Boken Järnvägsmuseets Stjärnor? (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Saturday, August 24, 2019, 11:38 (1708 dagar sedan)

Bläddrade idag i boken Järnvägsmuseets Stjärner från 2018 och noterade några ting som generarar tre frågor;

  • På sidan 180 handlar det om loket D 101. Här nämns även att Järnvägsmuseum disponerar två D lok med stålkorg. I slutet av boken finns även en förteckning över Järnvägsmuseums samtliga lok, motorfordon och personvagnar, men inget nämns om D 188. Varför?

  • På sidan 264 kan vi läsa om J 1298. Här nämns att loket numera finns hos Järnvägsmuseum men oxså att man disponerar ytterligare ett J lok. I förteckningen i slutet av boken kan jag inte finna detta "andra J-lok"?

  • På sidan 214 återfinns Or 34 724. Här kan man läsa om att vagnen nu, på Järnvägsmuseum, utrustats som "luftbevakningsvagn" med bland annat två 20 mm luftvärnskanoner. Vad är en "luftbevakningsvagn", en benämning jag inte sett tidigare?

Möjligen kan svaren på mina frågor återfinnas någonstans i boken men vid en snabb genombläddring hittar jag inte dom förutom en kommentar i bokens inledning; "Järnvägsmuseet äger fler fordon, till och med ånglok, som formellt inte är museiföremål men som används för tågtrafik eller för reservdelar". Kan detta betyda att såväl J-loket som D 188 är att formellt betraktas som "reservdelsdonatorer"?

Ola Ahlström
Malmö

Boken Järnvägsmuseets Stjärnor?

av A.Svenson, Saturday, August 24, 2019, 16:09 (1708 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag avgränsar mig till 3e punkten:

Rätt benämning torde vara ”luftvärnsvagn”. Luftförsvar definieras som luftbevakning, luftvärn och jaktflyg.
Både 20 och 40 mm pjäser har prövats i Sverige. De förstnämnda kunde skjuta under gång, direktobserverat. De grövre pjäserna efter gruppering och förankring med saxförsedda skruvkoppel i rälen. (Bilder finns på samlingsportalen) 40mm lvart kunde, förutom på direktobservation av målen, också skjuta spärrar på värden som levererades från luftförsvarscentral till den expeditionsvagn som ingick i tågsättet via tråd eller radio. (De som känner till tyskarnas Wilde Sau-system känner igen sig) 20mm pjäserna kunde verka under kontaktledning då de var utrustade med begränsningsbågar.

En annan pjäs i det spårgående luftvärnet var 8mm dubbel luftvärnskulspruta som ingick i bestyckningen på pansartågen Kiruna och Boden. Sådan inte bara provades utan användes skarpt för att hävda rikets territorium på Vassijaure station 20 maj 1940. I striden föll tragiskt nog den 22-årige vpl Sven Sjöberg som inte aktivt deltog i stridshandlingen utan var på stationen i annat ärende.

Förutom det rullande luftvärnet anlades luftvärnstorn eller pjäsvärn vid ett flertal knutpunkter eller broar vid större älvar.

Hlsn.
Anders S

Boken Järnvägsmuseets Stjärnor?

av Kent A, Saturday, August 24, 2019, 16:53 (1708 dagar sedan) @ A.Svenson

Ah, lvksp 36 dbl, användes åtminstone in på 70-talet inom pjäsluftvärnet. En pluton hade 3 st. Under transport monterade på taket av de tre volvo-terränglastbilar som drog radarsiktet respektive de två 40 mm-pjäserna och vid gruppering monterades de på antingen ett lv- eller markstativ. Lv-stativet medgav att skytten stod upp bakom ksp:n vid eldgivning medan markstativet betjänades sittande eller liggande på mage.
Ksp:n hade utbytbara "eldrör" på samma sätt som lvakan, fast mindre (6,46, 7,62 eller 8 mm) På 70-talet användes mest 8mm-pipan eftersom det fanns lastbllslass med 8mm lösplugg att tillgå.
Jag utgår från att pansartågen var försedda med samma ksp-ringar som ltgb:erna senare försågs med.
Jag föreställer mig också att de ksp som användes på tåg var monterade på lv-stativ (och att dessa var fast förankrade i underlaget). Även så skulle jag inte vilja kalkylera chanserna att träffa något med en sådan under gång. Vad man kunde hoppas på vare snarare att kasta upp så mycket skrot i luften att piloten sågs sig om efter lättare mål att bekämpa.

Boken Järnvägsmuseets Stjärnor? D 188.

av Per Ljungberg, Saturday, August 24, 2019, 19:17 (1708 dagar sedan) @ Ola Ahlström

D 188. Jag har för mig att 188 diskuterades i detta forum för många år sedan. Loket skulle göras i ordning som driftlok och ett omfattande arbete påbörjades. Vid ett tillfälle (när kommer jag inte ihåg) var några NJ:are (inkl mig själv) i Gävle och jag diskuterade med någon på museet hur man skulle ersätta oljebrytaren med säkringar. Då kunde vi bese loket under plastskynke och underifrån se hur noggrann man var med rengöringen.
Vid ett senare tillfälle förklarade Henrik R att arbetena skulle avbrytas av olika skäl så loket är väl idag ett reservdelslok antar jag. Man har väl nog med driftlok numera.

Boken Järnvägsmuseets Stjärnor? D 188.

av ztenlund, Saturday, August 24, 2019, 19:24 (1708 dagar sedan) @ Per Ljungberg

D 188. Jag har för mig att 188 diskuterades i detta forum för många år sedan. Loket skulle göras i ordning som driftlok och ett omfattande arbete påbörjades. Vid ett tillfälle (när kommer jag inte ihåg) var några NJ:are (inkl mig själv) i Gävle och jag diskuterade med någon på museet hur man skulle ersätta oljebrytaren med säkringar. Då kunde vi bese loket under plastskynke och underifrån se hur noggrann man var med rengöringen.
Vid ett senare tillfälle förklarade Henrik R att arbetena skulle avbrytas av olika skäl så loket är väl idag ett reservdelslok antar jag. Man har väl nog med driftlok numera.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=114659

Boken Järnvägsmuseets Stjärnor? D 188.

av Ola Ahlström, Saturday, August 24, 2019, 20:13 (1708 dagar sedan) @ ztenlund

D 188. Jag har för mig att 188 diskuterades i detta forum för många år sedan. Loket skulle göras i ordning som driftlok och ett omfattande arbete påbörjades. Vid ett tillfälle (när kommer jag inte ihåg) var några NJ:are (inkl mig själv) i Gävle och jag diskuterade med någon på museet hur man skulle ersätta oljebrytaren med säkringar. Då kunde vi bese loket under plastskynke och underifrån se hur noggrann man var med rengöringen.
Vid ett senare tillfälle förklarade Henrik R att arbetena skulle avbrytas av olika skäl så loket är väl idag ett reservdelslok antar jag. Man har väl nog med driftlok numera.


http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=114659

Redan 2012 diskuterades 188:an;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115703
efter att man från JvM förklarat att loket skulle bli donator. Senare gjordes en "pudel"
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115731
"[i][b]Vi har inga planer på att skrota loket. Men inte heller på att renovera det. Däremot låter vi det vara orört, och det står bra förvarat. Som jag sagt tidigare så kan vi ta reservdelar från det, men det ska väldigt mycket till om så sker[/b]."[/i]

Nu verkar det dock som tongångarna kan vara andra då loket saknas i förteckningarna. Tråkigt med tanke på den höga (?) svansföring som gjordes i Bevarandeplanen från 2004 där just 188:an gavs "Riksintresse". Att sedan Bo5 nr 2287, trots klassificering som Riksintresse A, skrotades ger obehagliga vibbar när det gäller 188:an. Kanske roligare att leka (?) trafikoperatör än att förvalta våra "riksintressen"?

Ola Ahlström
Malmö