30 år sedan strejken (Järnvägspersonal)

av Strömgränsreferensen @, söndag, augusti 18, 2019, 17:26 (288 dagar sedan)

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.

30 år sedan strejken

av Rolf Segelström @, söndag, augusti 18, 2019, 22:31 (288 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Tack för påminnelsen. Jag jobbade fackligt då på Roslagsbanan. Vi var lite konfunderade eftersom vi inte hade fått ngn information från förbundet. Jag ringde dit och man menade att vi avd 1239 hade hängavtal på SJ. Foljdaktligen behövde vi inte strejka då vi i alla fall skulle få ta del av resultatet i alla fall. Ok, jag ringde 1301 och bad om deras syn på saken. De menade att vi inte ökade tågen eller körde extratåg. Självklart för oss och nu ansåg de detsamma. Sagt och gjort. Roslagsbanan gick som vanligt de där dagarna. Så gick det till ur Roslagsbanan vy. /Roffe S

30 år sedan strejken

av Strömgränsreferensen @, söndag, augusti 18, 2019, 23:40 (288 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tack för påminnelsen. Jag jobbade fackligt då på Roslagsbanan. Vi var lite konfunderade eftersom vi inte hade fått ngn information från förbundet. Jag ringde dit och man menade att vi avd 1239 hade hängavtal på SJ. Foljdaktligen behövde vi inte strejka då vi i alla fall skulle få ta del av resultatet i alla fall. Ok, jag ringde 1301 och bad om deras syn på saken. De menade att vi inte ökade tågen eller körde extratåg. Självklart för oss och nu ansåg de detsamma. Sagt och gjort. Roslagsbanan gick som vanligt de där dagarna. Så gick det till ur Roslagsbanan vy. /Roffe S

Men det klart att förbundet knappast kunde ge någon info om strejken.
Den var ju vild.

Hur hade man det förresten med pensionsåldern på Roslagsbanan när SJ hade "övergivit" banan? 60 år eller mera? För visst borde man väl haft lite svårt att fått de äldsta att stanna kvar om pensionsåldern hade höjts 5 år i ett nafs?

30 år sedan strejken

av Rolf Segelström @, söndag, augusti 18, 2019, 23:53 (288 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

De som gick över från SJ fick behålla 60 år. De Nyanställda under SL ägo fick 63 som pensionsålder. Den var så tillskansande lades ut på anbud, Linjebuss, då den blev 65 för alla och så förblivit.

30 år sedan strejken

av HJP @, måndag, augusti 19, 2019, 21:15 (287 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.

****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.

30 år sedan strejken

av Strömgränsreferensen @, måndag, augusti 19, 2019, 22:17 (287 dagar sedan) @ HJP
Redigerad av Strömgränsreferensen, måndag, augusti 19, 2019, 22:24

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.

På vilket sätt skulle detta vara märkligt?
Om dåvarande SF inte gick medlemmarna till viljes utan i som du säger "jämlikhetens namn" stjäla 5 pensionsår så fanns väl endast strejk att tillgå.
Att det drabbade arbetsgivaren har jag svårt att förstå.
Givetvis blev 3:e man förstås drabbad som alltid vid en strejk. Sedan fanns det ett antal lokförare som inte vågade eller ville ta ställning till att inte köra.
"Sjukfrånvaron" lär också varit hög.

Men säkerligen ville även dessa personer sedemera njuta av både 13 000 i lön och bibehållen 60 års pension.

30 år sedan strejken

av Lennart Petersen @, måndag, augusti 19, 2019, 22:45 (287 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.


På vilket sätt skulle detta vara märkligt?
Om dåvarande SF inte gick medlemmarna till viljes utan i som du säger "jämlikhetens namn" stjäla 5 pensionsår så fanns väl endast strejk att tillgå.
Att det drabbade arbetsgivaren har jag svårt att förstå.
Givetvis blev 3:e man förstås drabbad som alltid vid en strejk. Sedan fanns det ett antal lokförare som inte vågade eller ville ta ställning till att inte köra.
"Sjukfrånvaron" lär också varit hög.

Men säkerligen ville även dessa personer sedemera njuta av både 13 000 i lön och bibehållen 60 års pension.

Det säger sig väl självt att arbeysgivaren drabbades, man fick ju inte betalt för fe godståg som inte kördes och inte för de resor som inte blev av. SF å andra sidan drabbades ju inte av några ekonomiska förluster.

30 år sedan strejken

av Kari Korkala, måndag, augusti 19, 2019, 23:37 (287 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En av grunderna till strejken var dåvarande pensionsavtal och som gav ett riktigt dårlig pension.
När man skulle omförhandla avtalet sade Statens Pensionsverk att klart "Ni får göra precis som ni vill,men det blir inga nya pengar från staten"
Alltså,för att betala högre pension måste grupper med lägre pensionsålder acceptera jobba längre!
Televerkets telegrafister hade 55 som pensionsgräns och varför dom inte gick i strejk förundrar mig fortfarande.
Lokförarna fick behålla pensionåldern 60 för dom som var 28 år och och äldre, yngre lokförare fick den"nya"åldersgränsen 65 med den nya pensionsavtalet PA-91.
Mvh Kari Korkala

30 år sedan strejken

av Lennart Carlsson @, Malmö, tisdag, augusti 20, 2019, 06:22 (286 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Missnöjet med SF var vid denna tid stort bland lokförarna. I vågskålen låg också, att SF något år tidigare förhandlat fram en lönesänkning (rörligt tillägg, kilometerpengar, ersattes av ett alltför lågt fast belopp). Dessutom berättade SF ingenting om lönesänkningen förrän det var påskrivet. Man gick alltså bakom ryggen på sina medlemmar.

Att medlemmarna strejkar vilt mot sin egen fackförenings agerande torde vara unikt. Lönesänkning och pensionåldershöjning är frågor facket ska motverka, inte driva som SF gjorde.

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av S-O Johansson @, onsdag, augusti 21, 2019, 11:53 (285 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Missnöjet med SF var vid denna tid stort bland lokförarna. I vågskålen låg också, att SF något år tidigare förhandlat fram en lönesänkning (rörligt tillägg, kilometerpengar, ersattes av ett alltför lågt fast belopp). Dessutom berättade SF ingenting om lönesänkningen förrän det var påskrivet. Man gick alltså bakom ryggen på sina medlemmar.

Där minns Du nog fel om när km-ersättningen försvann. Den händelsen inträffade först 1995 och då hade diskussioner förts i flera år. Främst från SJ sida som ville ha bort tillägget. Beroende på vem man frågar så såg nog inte alla det som en lönesänkning. Km-tilläget utföll ju olika beroende på stationeringsort och var ju heller inte en jämn inkomst.

Att medlemmarna strejkar vilt mot sin egen fackförenings agerande torde vara unikt. Lönesänkning och pensionåldershöjning är frågor facket ska motverka, inte driva som SF gjorde.

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av Lennart Carlsson @, Malmö, onsdag, augusti 21, 2019, 13:51 (285 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ja, tydligen minns jag fel. Men saken var ändock inte bra hanterad av SF.

Resultatet blev ju, som du skriver, individuellt. Antingen likvärdigt eller en förlust - det berodde på hur tjänstgöringen såg ut.

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av S-O Johansson @, onsdag, augusti 21, 2019, 19:36 (285 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Som Du skriver kunde den hanterats bättre och även vissa andra delar i avtalet som skulle följas upp senare.

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av Kjell Aghult @, onsdag, augusti 21, 2019, 15:21 (285 dagar sedan) @ S-O Johansson

Där minns Du nog fel om när km-ersättningen försvann. Den händelsen inträffade först 1995 och då hade diskussioner förts i flera år....

Jag frågar mig om inte BK Tåg var först att baka in tilläggen (ej ob) i grundlönen. Tord Hult sagt i en intervju att lönerapporteringen för lokförare var onödigt komplicerad. Minns någon detta bättre?

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av S-O Johansson @, onsdag, augusti 21, 2019, 19:47 (285 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Där minns Du nog fel om när km-ersättningen försvann. Den händelsen inträffade först 1995 och då hade diskussioner förts i flera år....

Jag frågar mig om inte BK Tåg var först att baka in tilläggen (ej ob) i grundlönen. Tord Hult sagt i en intervju att lönerapporteringen för lokförare var onödigt komplicerad. Minns någon detta bättre?

Så var det nog om man inte redan hade det på Roslagsbanan/Saltsjöbanan (SL) och eventuellt NKlJ. Den senare banans avtal vet jag inget om.
För övrigt var det nog inte Tord Hult som låg bakom detta utan två av de tre lokförare i Nässjö som var de som låg bakom uppbyggnaden av BK-tåg. De två var innan de började på BK-tåg fackligt aktiva på olika nivåer inom SF på SJ-sidan. Slutade på SJ för att börja på BK-tåg i samband med upphandlingen av JLT Krösatågstrafik 1990.

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av Strömgränsreferensen @, onsdag, augusti 21, 2019, 21:24 (285 dagar sedan) @ S-O Johansson

Där minns Du nog fel om när km-ersättningen försvann. Den händelsen inträffade först 1995 och då hade diskussioner förts i flera år....

Jag frågar mig om inte BK Tåg var först att baka in tilläggen (ej ob) i grundlönen. Tord Hult sagt i en intervju att lönerapporteringen för lokförare var onödigt komplicerad. Minns någon detta bättre?


Så var det nog om man inte redan hade det på Roslagsbanan/Saltsjöbanan (SL) och eventuellt NKlJ. Den senare banans avtal vet jag inget om.
För övrigt var det nog inte Tord Hult som låg bakom detta utan två av de tre lokförare i Nässjö som var de som låg bakom uppbyggnaden av BK-tåg. De två var innan de började på BK-tåg fackligt aktiva på olika nivåer inom SF på SJ-sidan. Slutade på SJ för att börja på BK-tåg i samband med upphandlingen av JLT Krösatågstrafik 1990.

Tiden går...men var inte den egentliga tanken från denna trojka att starta trafik i egen regi?
Man hade ju som facklig förtroendeman inom SJ på den tiden helt och hållet tillgång till alla intäkter och kostnader. SJ hade ju aldrig haft konkurrens någonsin tidigare.

Däremot sa banken stopp för bankgaranti. Då sålde man hela konceptet till BK mot bra tjänster i företaget.

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av S-O Johansson @, fredag, augusti 23, 2019, 12:43 (283 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Där minns Du nog fel om när km-ersättningen försvann. Den händelsen inträffade först 1995 och då hade diskussioner förts i flera år....

Jag frågar mig om inte BK Tåg var först att baka in tilläggen (ej ob) i grundlönen. Tord Hult sagt i en intervju att lönerapporteringen för lokförare var onödigt komplicerad. Minns någon detta bättre?


Så var det nog om man inte redan hade det på Roslagsbanan/Saltsjöbanan (SL) och eventuellt NKlJ. Den senare banans avtal vet jag inget om.
För övrigt var det nog inte Tord Hult som låg bakom detta utan två av de tre lokförare i Nässjö som var de som låg bakom uppbyggnaden av BK-tåg. De två var innan de började på BK-tåg fackligt aktiva på olika nivåer inom SF på SJ-sidan. Slutade på SJ för att börja på BK-tåg i samband med upphandlingen av JLT Krösatågstrafik 1990.


Tiden går...men var inte den egentliga tanken från denna trojka att starta trafik i egen regi?
Man hade ju som facklig förtroendeman inom SJ på den tiden helt och hållet tillgång till alla intäkter och kostnader. SJ hade ju aldrig haft konkurrens någonsin tidigare.

Så var det kanske. Kommer mest ihåg att de plötsligt slutade på SJ och sedan dök upp på BK-tåg i samband med den första upphandlingen av trafik på Länsbanor. Surt blev i alla fall bland de gamla kollegorna i Nässjö när det stod klart vad som var på gång.

Däremot sa banken stopp för bankgaranti. Då sålde man hela konceptet till BK mot bra tjänster i företaget.

30 år sedan strejken - Kilometertillägget.

av Överkörmästaren, torsdag, augusti 22, 2019, 21:33 (284 dagar sedan) @ S-O Johansson

Där minns Du nog fel om när km-ersättningen försvann. Den händelsen inträffade först 1995 och då hade diskussioner förts i flera år....

Jag frågar mig om inte BK Tåg var först att baka in tilläggen (ej ob) i grundlönen. Tord Hult sagt i en intervju att lönerapporteringen för lokförare var onödigt komplicerad. Minns någon detta bättre?


Så var det nog om man inte redan hade det på Roslagsbanan/Saltsjöbanan (SL) och eventuellt NKlJ. Den senare banans avtal vet jag inget om.

På Saltsjöbanan försvann inte kilometertillägget förrän 1998 då SJ-hängavtalet ersattes av tunnelbaneavtalet, som dock även det hade en ganska komplicerad lönekonstruktion med en massa konstiga tillägg. Bland annat fanns det ett som hette "tunneltågtillägg" vare sig man körde tunneltåg eller inte, och ett annat tillägg som man fick när man inte fick några andra tillägg.

30 år sedan strejken

av HJP @, tisdag, augusti 20, 2019, 08:35 (286 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.


På vilket sätt skulle detta vara märkligt?
Om dåvarande SF inte gick medlemmarna till viljes utan i som du säger "jämlikhetens namn" stjäla 5 pensionsår så fanns väl endast strejk att tillgå.
Att det drabbade arbetsgivaren har jag svårt att förstå.
Givetvis blev 3:e man förstås drabbad som alltid vid en strejk. Sedan fanns det ett antal lokförare som inte vågade eller ville ta ställning till att inte köra.
"Sjukfrånvaron" lär också varit hög.

Men säkerligen ville även dessa personer sedemera njuta av både 13 000 i lön och bibehållen 60 års pension.

****
Vad jag menar är, att om man är missnöjd med en part (SF), så bör man vidta åtgärder mot den parten, inte mot en annan part (SJ).
Självklart drabbade det SJ, som fick ett inkomstbortfall. Det drabbade även tredje part, som inte kunde resa eller transportera gods, med tåg. Det kan väl inte vara svårt att förstå.

30 år sedan strejken

av Strömgränsreferensen @, tisdag, augusti 20, 2019, 12:50 (286 dagar sedan) @ HJP

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.


På vilket sätt skulle detta vara märkligt?
Om dåvarande SF inte gick medlemmarna till viljes utan i som du säger "jämlikhetens namn" stjäla 5 pensionsår så fanns väl endast strejk att tillgå.
Att det drabbade arbetsgivaren har jag svårt att förstå.
Givetvis blev 3:e man förstås drabbad som alltid vid en strejk. Sedan fanns det ett antal lokförare som inte vågade eller ville ta ställning till att inte köra.
"Sjukfrånvaron" lär också varit hög.

Men säkerligen ville även dessa personer sedemera njuta av både 13 000 i lön och bibehållen 60 års pension.


****
Vad jag menar är, att om man är missnöjd med en part (SF), så bör man vidta åtgärder mot den parten, inte mot en annan part (SJ).
Självklart drabbade det SJ, som fick ett inkomstbortfall. Det drabbade även tredje part, som inte kunde resa eller transportera gods, med tåg. Det kan väl inte vara svårt att förstå.

Minns inte hur det andra fackförbundet: Svenska Lokmannaförbundet agerade?
Var dess medlemmar för att man konfiskerade 5 år i jämlikhetens namn.
På den tiden var ju inte sk timanställningar aktuella ska väl påpekas för yngre läsare.

30 år sedan strejken

av Jim Hansson @, Malmö, tisdag, augusti 20, 2019, 15:07 (286 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.


På vilket sätt skulle detta vara märkligt?
Om dåvarande SF inte gick medlemmarna till viljes utan i som du säger "jämlikhetens namn" stjäla 5 pensionsår så fanns väl endast strejk att tillgå.
Att det drabbade arbetsgivaren har jag svårt att förstå.
Givetvis blev 3:e man förstås drabbad som alltid vid en strejk. Sedan fanns det ett antal lokförare som inte vågade eller ville ta ställning till att inte köra.
"Sjukfrånvaron" lär också varit hög.

Men säkerligen ville även dessa personer sedemera njuta av både 13 000 i lön och bibehållen 60 års pension.


****
Vad jag menar är, att om man är missnöjd med en part (SF), så bör man vidta åtgärder mot den parten, inte mot en annan part (SJ).
Självklart drabbade det SJ, som fick ett inkomstbortfall. Det drabbade även tredje part, som inte kunde resa eller transportera gods, med tåg. Det kan väl inte vara svårt att förstå.


Minns inte hur det andra fackförbundet: Svenska Lokmannaförbundet agerade?
Var dess medlemmar för att man konfiskerade 5 år i jämlikhetens namn.
På den tiden var ju inte sk timanställningar aktuella ska väl påpekas för yngre läsare.

Svenska Lokmannaförbundet fanns inte då. Vi hade gått ihop med ST och blivit ST-Lok. Och ST var benhårda med att lokförare, Flygledare och officerare skulle ha kvar 60 år.
Jim

30 år sedan strejken

av Jim Hansson @, Malmö, tisdag, augusti 20, 2019, 15:08 (286 dagar sedan) @ HJP

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.

Nja, den var ju riktad mot arbetsgivaren också. De ville, självfallet, också höja pensionsåldern.
Jim

30 år sedan strejken

av HJP @, tisdag, augusti 20, 2019, 16:10 (286 dagar sedan) @ Jim Hansson
Redigerad av HJP, tisdag, augusti 20, 2019, 16:36

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.


Nja, den var ju riktad mot arbetsgivaren också. De ville, självfallet, också höja pensionsåldern.
Jim

****
Jag var i Hagalund dessa dagar. Alla pratade om SF:s (när blev det SEKO?) svek, och att det var mot det egna facket man strejkade. ST-loks ordförande, i Hagalund, var mycket upprörd över att ST-medlemmar deltog i strejken, eftersom ST stödde kraven på 13000 kr/mån, och bibehållen pensionsålder. Precis som du skrev i ett annat inlägg.

30 år sedan strejken

av Strömgränsreferensen @, onsdag, september 04, 2019, 15:57 (271 dagar sedan) @ HJP

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.


Nja, den var ju riktad mot arbetsgivaren också. De ville, självfallet, också höja pensionsåldern.
Jim


****
Jag var i Hagalund dessa dagar. Alla pratade om SF:s (när blev det SEKO?) svek, och att det var mot det egna facket man strejkade. ST-loks ordförande, i Hagalund, var mycket upprörd över att ST-medlemmar deltog i strejken, eftersom ST stödde kraven på 13000 kr/mån, och bibehållen pensionsålder. Precis som du skrev i ett annat inlägg.

SF blev SEKO 1995.
Åt motsvarande håll så bildades Statsanställdas förbund 1970 genom en sammanslagning av 8 förbund inom Statstjänarkartellen.
/Allt enligt Wikipedia/

RSS-feed av trådar
powered by my little forum