Hybo stationshus (Arkiv/forskning/litteratur)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, August 12, 2019, 09:12 (1711 dagar sedan)

Ikväll kl 20.00 i SVT1 sänds det intressanta programmet "Det sitter i väggarna". I detta avsnitt besöker man Hybo station mellan Ljusdal - Hudiksvall.

Hybo stationshus

av Jonny Saljefeldt, Monday, August 12, 2019, 09:18 (1711 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ikväll kl 20.00 i SVT1 sänds det intressanta programmet "Det sitter i väggarna". I detta avsnitt besöker man Hybo station mellan Ljusdal - Hudiksvall.

Programmet går även att se på [link=https://www.svtplay.se/video/23229438/det-sitter-i-vaggarna/det-sitter-i-vaggarna-sasong-5-den-gamla-jarnvagsstationen-i-hybo-halsingland]Svtplay.se[/link].

Hybo stationshus

av Nils-Eric Sääf, Monday, August 12, 2019, 11:20 (1711 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tack för ett intressant och rörande program. Eftersom jag själv är uppväxt i Stationshus blev det vissa tankar även för mej. Men eftersom jag är tjurskallig och envis reagerade jag på ordet "kontor ". Jag har alltid i alla sammanhang kallat det för Expedition. Det heter Tågexpeditör ,Järnvägsexpeditör.

Hybo och andra stationshus

av Granis, Monday, August 12, 2019, 20:13 (1710 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

För några år sedan gick det nåt annat "mäklar/ homestyling"-program på nån kanal kring ett stationshus längs breddade (= "norra" ) delen av NVHJ (har alltså glömt vilket, men Sääf kanske har koll?). Vill minnas att det då bl a på detta forum, bl a av mig, rynkades lite (?) på näsan åt hur (mer eller mindre) intakt järnvägsmiljö, väntsal med bröstpanel t ex, förvandlades till modern bostadsmiljö. Dock måste man väl ta hänsyn till att "allt inte kan bevaras" och att alla inte är järnvägsentusiaster/ tågt*ntar. Framförallt inte om man ska bo där.

Tittar just nu på programmet om Hybo. Ska bli intressant hur man hanterar dessa frågor där. Ägarna verkar väl än så länge kunna höra hemma i den nämnda kategorin, lite grann i varje fall (men tydligen inte lika mycket som den förre ägaren, som de köpte av). Så vi får väl se.

/ L G :-)

Hybo och andra stationshus

av Sune Nylén, Monday, August 12, 2019, 21:37 (1710 dagar sedan) @ Granis

Tyckte att mannen från muséet kallade stationschefen för STATIONSINSPEkTÖR . I så fall var det uruselt. INSPEKTOR skall det ju vara.

Hybo och andra stationshus – trycket på inspektorn

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 00:42 (1710 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tyckte att mannen från muséet kallade stationschefen för STATIONSINSPEkTÖR . I så fall var det uruselt. INSPEKTOR skall det ju vara.

Jo, jag studsade också till när jag hörde att intendenten och bildarkivarien på JVM Robert Herpai sa just att befattningen 'stins' var en förkortning av 'stationsinspektör'. Han måste ju veta bättre som anställd på landets järnvägsmuseum kan man tycka.

Det korrekta ordet är förstås stavat 'stationsinspektor' med trycket på sista stavelsen. Dessutom så är ju titeln 'inspektor' lite klurig eftersom det finns olika uttal (accenttryck) beroende på vilken befattningshavare man menar.

Citat ur Bonniers konversationslexikon tryckt 1924:

Inspekto´r

uppsyningsman, förvaltare, titel för vissa tjänstemän t. ex. bruks-, stations-, sluss- och tullinspektor


Inspe´ktor

person, som har uppsikt över viss institution, t. ex. läroverk, nationsförening vid universitet, stipendiefond o.s.v.

Hybo och andra stationshus – trycket på inspektorn

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, August 13, 2019, 21:47 (1709 dagar sedan) @ Arne

Tyckte att mannen från muséet kallade stationschefen för STATIONSINSPEkTÖR . I så fall var det uruselt. INSPEKTOR skall det ju vara.


Jo, jag studsade också till när jag hörde att intendenten och bildarkivarien på JVM Robert Herpai sa just att befattningen 'stins' var en förkortning av 'stationsinspektör'. Han måste ju veta bättre som anställd på landets järnvägsmuseum kan man tycka.

Det korrekta ordet är förstås stavat 'stationsinspektor' med trycket på sista stavelsen. Dessutom så är ju titeln 'inspektor' lite klurig eftersom det finns olika uttal (accenttryck) beroende på vilken befattningshavare man menar.

Citat ur Bonniers konversationslexikon tryckt 1924:

[color=#009][b]Inspekto´r[/b]

uppsyningsman, förvaltare, titel för vissa tjänstemän t. ex. bruks-, stations-, sluss- och tullinspektor


[b]Inspe´ktor[/b]

person, som har uppsikt över viss institution, t. ex. läroverk, nationsförening vid universitet, stipendiefond o.s.v.
[/color]

Titeln inspekto´r fanns även vid större gårdar (åtminstone i Skåne) för en person som var arbetsledare för gården. Exempelvis var min svärfar inspektor på gården Charlottenlund utanför Ystad, som f.ö. hade en smalspårig järnväg från gården till stationen Charlottenlund på vilken man transporterade betor om hösten. Gården Charlottenlund ägdes tidigare av "sockerkungen" Lachmann.

Hybo och andra stationshus – trycket på inspektorn

av Lennart Petersen, Tuesday, August 13, 2019, 22:23 (1709 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén


Titeln inspekto´r fanns även vid större gårdar (åtminstone i Skåne) för en person som var arbetsledare för gården. Exempelvis var min svärfar inspektor på gården Charlottenlund utanför Ystad, som f.ö. hade en smalspårig järnväg från gården till stationen Charlottenlund på vilken man transporterade betor om hösten. Gården Charlottenlund ägdes tidigare av "sockerkungen" Lachmann.

Den som kan sin Piraten och Bombi Bitt minns ju hur den förslagne Bombi Bitt på Kiviks marknad kallar Nils Gallile för ”spektorn” och hjälper honom med det att inge förtroende och lura en godtrogen bonde att sälja hästar på kredit.

Hybo och andra stationshus – trycket på inspektorn

av Richard Loe, Wednesday, August 14, 2019, 17:53 (1708 dagar sedan) @ Arne

Tyckte att mannen från muséet kallade stationschefen för STATIONSINSPEkTÖR . I så fall var det uruselt. INSPEKTOR skall det ju vara.


Jo, jag studsade också till när jag hörde att intendenten och bildarkivarien på JVM Robert Herpai sa just att befattningen 'stins' var en förkortning av 'stationsinspektör'. Han måste ju veta bättre som anställd på landets järnvägsmuseum kan man tycka.

Det korrekta ordet är förstås stavat 'stationsinspektor' med trycket på sista stavelsen. Dessutom så är ju titeln 'inspektor' lite klurig eftersom det finns olika uttal (accenttryck) beroende på vilken befattningshavare man menar.

Citat ur Bonniers konversationslexikon tryckt 1924:

[color=#009][b]Inspekto´r[/b]

uppsyningsman, förvaltare, titel för vissa tjänstemän t. ex. bruks-, stations-, sluss- och tullinspektor


[b]Inspe´ktor[/b]

person, som har uppsikt över viss institution, t. ex. läroverk, nationsförening vid universitet, stipendiefond o.s.v.
[/color]

Fast titeln generalinspektör (i meningen en under Kammarkollegium lydande ämbetsman med ansvar för bevakning och förvaltning av landtullarna) förekom redan på 1680-talet, så det är inte nödvändigtvis så att Bonniers lexikon har rätt.

Hybo och andra stationshus

av Lennart Petersen, Tuesday, August 13, 2019, 06:01 (1710 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tyckte att mannen från muséet kallade stationschefen för STATIONSINSPEkTÖR . I så fall var det uruselt. INSPEKTOR skall det ju vara.

Så kan man ju undra om Hybo verkligen hade stins=stationsinspektor. Det var ju en titel förbehållet chefen för rätt stora stationer.
Även om nu den breda allmänheten haft en tendens att kalla föreståndaren för alla stationer för stins eller kanske rentav kallat den som utförde tågklarering för stins.

Hybo och andra stationshus

av Sune Nylén, Tuesday, August 13, 2019, 08:20 (1710 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det hade den ja,1918 var Hybo en klass 4 A stn.. 1936 Stm. station

Hybo stationsföreståndare

av Anders Sandgren, Tuesday, August 13, 2019, 12:43 (1710 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tyckte att mannen från muséet kallade stationschefen för STATIONSINSPEkTÖR . I så fall var det uruselt. INSPEKTOR skall det ju vara.

Så kan man ju undra om Hybo verkligen hade stins=stationsinspektor. Det var ju en titel förbehållet chefen för rätt stora stationer.
Även om nu den breda allmänheten haft en tendens att kalla föreståndaren för alla stationer för stins eller kanske rentav kallat den som utförde tågklarering för stins.

Thure Eninar Landeroth som var stationsföreståndare 1945-47 var Stationsmästare klass 7 vilket är rätt långt från Stationsinpektor.
Stationsinpektorer klass 4 (lägsta) inom IVD/T15 1947 fanns i Iggesund, Fors, Byvalla och Horndal.

Hybo och andra stationshus

av Ola Almquist, Monday, August 12, 2019, 22:10 (1710 dagar sedan) @ Granis

För några år sedan gick det nåt annat "mäklar/ homestyling"-program på nån kanal kring ett stationshus längs breddade (= "norra" ) delen av NVHJ (har alltså glömt vilket, men Sääf kanske har koll?). Vill minnas att det då bl a på detta forum, bl a av mig, rynkades lite (?) på näsan åt hur (mer eller mindre) intakt järnvägsmiljö, väntsal med bröstpanel t ex, förvandlades till modern bostadsmiljö. Dock måste man väl ta hänsyn till att "allt inte kan bevaras" och att alla inte är järnvägsentusiaster/ tågt*ntar. Framförallt inte om man ska bo där.

Tittar just nu på programmet om Hybo. Ska bli intressant hur man hanterar dessa frågor där. Ägarna verkar väl än så länge kunna höra hemma i den nämnda kategorin, lite grann i varje fall (men tydligen inte lika mycket som den förre ägaren, som de köpte av). Så vi får väl se.

/ L G :-)

Det var Överum. Jag spelade in eländet på VHS men har inte orkat titta på det och nu har jag lite svårt att kunna spela upp sådana upptagningar. Huset bytte (naturligtvis) ägare därefter.

M.v.h.
Ola

Hybo och andra stationshus

av Nils-Eric Sääf, Monday, August 12, 2019, 22:44 (1710 dagar sedan) @ Ola Almquist

"De röda plastdörrarnas paradis" var när jag såg det senast,på ena sidan om helt belamrat av Timmer och Timmerbilar och andra sidan av Trafikverkets samling av ogräs. En helt underbar syn .

Hybo och andra stationshus – bevarandet av stationsmiljön

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 01:14 (1710 dagar sedan) @ Granis

För några år sedan gick det nåt annat "mäklar/ homestyling"-program på nån kanal kring ett stationshus längs breddade (= "norra" ) delen av NVHJ (har alltså glömt vilket, men Sääf kanske har koll?). Vill minnas att det då bl a på detta forum, bl a av mig, rynkades lite (?) på näsan åt hur (mer eller mindre) intakt järnvägsmiljö, väntsal med bröstpanel t ex, förvandlades till modern bostadsmiljö. Dock måste man väl ta hänsyn till att "allt inte kan bevaras" och att alla inte är järnvägsentusiaster/ tågt*ntar. Framförallt inte om man ska bo där.

Tittar just nu på programmet om Hybo. Ska bli intressant hur man hanterar dessa frågor där. Ägarna verkar väl än så länge kunna höra hemma i den nämnda kategorin, lite grann i varje fall (men tydligen inte lika mycket som den förre ägaren, som de köpte av). Så vi får väl se.

/ L G :-)

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med din 'kritik' i detta fallet?! Efter att ha sett programmet och dessutom läst vad SVT skriver på sin hemsida inför detta första program i årets serie så verkar man just vara angelägna om att bibehålla och återställa den ursprungliga stationsmiljön i exempelvis väntsalen.

Citat:
[color=#009][i]Den gamla nedlagda järnvägsstationen i Hybo är ett av Sveriges bäst bevarade stationshus utvändigt och en gång i tiden var det en av Hälsinglands mest betydelsefulla järnvägsstationer. Byggnadsantikvarie Erika Åberg hjälper den nyblivne ägaren att återställa den gamla biljetthallen till 1930-talsanda och river väggar på jakt efter gamla spår.[/i][/color]

Dessutom kan tilläggas att den tidigare och numer avlidne förre ägaren till Hybo station inte tycks vara 'skyldig' till tidigare hyresgästers – alltså efter stationsnedläggelsen 1971 – eventuella 'förbättringar' av stationens utrymmen. Förre ägaren var dessutom en i trakten välkänd järnvägsvän enligt uppgifter i teveprogrammet varför det verkar troligt att denne varit pietetsfull i bevarandet av stationsmiljön! :-)

Hybo och andra stationshus – bevarandet av stationsmiljön

av Granis, Tuesday, August 13, 2019, 05:02 (1710 dagar sedan) @ Arne

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med din 'kritik' i detta fallet?!

Nu kanske det blev nåt syftfel nånstans, men "kritiken" handlade ju om det tidigare programmet. Det kring Överum (som det visade sig). Och som jag då knappt kom i håg. Det nu aktuella programmet kring Hybo hade ju knappt börjat sändas när jag gjorde mitt inlägg.

Nu har det gjort det, och det var ju lovande (vad man gjorde) i Hybo. Tog fram biljettlucka och postfack samt behandlade klinkersgolvet i väntsalen. Något den gamle (mer järnvägsintresserade?) ägaren uppenbarligen inte hade gjort/ hunnit med. Och det såg ju lovande ut. Att man sen inte hade koll på diverse "järnvägsnomenklatur" -trots att man hade besökt och pratat med Järnvägsmuseum t ex- är väl som det brukar i dylika sammanhang. Men resultatet blev alltså en "järnvägsmässig förbättring", och absolut ingen [i]försämring[/i]. Som jag minns det från Överum.

/ L G

Hybo och andra stationshus – bevarandet av stationsmiljön

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 13:52 (1710 dagar sedan) @ Granis

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med din 'kritik' i detta fallet?!


Nu kanske det blev nåt syftfel nånstans, men "kritiken" handlade ju om det tidigare programmet. Det kring Överum (som det visade sig). Och som jag då knappt kom i håg. Det nu aktuella programmet kring Hybo hade ju knappt börjat sändas när jag gjorde mitt inlägg.

Nu har det gjort det, och det var ju lovande (vad man gjorde) i Hybo. Tog fram biljettlucka och postfack samt behandlade klinkersgolvet i väntsalen. Något den gamle (mer järnvägsintresserade?) ägaren uppenbarligen inte hade gjort/ hunnit med. Och det såg ju lovande ut. Att man sen inte hade koll på diverse "järnvägsnomenklatur" -trots att man hade besökt och pratat med Järnvägsmuseum t ex- är väl som det brukar i dylika sammanhang. Men resultatet blev alltså en "järnvägsmässig förbättring", och absolut ingen [i]försämring[/i]. Som jag minns det från Överum.

/ L G

Den förre ägaren och tillika järnvägsentusiasten hette Claes Sundberg. Jag har hittat ett intressant reportage med rubriken "Jag bor i paradiset" från 21 oktober 2010 publicerat på tidningssajten helahälsingland.se som jag kan rekommendera till läsning. Där finns också en hel del intressanta bilder och en faktaruta om stationshuset.

Citat:
[color=#009][i]I mitten av 80-talet fanns det diskussioner på att plocka ner stationshuset för att bygga upp det igen på järnvägsmuseet i Gävle. Men då protesterade Ljusdals kommun och Hyboborna. Istället fick Hennans stationshus flytta till Gävle. Hybo stationshus fick en totalrenovering och blev byggnadsminneförklarat.
– Det är bra att det är byggnadsminne. Min ledstjärna blir att göra om väldigt lite och på ett obemärkt sätt, säger Claes som tycker att det är viktigt att bevara så mycket av det ursprungliga huset som möjligt.
– I väntsalen har biljettluckan och postlådorna blivit täckta med en vägg. Men huvudsaken är att det finns kvar där bakom vägen, möjligheten finns att återställa det så som det var förr. Men något vill man lämna till kommande generationer också, säger Claes med ett leende. [/i][/color]

Hela artikeln från 2010 finns på denna länk:
[link=https://www.helahalsingland.se/artikel/jag-bor-i-paradiset]Artikeln om Claes Sundberg och Hybo stationshus[/link]

Hybo och andra stationshus – bevarandet av stationsmiljön

av tobbe, Tuesday, August 13, 2019, 20:23 (1709 dagar sedan) @ Arne

Jag såg också programmet om Hybo. Dels hann jag åka Ljusdal- Hudik sista veckan innan nedläggning med X16/X17 och då var stationen väldigt öde och man stannade inte där för resandeutbyte. Sedan var jag ett otal ggr där då uppställningen av beredskapslok var ganska omfattande inför skärbrännaren som i stort jobbade på plats. Har sedan för mig att det var ALU-arbetare som gjorde jobbet(men jag kan ha fel). Men en del lok som inte hanns med skickades söderut(Visl.?). Var det någon som uppfattade att en del bilder togs från Delsbo med bl.a. X7 ( I miserabelt utseende) och en X16/X17 samt en Y6/7 motorvagn som används på sträckan Delsbo - Fredriksdal (tror jag stationen hette,Rätta mig gärna). Har dessutom en kartongmodell av just Hybo-station från tidigt 1970-tal som ALLT OM HOBBY hade som klippark.
En fråga: Vad skall ske med V3 42 som står där nedklottrad och vandaliserad och tydligen plockad på delar?? Dressinen framför är väldigt vandaliserad och förmodligen utan räddning.:-( :-( :-(
tobbe

Hybo stationshus

av Morshyttan, Tuesday, August 13, 2019, 22:36 (1709 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ikväll kl 20.00 i SVT1 sänds det intressanta programmet "Det sitter i väggarna". I detta avsnitt besöker man Hybo station mellan Ljusdal - Hudiksvall.

För att inte belasta forumet med en ny tråd i en kanske banal fråga så dristar jag mig till att undra om dressinen som förekom i inslaget :) .

Så kort och gott; vad är det för typ av "tandem-dressin" som vi ser program-värdarna trampa på !? :-|

Till skams måste jag säga att typen är för mig en helt ny upplevelse :-) ;-) :-D

Hybo stationshus

av John T, Wednesday, August 14, 2019, 00:14 (1709 dagar sedan) @ Morshyttan

Så kort och gott; vad är det för typ av "tandem-dressin" som vi ser program-värdarna trampa på !? :-|

Till skams måste jag säga att typen är för mig en helt ny upplevelse :-) ;-) :-D

Tandemdressiner förekommer på flera dressinbanor i landet, förutom Dellenbanan t.ex. Bengtsfors - Årjäng - vilket [link=https://youtu.be/Gw-XQ7J-YzU?list=PLpoNTlwaR6WoYFFoNZOCebpwPSFtDGGR5&t=67]kan ses här[/link]

Jag vet dessvärre inget om tillverkare m.m, eller när de först började produceras - men jag utgår från att de är byggda just för dressinbanor.

Hybo stationshus

av bosc, Wednesday, August 14, 2019, 01:32 (1709 dagar sedan) @ John T

För intresserade finns Hybo stationshus i pappmodell i Allt om Hobby, nr 1 från 1975. Det finns ju flera sätt att bevara en byggnad./BoSC

Hybo stationshus

av Morshyttan, Wednesday, August 14, 2019, 11:03 (1709 dagar sedan) @ John T

Tandemdressiner förekommer på flera dressinbanor i landet, förutom Dellenbanan t.ex. Bengtsfors - Årjäng - vilket [link=https://youtu.be/Gw-XQ7J-YzU?list=PLpoNTlwaR6WoYFFoNZOCebpwPSFtDGGR5&t=67]kan ses här[/link]

Jag vet dessvärre inget om tillverkare m.m, eller när de först började produceras - men jag utgår från att de är byggda just för dressinbanor.

Tack för beskrivningen :) !
Jag kopplade inte att det kunde röra sig om en modern modell, anpassad för dessa vackra dressinbanor i vårt land :-) ;-) :-D .

Dressintillverkare

av Trainmaniac, Thursday, August 15, 2019, 15:38 (1708 dagar sedan) @ John T

Såg delar till två tandemdressiner när jag besökte [url=http://www.ludvikalexikon.se/k/komplettfabriken/]Komplettfabriken[/url] i Sörvik utanför Ludvika i början på juni.

[url=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=92231]Tidigare inlägg om dressintillverkning.[/url]

Mats H, Suv