TV-tips: "Hitler's War Trains" (Historiskt material)

av Carl-Erik Olsson, Thursday, August 29, 2019, 18:32 (1673 dagar sedan)

I den engelskspråkiga krigshistoriska TV-serien "Nazi Megastructures" som den senaste tiden går på TV 10 visades i eftermiddags kl 17-18 ett avsnitt med titeln ovan. Visserligen en del mindre vederhäftiga inslag och ibland mindre lyckad svensk textning, sålunda skiljer man t ex inte mellan krigsloken BR 42 och 52, men kan säkert intressera den som är intresserad av ferrovial krigshistoria.
Eftermiddagens avsnitt verkar gå i repris inatt kl 02.00-02.55 och lite senare 06.55-07.50 så det går att se för den intresserade då, såvida man inte helt enkelt har tillgång till kabel-TV eller nåt sånt med inbyggd reprisfunktion och kan se det tidigare.
/CEO

TV-tips: "Hitler's War Trains"

av Morshyttan, Thursday, August 29, 2019, 21:46 (1673 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Finns även på [link]www.viafree.se[/link] under Dokumentär :-) -
Men får väl som Sven Hedin skriva ett varningord; man måste registrera sig kostnadsfritt :-P .
Men jag har varit det i flera år och har inte upplevt något negativt eller kränkande......

Aktuellt avsnitt visas t.om. 4 september i herrans år 2019 e.kr.

Sevärt i alla fall :-) ;-) :-D

TV-tips: "Hitler's War Trains"

av Jonny Saljefeldt, Thursday, August 29, 2019, 22:04 (1673 dagar sedan) @ Morshyttan

Finns även på www.viafree.se under Dokumentär :-) -
Men får väl som Sven Hedin skriva ett varningord; man måste registrera sig kostnadsfritt :-P .
Men jag har varit det i flera år och har inte upplevt något negativt eller kränkande......

Aktuellt avsnitt visas t.om. 4 september i herrans år 2019 e.kr.

Sevärt i alla fall :-) ;-) :-D

Bättre länk? https://www.viafree.se.

TV-tips: "Hitler's War Trains"

av Lennart Petersen, Friday, August 30, 2019, 17:13 (1672 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

I den engelskspråkiga krigshistoriska TV-serien "Nazi Megastructures" som den senaste tiden går på TV 10 visades i eftermiddags kl 17-18 ett avsnitt med titeln ovan. Visserligen en del mindre vederhäftiga inslag och ibland mindre lyckad svensk textning, sålunda skiljer man t ex inte mellan krigsloken BR 42 och 52, men kan säkert intressera den som är intresserad av ferrovial krigshistoria.
Eftermiddagens avsnitt verkar gå i repris inatt kl 02.00-02.55 och lite senare 06.55-07.50 så det går att se för den intresserade då, såvida man inte helt enkelt har tillgång till kabel-TV eller nåt sånt med inbyggd reprisfunktion och kan se det tidigare.
/CEO

Mycket intressant var det . Hitlers stabståg t.ex, intressant att vagnar finns kvar t.ex restaurangvagnen. Men Hitlers personliga vagn sprängdes på order i Januari 1945. Sekretetaren frau Junge beskrev tåget som mycket elegant och ungefär vad man kunde förvänta sog på ett flott hotell. Hon jämförde med Mussolinis tåg som hon tyckte så direkt sjaskigt ut.
I övrigt beskrivs den enorma utmaningen för DR att sörja för det gigantiska arbetet med transporter till fronten som ju dessutom blev över allt längre avstånd . Bland de få som framförde protester mot judetransporterna till läger fanns generaler, inte så att de på något sätt ömmade för de deporterade men de ansåg att det tog för mycket resurser från krigstransporterna.
Intressant också med det av polska motståndsmän mycket välplanerade attentatet mot just H:s stabståg. Med lite otur och slumpens makt dtabbade det dock ett annat tåg. Utan en försening och omledning annan väg kunde hela världshistorien blivit lite annorlunda.

TV-tips: "Hitler's War Trains"

av Stefan Skoglund, Friday, August 30, 2019, 21:53 (1672 dagar sedan) @ Lennart Petersen

I övrigt beskrivs den enorma utmaningen för DR att sörja för det gigantiska arbetet med transporter till fronten som ju dessutom blev över allt längre avstånd . Bland de få som framförde protester mot judetransporterna till läger fanns generaler, inte så att de på något sätt ömmade för de deporterade men de ansåg att det tog för mycket resurser från krigstransporterna.

En av de brittiska tidningarna om klassiska militära fordon hade en artikel om
Wehrmachts järnvägskanoner men även de bandgående överstorlekhaubitsar/mörsare (som var byggda för järnvägstransport.)

De ställde sig frågan hur mycket möda det kostade för DR (och SNCF/FS) att frakta de här sakerna (de är ju out-of-size så att säga.)

Det här att hålla reda på hur och under vilka förhållande man kan frakta något som är lite stort är något som en järnväg som är intresserad av att hantera just sådana saker (mot extra betalt naturligtvis) är absolut nödvändigt.
Mörsarna (Karl-Gerät) transporteras på samma vis som dagens transformatortransporter dvs lastbärare som fästs i lasten och själva vilar i ett vridcentrum på en mångaxlig vagn.

Problemet för trafikledningen blir att tåget måste gå en viss väg (som sedan tidigare är nominerad som med vissa krav lämplig för mycket långa fordon.) Exv kan man inte låta en sådan transport möta andra rörelser var som helst.