Förteckning över stationer med mera (Arkiv/forskning/litteratur)

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 14:14 (1680 dagar sedan)

Apropå teveprogrammet om Hybo station så undrar jag om det finns någon bra förteckning med Sveriges alla stationer och tidigare stinsar med mera? Jag har ett minne av att ha sett en sådan sammanställning tidigare på nätet. Men jag hittar inte tillbaka till den nu så jag hoppas att forumets eminenta expertis kan hjälpa mig?! :-)

Förteckning över stationer med mera

av Elling S. Rudaasen, Tuesday, August 13, 2019, 14:22 (1680 dagar sedan) @ Arne

Skulle väl vara om någon har datoriserat ”Sveriges järnvägsstationer” som gavs ut i bokform under förrförra halvseklet men jag tror inte det. Är det nån speciell station eller person du är ute efter, eller försöker du bara i vanlig ordning sätta folk i arbete?

Förteckning över stationer med mera

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 14:33 (1680 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Skulle väl vara om någon har datoriserat ”Sveriges järnvägsstationer” som gavs ut i bokform under förrförra halvseklet men jag tror inte det. Är det nån speciell station eller person du är ute efter, eller försöker du bara i vanlig ordning sätta folk i arbete?

Jag är speciellt intresserad av att läsa om just Hybo station och de som arbetat där. Och jag vill minnas att jag sett en sajt på nätet med olika stationer med uppgifter om exempelvis vilka som tjänstgjort som stins etc.!

Om det är att sätta folk i arbete att man frågar om detta undandrar sig min bedömning. Vi brukar ju hjälpa varandra här i forumet med olika kunskaper från järnvägens underbara värld så därför dristade jag mig att fråga om detta. :-)

Förteckning över stationer med mera

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, August 13, 2019, 14:49 (1680 dagar sedan) @ Arne

det behöver inte vara på kinesiska eller hur?

Förteckning över stationer med mera

av Anders Sandgren, Tuesday, August 13, 2019, 14:50 (1680 dagar sedan) @ Arne

Det finns information på www.stiglundin.se med stationer och stf på de flesta stationer.
Sedan kan man ju gräva ner sig i personalstaterna för varje år fram till slutet av 40-talet.

Förteckning över stationer med mera

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 15:09 (1680 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det finns information på www.stiglundin.se med stationer och stf på de flesta stationer.
Sedan kan man ju gräva ner sig i personalstaterna för varje år fram till slutet av 40-talet.

Tack Anders! Det var just den hemsidan jag tänkte på. Jag ska lägga in ett bokmärke för den sajten nu. :-)

Förteckning över stationer med mera

av Anders Svensson, Tuesday, August 13, 2019, 16:50 (1680 dagar sedan) @ Arne

Det finns också böckerna Järnvägsdata med trafikplatser utgiven av SJK och slut på förlag (kan finnas kvar hos Järnvägsmuseet) respektive Var stannade tåget? utgiven av TNF. Den förstnämnda avhandlar alla trafikplatser, den sistnämnda endast de med persontrafik. De ger en del uppgifter om respektive plats, men inga namn på anställda. //Anders

Förteckning över stationer med mera

av chfahlgren, Monday, August 19, 2019, 12:20 (1674 dagar sedan) @ Arne

Bästa vänner på forumet,angående programmet om Hybo så skulle det vara intressant hur är det med trafiken på Ljusdal Hudiksvall nu förtiden?
Med Vänliga Hälsningar
CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun

Förteckning över stationer med mera

av Anders Svensson, Monday, August 19, 2019, 22:47 (1673 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa vänner på forumet,angående programmet om Hybo så skulle det vara intressant hur är det med trafiken på Ljusdal Hudiksvall nu förtiden?
Med Vänliga Hälsningar
CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun


Rälsbuss Delsbo-Fredriksfors 4 ggr per år och i övrigt dressinuthyrning större delen av banan. //Anders