El-mek med plattformssignal (främst Torup) (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Sunday, August 11, 2019, 11:26 (1710 dagar sedan)

Hej!

Har någon bilder eller minnesbilder av användandet av plattformssignaler (utfartsrepeterare för tkl att titta på innan han vinkade avgång) på stationer med ställarställverk av typen el-mek?

Torup verkar ha haft sådana, av typen med inbyggt markeringsljus, men av [link=https://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/C/Ebrsi_1192-001_1948-1963.jpg]ritningen[/link] att döma var inte alla tågspår utrustade med dessa, och jag är osäker på lampplaceringen. Ställverket där finns ju än så länge kvar, men hur är det med plattformssignalerna? Det är ju sällan som Torup är bevakat.

El-mek med plattformssignal (främst Torup)

av Lennart Fransson, Sunday, August 11, 2019, 11:42 (1710 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Har någon bilder eller minnesbilder av användandet av plattformssignaler (utfartsrepeterare för tkl att titta på innan han vinkade avgång) på stationer med ställarställverk av typen el-mek?

Torup verkar ha haft sådana, av typen med inbyggt markeringsljus, men av [link=https://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/C/Ebrsi_1192-001_1948-1963.jpg]ritningen[/link] att döma var inte alla tågspår utrustade med dessa, och jag är osäker på lampplaceringen. Ställverket där finns ju än så länge kvar, men hur är det med plattformssignalerna? Det är ju sällan som Torup är bevakat.

Torup är allt bevakat en hel del, men signalerna på plattformen är borta. De har ju ingen funktion när tkl också manövrerar ställverket.

El-mek med plattformssignal (främst Torup)

av Hugo K, Sunday, August 11, 2019, 12:56 (1710 dagar sedan) @ Gåård

Nog är Torup fortfarande bevakat en hel del! Plattformssignalerna är mycket riktigt bortplockade. De satt inte vid spåret de gällde utan så att de var synliga för tågklareraren. När en tågväg fälldes så tändes den motsvarande lampa i plattformssignalen och tågklareraren fick en bekräftelse att rätt tågväg var fälld. Söderut så visade signalen bara från vilket spår tågvägen var fälld, men i signalen för "norrgående" tågvägar visade de även om det var fällt ut mot Hyltebruk eller Landeryd.

Även att signalerna ute "i spåret" är borta så finns indikeringarna i ställverket kvar. Det är lamporna som är namngivna CI, CII och CIII för tåg norrut samt FI, FII samt FIII på följande [link=https://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/C/Ebrsi_1192-005_1948-1963.jpg]ritning[/link]

El-mek med plattformssignal (främst Torup)

av Ted S, Sunday, August 11, 2019, 16:12 (1710 dagar sedan) @ Hugo K

Trevligt med ritning. När jag ser triangelspåret undrar jag om det fortfarande kan användas, det ser inte ut att finnas behov?

Triangelspåret

av Anders_W, Sunday, August 11, 2019, 16:21 (1710 dagar sedan) @ Ted S

Jag tror det var Per Forsström (med Ställverksregistret) som berättade att man [i]på denna sida millennieskiftet[/i] satte upp signaler i ändarna på "böjen", eftersom en del förare som blivit insläppta på det spåret för att underlätta möten hade fortsatt ut på motsatt linje. (Det finns ju inga utfartssignaler i den änden av driftplatsen.)

Dessa verkar vara de enda [i]enskens huvudsignalerna[/i] på statens spår; de är ständigt tända röda lyktor med skugghuv, bakgrundsskärm och märktavla för huvudsignal. För att få passera dem måste man alltså få muntligt tillstånd från tkl.

Triangelspåret

av Hugo K, Sunday, August 11, 2019, 16:49 (1710 dagar sedan) @ Anders_W

Jag tror det var Per Forsström (med Ställverksregistret) som berättade att man på denna sida millennieskiftet satte upp signaler i ändarna på "böjen", eftersom en del förare som blivit insläppta på det spåret för att underlätta möten hade fortsatt ut på motsatt linje. (Det finns ju inga utfartssignaler i den änden av driftplatsen.)

Dessa verkar vara de enda enskens huvudsignalerna på statens spår; de är ständigt tända röda lyktor med skugghuv, bakgrundsskärm och märktavla för huvudsignal. För att få passera dem måste man alltså få muntligt tillstånd från tkl.

Dessa enskenssignaler har numera försvunnit och ersatts med riktiga tvåskenssignaler. Jag kan höra efter med signalarna på jobbet imorgon om de vet mer om det.

Triangelspåret

av Anders_W, Sunday, August 11, 2019, 17:48 (1710 dagar sedan) @ Hugo K

Det vore snällt.

El-mek med plattformssignal (främst Torup)

av Gunnar Olson, Sunday, August 11, 2019, 18:34 (1710 dagar sedan) @ Ted S

Trevligt med ritning. När jag ser triangelspåret undrar jag om det fortfarande kan användas, det ser inte ut att finnas behov?

Det lär finnas behov, eftersom spärrfärder till Brännögård numera enligt uppgift utgår från Hyltebruk. Åtminstone tidvis har det gällt; hur det är just nu vet jag inte.