landet.

Många väskor och cyklar har jag polletterat från Falsterbo under min tid som stationskarl.
Cyklarna var ofta trasiga vid framkomsten.

Skicka gods på järnväg. Bussgods

av Jan Langstrom, Friday, August 09, 2019, 11:25 (1721 dagar sedan) @ Leif B

Ser inte så bra ut för Bussgods. Piteå-Tidingen. F n oklart hur det går.

Skicka gods på järnväg

av L.Strömberg, Friday, August 09, 2019, 11:44 (1721 dagar sedan) @ tobbe

Jag bryr mej egentligen inte heller även jag en glad pensionär men det retar mej att man inte kan ha något som är smidigt o enkelt i Sverige . Känner många som vill skicka sitt gods på Järnväg stort som smått men dels är det dyrt plus väldigt krångligt . Nu körs det mesta på våra vägar kors o tvärs över landet. Då är det inga politiker som snackar om miljö.

Skicka gods på järnväg

av Micke Carlsson, Friday, August 09, 2019, 12:47 (1721 dagar sedan) @ L.Strömberg

Järnvägen gav ju upp på styckegods och paket eftersom kunderna försvann och det kostade mer än det gav för besväret. Järnvägen, SJ, har ju haft på sig att vara lönsam sedan 1963 och detta var helt enkelt inte lönsamt.

Från transportledare i åkeribranschen hör jag sägas att det som lönar sig idag är just styckegodset.

Att sätta upp en rikstäckande fraktkedja på spåren idag vore omöjligt, men om åkerierna skulle se att de kunde dra nytta av att låta mer frakter gå med tåg så kunde läget ändras, om viljan finns. Järnvägen måste då kunna garantera att tåget kommer i tid och att godset är helt. Det var inte järnvägens paradgrenar precis, på den tiden järnvägen fortfarande hade styckegods.

Skicka gods på järnväg

av Kjell Aghult, Friday, August 09, 2019, 14:14 (1721 dagar sedan) @ Micke Carlsson

..... Järnvägen måste då kunna garantera att tåget kommer i tid och att godset är helt. Det var inte järnvägens paradgrenar precis, på den tiden järnvägen fortfarande hade styckegods.

Försenat och skadat gods förekommer tyvärr i alla transportslag. Men på bil och flyg brukar de sopas under mattan.

Min julbok från USA i fjol tog drygt ett kvartal på sig hit. Bokagenten skyllde hela tiden på speditören och någon mystisk "konsolideringspunkt på Östkusten". Till sist ordnade han ersättningleverans åt mig och si - då hittade man boken i USA! I något smart kvalitetssäkringssystem?

Vid en annan sändning, från Italien, var speditören ärlig: "Den ligger väl bortglömd på någon
bilterminal i Frankrike". Även här fick jag ersättningsleverans.

Som trafikelev på Örebro styckegodsterminal hörde jag ibland snacket från "ASG-sidan":
"Det här har dom slagit sönder på Stockholmsbilen, Göteborgsbilen etc!".

En kollega arbetade en tid på styckegodsterminalen Stockholm N. Var stolt att man fått ta över Äggcentralens frakter: "Det var för mycket godsskador på bilarna".

Skicka gods på järnväg

av Micke Carlsson, Friday, August 09, 2019, 16:00 (1721 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den ena blir inte bättre bara för att den andra också är dålig :-)

Skicka gods på järnväg Csam

av BD, Friday, August 09, 2019, 17:39 (1721 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Som trafikelev på Örebro styckegodsterminal hörde jag ibland snacket från "ASG-sidan":
"Det här har dom slagit sönder på Stockholmsbilen, Göteborgsbilen etc!".

En kollega arbetade en tid på styckegodsterminalen Stockholm N. Var stolt att man fått ta över Äggcentralens frakter: "Det var för mycket godsskador på bilarna".

[image]

Hörde från en på Bilspedition att Csam-containers hade mycket godsskador. Godset ruskades ju både på längden och tvären.
Systemet hade vunnit på att 2,5 eller 2,6 m breda containers hade använts och att de hade hanterats med vanliga lastbilskranar. Längden kunde ha varit 3 m.

Fortfarande går mycket styckegods på räls i containers som administreras av åkerier.

Skicka gods på järnväg

av tobbe, Saturday, August 10, 2019, 17:27 (1720 dagar sedan) @ tobbe

Kan bara tillägga att när expressgodset på Cst förväntades att nedläggas så inköpte man ett sorterings o transportband för dyra pengar för att förhoppningsvis kunna effektivisera sorteringen av paket. Denna anlände till magasinet för att monteras ihop för användning (trodde man :-P :-P) Men den förblevo placerad i ett hörn i magasinet omonterad och kom aldrig till användning innan portarna slog igen för gott. Hörde senare att denna såldes iväg för en struntsumma när den nya aktören tog över. Snacka om slöseri med pengar:-| :-| :-|
tobbe

Skicka gods på järnväg

av Kjell Aghult, Sunday, August 11, 2019, 11:46 (1719 dagar sedan) @ tobbe

Kan bara tillägga att när expressgodset på Cst förväntades att nedläggas så inköpte man ett sorterings o transportband för dyra pengar för att förhoppningsvis kunna effektivisera sorteringen av paket. Denna anlände till magasinet för att monteras ihop för användning (trodde man :-P :-P) Men den förblevo placerad i ett hörn i magasinet omonterad och kom aldrig till användning innan portarna slog igen för gott. Hörde senare att denna såldes iväg för en struntsumma när den nya aktören tog över. Snacka om slöseri med pengar:-| :-| :-|
tobbe

Tacksam vore även en SJ-version av saken: Jag kan expressgodset bara ytligt, trots att Expressgodscenter (Samlad redovisning/kundtjänst) några år fanns i Örebro.

Skicka gods på järnväg

av tobbe, Sunday, August 11, 2019, 20:11 (1719 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Min egen kommentar... snurrigt värre var det iallafall och slutet kom ju ganska snart från en om jobbade "på golvet" alltså inte en skrivbordstomte:-D :-D :-D :-D
tobbe

Skicka gods på järnväg

av Kjell Aghult, Monday, August 12, 2019, 09:04 (1718 dagar sedan) @ tobbe

....alltså inte en skrivbordstomte

Vissa sådana var s k långvägare, som i Posten, Försvaret etc. De var ofta stränga chefer.

Skicka gods på järnväg

av Per Johansson, Saturday, August 10, 2019, 02:06 (1720 dagar sedan) @ L.Strömberg

Jag testade att skicka gods en gång. Jag gick till Stockholm södra och skickade ett paket till hembyns station. De sade direkt att det är billigare att skicka med posten, men jag envisades. Nu minns jag inte befordringssättet, kanske expressgods. Det kom fram i alla fall.

Skicka gods på järnväg

av Kjell Aghult, Saturday, August 10, 2019, 07:09 (1720 dagar sedan) @ Per Johansson

Jag testade att skicka gods en gång. Jag gick till Stockholm södra och skickade ett paket till hembyns station. De sade direkt att det är billigare att skicka med posten, men jag envisades. Nu minns jag inte befordringssättet, kanske expressgods. Det kom fram i alla fall.

Faktiskt konkurrerade Posten och SJ om smågods. 1991 samordnade de sig till sist, vilket verkade lovande. Tyvärr slutade samverkan 1994 i avtalsbråk och skadestånd till SJ. Illa mellan två statliga verk.

SJ konkurrerade också med formella dotterbolaget ASG. Där dock dess åkarförening sades bestämma mest.

Skicka gods på järnväg

av Anders.k., Sunday, August 11, 2019, 14:24 (1719 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag testade att skicka gods en gång. Jag gick till Stockholm södra och skickade ett paket till hembyns station. De sade direkt att det är billigare att skicka med posten, men jag envisades. Nu minns jag inte befordringssättet, kanske expressgods. Det kom fram i alla fall.

Faktiskt konkurrerade Posten och SJ om smågods. 1991 samordnade de sig till sist, vilket verkade lovande. Tyvärr slutade samverkan 1994 i avtalsbråk och skadestånd till SJ. Illa mellan två statliga verk.

SJ konkurrerade också med formella dotterbolaget ASG. Där dock dess åkarförening sades bestämma mest.

Sammordnade ?
Gjorde inte Posten och SJ en bytesaffär 1991, SJ (dvs Swebus) tog över Postens diligenstrafik och Posten tog över SJ expressgods ?
Vet inte hur det gick sedan dock.

M.V.H Anders.k.

Skicka gods på järnväg

av Kjell Aghult, Monday, August 12, 2019, 08:50 (1718 dagar sedan) @ Anders.k.

Sammordnade ?
Gjorde inte Posten och SJ en bytesaffär 1991, SJ (dvs Swebus) tog över Postens diligenstrafik och Posten tog över SJ expressgods ?
Vet inte hur det gick sedan dock.

Formellt var SJ Express entreprenör åt Posten. Personalen var alltjämt anställd i SJ.

Skicka gods på järnväg

av Anders.k., Monday, August 12, 2019, 14:03 (1718 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sammordnade ?
Gjorde inte Posten och SJ en bytesaffär 1991, SJ (dvs Swebus) tog över Postens diligenstrafik och Posten tog över SJ expressgods ?
Vet inte hur det gick sedan dock.

Formellt var SJ Express entreprenör åt Posten. Personalen var alltjämt anställd i SJ.

Aha , det var så det gick till, tack.
Har aldrig läst sas hur det gick sedan .


M.V.H Anders.k.

Skicka gods på järnväg

av Sune Nylén, Saturday, August 10, 2019, 07:26 (1720 dagar sedan) @ Per Johansson

Vanligt är ju numera att skicka med DHL eller Schenker. Och de kör väl med biltransporter Jag har personligen bara god erfarenhet av dessa. Hitintills är väl bäst att tillägga.Jag har sålt en del ömtåliga saker, som gamla stenkakor, på Tradera och då förpackat det väl mellan frigolitskivor, Hård wellpapp,typ bananlåda och omslagspapper. Även med posten till Norge har det funkat.Men det säger sig själv att man inte bara kan ställa in prylar löst i exempelvis containrar utan att dessa är
orubbligt placerade i desamma och inte kan dansa omkring. Då måste man ju fylla ut utrymmmet med förpackningsmateriel, som gamla kartonger e.d. Det finns ju föreskrivna krav på hur mycket tryck de skall tåla . Tradera har speciella befordringsavtal för varor sålda genom dem med kraftigt nedsatta priser. I de prislistorna står också förpackningskraven, som jag inte har i minnnet så där direkt, men vill minnas det rör sig om 28 - 30 kg punktbelastning för att de skall kunna garantera transporten.:-)