Färgen på Roslagsbanans stationshus (Byggnad)

av 53 Wadsten, Thursday, August 29, 2019, 14:15 (1700 dagar sedan)

Här om dagen diskuterade undertecknad med en kollega från Lokförarkursen på RB 1977,
vi undrade bägge när följande stationshus på södra Roslagsbanan målades gula

Stocksund
Dj Ösby
Dj Ekeby
Roslags näsby D.ä
Vallentuna
Molnby Hp
Lindholmen
Frösunda
Kårsta

Viggbyholm
Rydbo
Åkersberga(sedan byggtiden)
Österskär.

Resten av Stationshusen på övriga SRJ-nätet var rödmålade.
som Täby kyrkby(gamla)
Ekskogen
samt Rö.

Färgen på Roslagsbanans stationshus

av Rolf Nordin, Thursday, August 29, 2019, 16:59 (1700 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja, Rö har väl alltid varit rö'. :-) Eller, om jag minns rätt, en konduktör sa' "- Nästa station är Rö." :-)

Färgen på Roslagsbanans stationshus

av Strömgränsreferensen, Thursday, August 29, 2019, 17:58 (1700 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ja, Rö har väl alltid varit rö'. :-) Eller, om jag minns rätt, en konduktör sa' "- Nästa station är Rö." :-)

Eller kanske den om resenären som frågar konduktören:
nästa station det är väl Rö va?

Färgen på Roslagsbanans stationshus

av Rolf Nordin, Thursday, August 29, 2019, 18:54 (1700 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Kom han kanske från Götebörg ? :-) Fast nu börjar det bli lite' OT.:-)

Färgen på Roslagsbanans stationshus

av Rolf Segelström, Friday, August 30, 2019, 00:02 (1699 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag vetinte exakt. Efter andra världskriget började SRJ modernisera sina stationshus. Kakelugnar och vedspisar slängdes ut tex.Och indrivs vatten, elspis och vattenburen värme från oljepanna tex. Ja, jag vet att Österskär har sina kakelugnar kvar men för övrigt revs dom ut. I samband med moderniseringarna målades stationshuset gula men undantag fanns ju. Speciellt norr om Rimbo. Tyvärr kan jag inte ge er exakt år än mindre datum men det är ju i alla fall en ledtråd. Mvh, Roffe S

Färgen på Roslagsbanans stationshus – 40-talet

av Arne, Friday, August 30, 2019, 00:14 (1699 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Här om dagen diskuterade undertecknad med en kollega från Lokförarkursen på RB 1977,
vi undrade bägge när följande stationshus på södra Roslagsbanan målades gula

Stocksund
Dj Ösby
Dj Ekeby
Roslags näsby D.ä
Vallentuna
Molnby Hp
Lindholmen
Frösunda
Kårsta

Viggbyholm
Rydbo
Åkersberga(sedan byggtiden)
Österskär.

Resten av Stationshusen på övriga SRJ-nätet var rödmålade.
som Täby kyrkby(gamla)
Ekskogen
samt Rö.

Enligt uppgift målades stationshusen på RB om från rött till gult någon gång under 40-talet. Det är i varje fall vad som står i VallentunaDirekt i en artikel nu den 15 augusti 2019 inför invigningsfesten den 7 september av att halva stationshuset nu åter målats i rött som var originalfärgen från 1885.

Citat:
[b][i]Loppis, grillad korv och samtal om svunna tider. Det står på schemat när Frösunda hembygdsförening ordnar invigningsfest vid stationshuset, som håller på att renoveras, den 7 september.

Och vilken dag passar inte bättre än självaste kulturarvsdagen – helgen som ska bidra till att skapa förståelse, intresse och engagemang för kulturarvet runt om i Sverige.

– Stationshuset visar på en historisk epok, säger Margareta Hellsten.[/i][/b]

Hela artikeln med bild av stationshuset på denna länk:
[link=https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/milstolpe-for-stationshuset-nu-bjuds-frosunda-in-till-fest/repsho!4vgOhJi7YeeAKD@iLfj6@g/]Frösunda nu åter rött – i varje fall två av väggarna![/link]

Färgen på Roslagsbanans stationshus – 40-talet

av 53 Wadsten, Friday, August 30, 2019, 10:55 (1699 dagar sedan) @ Arne

Snygg renovering med de gamla ingångsdörrarna, nu fattas bara husgrunden.

Färgen på Roslagsbanans stationshus – 40-talet

av Rolf Nordin, Friday, August 30, 2019, 11:32 (1699 dagar sedan) @ Arne

Ska vi räkna in Finsta? Så har väl det alltid varit grönt? Fast det tillhörde ju LNJ ursprungligen. När blev det K-märkt?

Färgen på Roslagsbanans stationshus – 40-talet

av Rolf Segelström, Monday, September 02, 2019, 12:36 (1696 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ska vi räkna in Finsta? Så har väl det alltid varit grönt? Fast det tillhörde ju LNJ ursprungligen. När blev det K-märkt?

Ja, det klart det hör hit. Jag vet inget om Finsta. Dock är det stationshuset ett av de udda norr om Rimbo som jag skrev. Om det moderniserades vet jag inte men jag antar att så skedde. Såvitt jag vet har det alltid varit grönt. Marielund blev ju reviderat t.ex. också ett undantag.