Spårspärrar (Signaler/säkerhet)

av Peter Johansson, Thursday, August 08, 2019, 22:22 (1694 dagar sedan)

Handmanövrerade växlar och spårspärrar som ingår i säkerhetsanläggning (ställverk) ska alltid efter en lokalfrigivning åter ligga i normalläge, för att säkerhetsanläggningen ska tillåta att tågfärdväg ställs till ett tågspår. En klotväxel i normalläge markeras ju med att växelklotets gula sida är uppåt. När det gäller spårspärrar är det tvärt om. Då markeras normalläge med den röda sidan upp på klotet. (spärren ligger på spåret i skydd) Är det någon som kan förklara varför det inte är konsekvent med t.ex. den gula sida upp även på en spårspärr?
Peter Johansson

Spårspärrar

av daniel, Thursday, August 08, 2019, 23:33 (1694 dagar sedan) @ Peter Johansson

Handmanövrerade växlar och spårspärrar som ingår i säkerhetsanläggning (ställverk) ska alltid efter en lokalfrigivning åter ligga i normalläge, för att säkerhetsanläggningen ska tillåta att tågfärdväg ställs till ett tågspår. En klotväxel i normalläge markeras ju med att växelklotets gula sida är uppåt. När det gäller spårspärrar är det tvärt om. Då markeras normalläge med den röda sidan upp på klotet. (spärren ligger på spåret i skydd) Är det någon som kan förklara varför det inte är konsekvent med t.ex. den gula sida upp även på en spårspärr?

Spårspärrklot och växelklot är målade så att den röda sidan är upp när växlaren måste tänka efter lite extra, så att det blir rätt innan han växlar. För spårspärrar är det påläge och för växlar är det omlagt läge.

Spårspärrar

av Thomas Tell, Friday, August 09, 2019, 10:04 (1693 dagar sedan) @ daniel

Handmanövrerade växlar och spårspärrar som ingår i säkerhetsanläggning (ställverk) ska alltid efter en lokalfrigivning åter ligga i normalläge, för att säkerhetsanläggningen ska tillåta att tågfärdväg ställs till ett tågspår. En klotväxel i normalläge markeras ju med att växelklotets gula sida är uppåt. När det gäller spårspärrar är det tvärt om. Då markeras normalläge med den röda sidan upp på klotet. (spärren ligger på spåret i skydd) Är det någon som kan förklara varför det inte är konsekvent med t.ex. den gula sida upp även på en spårspärr?


Spårspärrklot och växelklot är målade så att den röda sidan är upp när växlaren måste tänka efter lite extra, så att det blir rätt innan han växlar. För spårspärrar är det påläge och för växlar är det omlagt läge.

En spårspärr i avläge kan vara normalläge i vissa fall.
/tell

Spårspärrar

av daniel, Friday, August 09, 2019, 12:56 (1693 dagar sedan) @ Thomas Tell

Handmanövrerade växlar och spårspärrar som ingår i säkerhetsanläggning (ställverk) ska alltid efter en lokalfrigivning åter ligga i normalläge, för att säkerhetsanläggningen ska tillåta att tågfärdväg ställs till ett tågspår. En klotväxel i normalläge markeras ju med att växelklotets gula sida är uppåt. När det gäller spårspärrar är det tvärt om. Då markeras normalläge med den röda sidan upp på klotet. (spärren ligger på spåret i skydd) Är det någon som kan förklara varför det inte är konsekvent med t.ex. den gula sida upp även på en spårspärr?


Spårspärrklot och växelklot är målade så att den röda sidan är upp när växlaren måste tänka efter lite extra, så att det blir rätt innan han växlar. För spårspärrar är det påläge och för växlar är det omlagt läge.


En spårspärr i avläge kan vara normalläge i vissa fall.

Ja, men jag kan inte komma på någon situation där det blir meningsfullt med en manuell spårspärr, så jag gissar att det inte förekommer.

Dessutom hade man väl fortfarande vänt klotet så den röda sidan kommer upp vid av läge på en hypotetiskt sådan spårspärr?

Spårspärrar

av Leif B, Friday, August 09, 2019, 13:13 (1693 dagar sedan) @ daniel

Handmanövrerade växlar och spårspärrar som ingår i säkerhetsanläggning (ställverk) ska alltid efter en lokalfrigivning åter ligga i normalläge, för att säkerhetsanläggningen ska tillåta att tågfärdväg ställs till ett tågspår. En klotväxel i normalläge markeras ju med att växelklotets gula sida är uppåt. När det gäller spårspärrar är det tvärt om. Då markeras normalläge med den röda sidan upp på klotet. (spärren ligger på spåret i skydd) Är det någon som kan förklara varför det inte är konsekvent med t.ex. den gula sida upp även på en spårspärr?


Spårspärrklot och växelklot är målade så att den röda sidan är upp när växlaren måste tänka efter lite extra, så att det blir rätt innan han växlar. För spårspärrar är det påläge och för växlar är det omlagt läge.


En spårspärr i avläge kan vara normalläge i vissa fall.


Ja, men jag kan inte komma på någon situation där det blir meningsfullt med en manuell spårspärr, så jag gissar att det inte förekommer.

Dessutom hade man väl fortfarande vänt klotet så den röda sidan kommer upp vid av läge på en hypotetiskt sådan spårspärr?

Nej!

"En spårspärr som manövreras med handkraft och har ett spårspärrklot ..." ---- " .... den röda delen av klotet uppåt när spårspärren ligger i påläge, och den gula delen av klotet uppåt i avläge."

Källa: "Växlar och spårspärrar – lokal manövrering och kontroll" (TDOK 2017:0701), avsnitt 5.1, sista stycket.

Spårspärrar

av Peter Johansson, Friday, August 09, 2019, 13:50 (1693 dagar sedan) @ Leif B

Det klarlägger att klotets färg och läge är styrt av en TDOK. Inte av vad säkerhetsanläggningens logik kan säga. Det hade för oss som jobbar med växling och lokalfrigivning på fjärrmanövrerade stationer, varit enkelt att se om alla handmanövrerade växlar och spårspärrar är i sitt normalläge, vid återlämnandet av lokalfrigivning till fjtkl.
Det händer att fjtkl ringer upp och meddelar att det inte går att ta tillbaka det "lokala", på grund av att det är något som ligger fel. Hände mig senast i Grums.
Hälsningar Peter Johansson

Spårspärrar

av daniel, Friday, August 09, 2019, 15:46 (1693 dagar sedan) @ Peter Johansson

Fast innehållet i Tdok kommer ju inte från ingenstans. Bestämmelsen är som den är för att ni på växlingen ska besparas besvärliga misstag, som att köra sönder spärren.

Sedan kanske det öppnar möjligheten för andra misstag, som innebär att ni får gå fram och tillbaka en extra gång på bangården innan fjtkl är nöjd. Men det måste väl ändå vara att föredra jämfört med alternativet?

Spårspärrar

av Överkörmästaren, Friday, August 09, 2019, 20:35 (1693 dagar sedan) @ daniel

Opponenten kan ju dock fråga oss hur många urspåringar som de där olikfärgade kloten egentligen har besparat oss, jämfört med hur många som har inträffat för att man tittade på fel klot etc. Det kan ju noteras att motormanövrerade objekt vanligen saknar motsvarande indikeringar.

Spårspärrar

av daniel, Friday, August 09, 2019, 21:52 (1693 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Opponenten kan ju dock fråga oss hur många urspåringar som de där olikfärgade kloten egentligen har besparat oss, jämfört med hur många som har inträffat för att man tittade på fel klot etc. Det kan ju noteras att motormanövrerade objekt vanligen saknar motsvarande indikeringar.

På platser där det kan vara ett problem bör man förse centrala spårspärrar med spårspärrskärm... I vilken utsträckning det görs är en annan fråga. Ett första steg är förstås att trafikfolket säger ifrån var det behövs.

Spårspärrar

av daniel, Friday, August 09, 2019, 15:41 (1693 dagar sedan) @ Leif B

Dessutom hade man väl fortfarande vänt klotet så den röda sidan kommer upp vid av läge på en hypotetiskt sådan spårspärr?


Nej!

"En spårspärr som manövreras med handkraft och har ett spårspärrklot ..." ---- " .... den röda delen av klotet uppåt när spårspärren ligger i påläge, och den gula delen av klotet uppåt i avläge."

På-läge menade jag ju!

Spårspärrar

av Thomas Tell, Friday, August 09, 2019, 20:58 (1693 dagar sedan) @ daniel

En spårspärr i avläge kan vara normalläge i vissa fall.


Ja, men jag kan inte komma på någon situation där det blir meningsfullt med en manuell spårspärr, så jag gissar att det inte förekommer.

Dessutom hade man väl fortfarande vänt klotet så den röda sidan kommer upp vid av läge på en hypotetiskt sådan spårspärr?

En centralstyrd spårspärr har också ett normalläge.
/tell

Spårspärrar

av daniel, Friday, August 09, 2019, 21:49 (1693 dagar sedan) @ Thomas Tell

En centralstyrd spårspärr har också ett normalläge.

Jepp men inget klot.

Spårspärrar

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Saturday, August 10, 2019, 18:01 (1692 dagar sedan) @ Thomas Tell


En spårspärr i avläge kan vara normalläge i vissa fall.
/tell

Jag tror att det finns tre klotväxlar och en spårspärr med klot i Värnamo som kan ingå i en låst tågväg i sina båda respektive lägen (+/- eller normal/omlagt). Jag har tyvärr inte fått tillfälle att prova detta.

Värnamo driftplats har trafikeringssystem H.

Lindman

Spårspärrar

av daniel, Saturday, August 10, 2019, 19:05 (1692 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ


En spårspärr i avläge kan vara normalläge i vissa fall.


Jag tror att det finns tre klotväxlar och en spårspärr med klot i Värnamo som kan ingå i en låst tågväg i sina båda respektive lägen (+/- eller normal/omlagt). Jag har tyvärr inte fått tillfälle att prova detta.

Det stämmer, spärr 63a, men normalläget för den är på.

Spårspärrar

av Ulf Pålsson, Friday, August 09, 2019, 21:22 (1693 dagar sedan) @ Peter Johansson

Handmanövrerade växlar och spårspärrar som ingår i säkerhetsanläggning (ställverk) ska alltid efter en lokalfrigivning åter ligga i normalläge, för att säkerhetsanläggningen ska tillåta att tågfärdväg ställs till ett tågspår. En klotväxel i normalläge markeras ju med att växelklotets gula sida är uppåt. När det gäller spårspärrar är det tvärt om. Då markeras normalläge med den röda sidan upp på klotet. (spärren ligger på spåret i skydd) Är det någon som kan förklara varför det inte är konsekvent med t.ex. den gula sida upp även på en spårspärr?
Peter Johansson

Som någon redan har skrivit i tråden är det inte spårspärrens normalläge som markeras med rött uppåt, utan spårspärrens påläge (= läget med spärren på rälen).

En förklaring till principen för klotens målning kan inte bli något annat än en gissning, för den är ända från 1920-talet.

Från 1924 angavs i trafikreglerna (Säo) vid SJ: ”För att angiva lokalt omläggbara växlars normalläge resp. omlagda läge, målas växelklotens ena hälft vit och den andra röd. När växel ligger i normalläge, skall växelklotets vita del ligga uppåt.”

1929 tillkom i Säo text om spårspärrklot: ”När spårspärrs manövreringsanordning är försedd med klot, målas detta på samma sätt som ett växelklot. När spärren ligger på rälen, skall klotets röda del ligga uppåt.”

I 1941 års Säo ändrades färgställningen från vit och röd till gul och röd. (Ett cirkulär om ändringen utfärdades 1940; motsvarande ändring gjordes också för semaforer, slutsignaler, hinderpålar, huvudsignaltavlor, röda bansignaltavlor och framändeskärmar.)

Min gissning är att rött uppåt valdes 1929 för spårspärr i påläge eftersom detta läge alltid innebär "stopp" för färd förbi spårspärren, oavsett om påläget är normalläget (plusläget) eller om påläget är det omlagda läget (minusläget). Visserligen finns ju på vissa ställen en spårspärrsignal för att visa en spårspärrs läge, men på de flesta ställen saknas en sådan.