Vad hände ikväll för 48 år sedan (Historiskt material)

av 53 Wadsten @, Norrköping, torsdag, augusti 22, 2019, 16:48 (838 dagar sedan)

Jaa, vad hände en kväll detta datum 48 år tillbaka i tiden.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av Morshyttan @, horndal, torsdag, augusti 22, 2019, 16:55 (838 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jaa, vad hände en kväll detta datum 48 år tillbaka i tiden.

Vill minnas att du berättat för oss tidigare att sista tåget till/från Falsterbo gick den dagen, säkert till sorg för mången.
Men tack för alla dina berättelser om dina minnen från banan, de som alla andra berättelser från andra banor är de som bildar historien :-) ;-) :-D .

--
är egentligen Staffan Granath utanför horndal

Medlem i föreningen järnvägsmuseets vänner, med gävle som närmaste helgedom

Motto; \"skriv om idag - imorgon är det historia\"

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av johanmmolin @, torsdag, augusti 22, 2019, 16:56 (838 dagar sedan) @ 53 Wadsten

En snabb googling visar att du själv berättat på detta forum att sista tåget från Falsterbo gick den här dagen. Inget att fira precis, men ändå ...

Södervärn är förvandlat till oigenkännlighet i dag.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av 53 Wadsten @, Norrköping, torsdag, augusti 22, 2019, 18:00 (838 dagar sedan) @ johanmmolin

En motorvägskorsning.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av johanmmolin @, torsdag, augusti 22, 2019, 18:14 (838 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nja, inte riktigt förstås, men en stenöken med en liten platt låda som utgörs av en pressbyråkiosk.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av Ola Ahlström @, torsdag, augusti 22, 2019, 18:54 (838 dagar sedan) @ johanmmolin

Nja, inte riktigt förstås, men en stenöken med en liten platt låda som utgörs av en pressbyråkiosk.

Nja, egentligen ett viktigt nav när det gäller kollektivtrafiken i sydvästra Skåne, dessutom bara något kvarter ifrån Triangelns järnvägsstation.

Ola Ahlström
Malmö

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av johanmmolin @, torsdag, augusti 22, 2019, 19:10 (838 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ja, det ska inte förnekas, att Södervärn och Triangel-stationen är oerhört viktiga för hela Skånes kollektivtrafik. De flesta regionbusslinjer från sydvästra Skåne utgår från Södervärn, från Triangeln går tåg till Helsingborg, Göteborg, Älmhult, Kristianstad, Blekinge, Trelleborg, Ystad - Simrishamn, Kastrup, Köpenhamn och Helsingör. Om man ska resa inom Malmö (till Hyllie eller Centralen) kan man bara gå ner och ställa sig på perrongen; det tar aldrig längre tid än max tio minuter på dagtid innan ett tåg kommer.

Så ser man rent praktiskt på detta så har tågtrafiken en helt annan betydelse i dag än den hade för 50 år sedan. Sedan är ju själva busstationen vid Södervärn inte fager att se på, men fråga alla som arbetar på gamla f d MAS vad de tycker om att det är så bekvämt att kollektivpendla till jobbet.

Och stadsbuss 1,2,3,5,6,7,8,34 och 35 (jag kan ha missat någon i 30-serien) stannar också vid Södervärn.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av Ola Ahlström @, torsdag, augusti 22, 2019, 19:19 (838 dagar sedan) @ johanmmolin

.... och detta skall vägas mot ett tiotal motorvagnståg per dygn för 48 år sedan, alltså en enorm utveckling av kollektivtrafiken.

Ola Ahlström
Malmö

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av Lennart Fransson @, torsdag, augusti 22, 2019, 20:30 (838 dagar sedan) @ Ola Ahlström

.... och detta skall vägas mot ett tiotal motorvagnståg per dygn för 48 år sedan, alltså en enorm utveckling av kollektivtrafiken.

Ola Ahlström
Malmö

Om Falsterbobanan överlevt, hade den då kunnat uppvisa samma ökning i antal tåg och resenärer som t ex Malmö-Ystad?

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av Gunnar Olson @, torsdag, augusti 22, 2019, 20:48 (838 dagar sedan) @ Lennart Fransson

.... och detta skall vägas mot ett tiotal motorvagnståg per dygn för 48 år sedan, alltså en enorm utveckling av kollektivtrafiken.

Ola Ahlström
Malmö


Om Falsterbobanan överlevt, hade den då kunnat uppvisa samma ökning i antal tåg och resenärer som t ex Malmö-Ystad?

Nuvarande befolkningsunderlaget är i alla fall jämförbart. T.ex. har Höllvikens tätort nästan lika många invånare som Ystads tätort.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av Ola Ahlström @, torsdag, augusti 22, 2019, 20:59 (838 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Om Falsterbobanan överlevt, hade den då kunnat uppvisa samma ökning i antal tåg och resenärer som t ex Malmö-Ystad?

Personligen tror jag det hade krävts fler avgångar än de som idag trafikerar Malmö-Ystad, halvtimmestrafik, och därmed kraftiga investeringar i bland annat dubbelspår för att kunna attrahera tågresenärer. Idag går det i praktiken stora bussar i minst 10-minuterstrafik mellan Näset och Malmö nästan dygnet runt, i alla fall i högtrafik.

Ola Ahlström
Malmö

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av johanmmolin @, torsdag, augusti 22, 2019, 22:11 (838 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Benägen att hålla med. I Vellinge kommun (som skyltar med att "Här är friheten större" – än vadå har jag alltid undrat) är många varje dag beredda att testa sin hjärtinfarktbenägenhet genom att köra som galningar på den nästan igenkorkade motorvägen till Malmö, TROTS alla bussar som Ola beskrev.

Så tåg med halvtimmestrafik hade alldeles säkert inte lockat över många av dem – tvärtom hade det troligen varit sämre beläggning på kollektivtrafiken än i dag. Dessutom hade "friheten" begränsats dramatiskt genom en massa nödvändiga plankorsningar för att få järnvägsdragningen att fungera.

Södervärn

av Jonny Saljefeldt @, fredag, augusti 23, 2019, 05:41 (837 dagar sedan) @ johanmmolin

Nja, inte riktigt förstås, men en stenöken med en liten platt låda som utgörs av en pressbyråkiosk.

Wikipedia finns en historisk bild och en som visar hur platsen (busstationen) ser ut idag.

Södervärn

av Lennart Carlsson @, Malmö, fredag, augusti 23, 2019, 10:58 (837 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Redigerad av Lennart Carlsson, fredag, augusti 23, 2019, 11:09

Nja, inte riktigt förstås, men en stenöken med en liten platt låda som utgörs av en pressbyråkiosk.


Wikipedia finns en historisk bild och en som visar hur platsen (busstationen) ser ut idag.

Totalförändrat. I Spårvägsgatan (rakt fram i nya bildens vänsterkant) fanns i höjd med dagens terminalbyggnad två flerbostadshus, ett av dem med fiskaffär i bottenvåningen. Här fanns även hållplatsen för spårvägens linje 1. Det bortre huset hade brandgavel mot järnvägsområdet. Till höger i den nya bilden fanns en trävarufirma. Stationshuset låg en bit in i Spårvägsgatan.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av Stefan Olsson @, fredag, augusti 23, 2019, 01:06 (838 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Om mina noteringar stämmer kom tåget in till Södervärn just kl 01.05.

Vad hände ikväll för 48 år sedan

av 53 Wadsten @, Norrköping, fredag, augusti 23, 2019, 11:10 (837 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Stämmer helt. Sedan blev jag hämtad på Sör till övernattning på Regementsgatan 22 för att dagen efter ta tåget till Stocholm 11.50.

powered by my little forum