Årtalsbestämning Strömstad (Fotografier/bildfrågor)

av Ted S, Thursday, August 15, 2019, 16:56 (1687 dagar sedan)

Detta dia har kommit bort från sina kamrater, och jag kan inte (ännu) avgöra årtal. Hjälp tas tacksamt emot.

[image]

Årtalsbestämning Strömstad

av Gunnar Olson, Thursday, August 15, 2019, 19:28 (1687 dagar sedan) @ Ted S

Detta dia har kommit bort från sina kamrater, och jag kan inte (ännu) avgöra årtal. Hjälp tas tacksamt emot.

Jag tror på slutet av 70-talet. Då förekom sommartid fortfarande att en Stockholmsdel i ett persontåg mot Göteborg växlades om i Uddevalla och Herrljunga. Från cirka 1980 gick i stället hela tåget till Stockholm via Göteborg. En av bilarna ser ut att vara en Mazda 323, en modell som lanserades 1977. BMW:n däremot kan vara något äldre.

Årtalsbestämning Strömstad

av WS, Friday, August 16, 2019, 18:52 (1686 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Detta dia har kommit bort från sina kamrater, och jag kan inte (ännu) avgöra årtal. Hjälp tas tacksamt emot.


Jag tror på slutet av 70-talet. Då förekom sommartid fortfarande att en Stockholmsdel i ett persontåg mot Göteborg växlades om i Uddevalla och Herrljunga. Från cirka 1980 gick i stället hela tåget till Stockholm via Göteborg. En av bilarna ser ut att vara en Mazda 323, en modell som lanserades 1977. BMW:n däremot kan vara något äldre.


Tror du är inne på rätt spår.

Den typen av BMW med svart grill tillverkades ca 1972 - 1977.
Lastbilen med släp är en Volvo F/FB 89. Tillverkades ca 1971 - 1977. /WS/

(Tillägg: Ser inte någon Mazda. Men ca 1975-1980 bör det nog vara ändå. /WS/)

Årtalsbestämning Strömstad

av lars t, Friday, August 16, 2019, 13:20 (1686 dagar sedan) @ Ted S

Fin bild, men jag saknar ett lok. Vilket littera var det?

Jag borde veta det, då jag tillbringat mina somrar i Strömstad sedan början av 1960-talet: Var det F, Da eller Rc?

Lars

Årtalsbestämning Strömstad

av Lennart Fransson, Friday, August 16, 2019, 13:32 (1686 dagar sedan) @ lars t

Fin bild, men jag saknar ett lok. Vilket littera var det?

Jag borde veta det, då jag tillbringat mina somrar i Strömstad sedan början av 1960-talet: Var det F, Da eller Rc?

Lars

Visst skymtar det väl ett lok, tillkopplat efter att rundgång gjorts? Vid denna tiden borde det vara Da eller Du2.

Årtalsbestämning Strömstad

av lars t, Friday, August 16, 2019, 14:11 (1686 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag såg loket senare, brunt, när jag använde förstoringsglas. Då kan vi utesluta Rc, men ett Dk
är inte heller otänkbart eller..

Lars

Årtalsbestämning Strömstad

av Bobo L, Friday, August 16, 2019, 19:26 (1686 dagar sedan) @ Ted S

Loket? Det ser ni väl, solklart Da! :D

Årtalsbestämning Strömstad

av Leif B, Friday, August 16, 2019, 21:08 (1686 dagar sedan) @ Bobo L

Loket? Det ser ni väl, solklart Da! :D

Svarar på ryska: Da da

Årtalsbestämning Strömstad

av HarryT43228, Friday, August 16, 2019, 20:22 (1686 dagar sedan) @ Ted S

Vet inte om jag kan bringa någon större klarhet i det men om man kollar på alla vägskyltar så är varken stolpar eller vägmarkeringar gula, (vilket de var innan vägverket tog det stora beslutet om att ändra utseendet på dem 1978). Om någon minns den första filmen av Jönssonligan (Varning för Jönssonligan, 1981) så syns en blandning av äldre och nya skyltar samt markeringar. Och då pratar vi Stockholms innerstad. Vet inte om västkusten var så mycket snabbare...

I övrigt en mycket njutbar bild, Tack!
/Harry

Årtalsbestämning Strömstad

av ztenlund, Monday, August 19, 2019, 14:21 (1683 dagar sedan) @ HarryT43228

Vet inte om jag kan bringa någon större klarhet i det men om man kollar på alla vägskyltar så är varken stolpar eller vägmarkeringar gula, (vilket de var innan vägverket tog det stora beslutet om att ändra utseendet på dem 1978). Om någon minns den första filmen av Jönssonligan (Varning för Jönssonligan, 1981) så syns en blandning av äldre och nya skyltar samt markeringar. Och då pratar vi Stockholms innerstad. Vet inte om västkusten var så mycket snabbare...

I övrigt en mycket njutbar bild, Tack!
/Harry

Gör det? Trafikljusstolparna är gula (om ej bara galvade), men det beror ju på att de var gula i Stockholm fram till man fick för sig att de skulle vara gröna i slutet av 90-talet (Kulturhuvudstadsåret 1998, om jag minns rätt). Först skulle de vara helt gröna, men då syntes stolparna så dåligt att man fick sätta på gula band på dem. En och annan stolpe missade man väl och på vissa som inte är bytta utan målade kan man se gul färg dyka upp när de börjar flaga.

Om jag inte missminner mig så försvann de gula vägmarkeringarna för permanenta linjer vid högertrafikomläggningen. Sedan förekomer fortfarande gult för förbud att stanna och/eller parkera, samt för tillfälliga markeringar.

En observation man kan göra om startbilden är att skyltarna för övergångsställe inte är bytta till den nya typen, utan föreställer den äldre sortens övergångsställe med bara linjer i kanten. Men just skyltar brukar inte bytas i någon rasande fart. Ibland kan man fortfarande påträffa rejält gamla skyltar.

Årtalsbestämning Strömstad

av Alex, Friday, August 16, 2019, 21:51 (1686 dagar sedan) @ Ted S

Härlig bild! Jag tillbringade många somrar i Strömstad på 60-talet. Då brukade jag sitta på kvällarna på stenknallen till vänster i bild och titta på hur kvällståget och inrangeringen av sovvagnen i tåget. Då gick det bara två vagnar (B1 och B5?)i dagtåget från Sthlm till Strömstad men här ser vi även en BF1.

Sovvagnen är kvar och syns till höger. Det är ett Da-lok i fronten.

Årtalsbestämning Strömstad

av Jonny Saljefeldt, Saturday, August 17, 2019, 07:36 (1685 dagar sedan) @ Alex

Härlig bild! Jag tillbringade många somrar i Strömstad på 60-talet. Då brukade jag sitta på kvällarna på stenknallen till vänster i bild och titta på hur kvällståget och inrangeringen av sovvagnen i tåget. Då gick det bara två vagnar (B1 och B5?)i dagtåget från Sthlm till Strömstad men här ser vi även en BF1.

Näst sista vagnen är en AB3.

Årtalsbestämning Strömstad

av Alex, Saturday, August 17, 2019, 08:03 (1685 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Kollade i tidtabellen 1967 och 1968. Det tåg vi reste med på 60 talet var S413 Västkusten. Då var det 1&2 kl samt barnkupe i vagnarna från Stockholm till Strömstad.Jag är tämligen säker på att det var två direkta vagnar. Tyder på en B5B och en AB3/AB2 vid den tiden.