Skillnader på GSJ och SJ Y6? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Friday, September 06, 2019, 20:22 (1665 dagar sedan)

Länkade bilden lades upp på en facebook grupp och någon frågade om GSJ's Y6:or var samma som SJ's. Någon svarade då att enda skillnaden var att GSJ hade en annan typ av avgasrör/ljuddämpare än SJ, en sådan som syns på bilden. Men visst hade SJ's Y6:or identiska avgasrör/ljuddämpare från början vill jag minnas det som. Den enda skillnaden däremot mellan SJ's och GSJ's Y6:or var att GSJ's inte hade destinationslådor. Har jag rätt eller fel?

[image]

Bild från wikipedia.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Sarobanan_motorvagn.jpg/800px...

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av morrgan, Friday, September 06, 2019, 21:01 (1665 dagar sedan) @ K Lemming

Länkade bilden lades upp på en facebook grupp och någon frågade om GSJ's Y6:or var samma som SJ's. Någon svarade då att enda skillnaden var att GSJ hade en annan typ av avgasrör/ljuddämpare än SJ, en sådan som syns på bilden. Men visst hade SJ's Y6:or identiska avgasrör/ljuddämpare från början vill jag minnas det som. Den enda skillnaden däremot mellan SJ's och GSJ's Y6:or var att GSJ's inte hade destinationslådor. Har jag rätt eller fel?

[image]

Bild från wikipedia.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Sarobanan_motorvagn.jpg/800px...

En annan skillnad var att släpvagnarna hade förarbord i bägge ändar.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Anders Johansson, Friday, September 06, 2019, 21:53 (1665 dagar sedan) @ K Lemming

GSJ Y6 var helt lika SJ Y6 vid leveransen.
Däremot byggdes inte GSJ vagnarna om på samma sätt som SJ.
På bilden ser man t ex original lykthus, vilka SJ modifierade senare.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av K Lemming, Saturday, September 07, 2019, 16:22 (1664 dagar sedan) @ Anders Johansson

GSJ Y6 var helt lika SJ Y6 vid leveransen.
Däremot byggdes inte GSJ vagnarna om på samma sätt som SJ.
På bilden ser man t ex original lykthus, vilka SJ modifierade senare.

Så GSJ bussarna hade även destinationslådor från början som man sen byggde bort alltså? Känns som en ganska onödigt ombyggnad att slösa pengar på istället för att bara "skylta blankt".

På vilket sätt modifierade SJ lykthusen?

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 18:56 (1664 dagar sedan) @ K Lemming

GSJ Y6 var helt lika SJ Y6 vid leveransen.
Däremot byggdes inte GSJ vagnarna om på samma sätt som SJ.
På bilden ser man t ex original lykthus, vilka SJ modifierade senare.


Så GSJ bussarna hade även destinationslådor från början som man sen byggde bort alltså? Känns som en ganska onödigt ombyggnad att slösa pengar på istället för att bara "skylta blankt".

På vilket sätt modifierade SJ lykthusen?

Säröbanan hade inga destinationslådor någonsin, det behövdes inte det fanns bara 3 destinationer, Göteborg - Billdal - Särö Västerskog.
Ibland kopplade man av fordon i Billdal, och då hängde man på en lös skylt i Slottskogen främst på den tågdel som avkopplades i Billdal. Skylten togs ner strax innan avgången från Göteborg - Slottskogen.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Ola Almquist, Saturday, September 07, 2019, 19:11 (1664 dagar sedan) @ morrgan

GSJ Y6 var helt lika SJ Y6 vid leveransen.
Däremot byggdes inte GSJ vagnarna om på samma sätt som SJ.
På bilden ser man t ex original lykthus, vilka SJ modifierade senare.


Så GSJ bussarna hade även destinationslådor från början som man sen byggde bort alltså? Känns som en ganska onödigt ombyggnad att slösa pengar på istället för att bara "skylta blankt".

På vilket sätt modifierade SJ lykthusen?


Säröbanan hade inga destinationslådor någonsin, det behövdes inte det fanns bara 3 destinationer, Göteborg - Billdal - Särö Västerskog.
Ibland kopplade man av fordon i Billdal, och då hängde man på en lös skylt i Slottskogen främst på den tågdel som avkopplades i Billdal. Skylten togs ner strax innan avgången från Göteborg - Slottskogen.

Just det. En tidig bild finns här. På denna ser man också avgasrörets ursprungliga utförande.

M.v.h.
Ola

Anordning framtill på GSJ Y6?

av K Lemming, Sunday, September 08, 2019, 18:02 (1663 dagar sedan) @ Ola Almquist

Just det. En tidig bild finns här. På denna ser man också avgasrörets ursprungliga utförande.

M.v.h.
Ola

Vad är det för anordning(?) som är monterad framtill på den vänstra rälsbussen?

Anordning framtill på GSJ Y6? Även på SJ:s

av Leif B, Sunday, September 08, 2019, 18:26 (1663 dagar sedan) @ K Lemming

Just det. En tidig bild finns här. På denna ser man också avgasrörets ursprungliga utförande.

M.v.h.
Ola


Vad är det för anordning(?) som är monterad framtill på den vänstra rälsbussen?

Den fanns även på SJ:s Y6:or.

Anordning framtill på GSJ Y6? Även på SJ:s

av Överkörmästaren, Sunday, September 08, 2019, 20:57 (1663 dagar sedan) @ Leif B

Just det. En tidig bild finns här. På denna ser man också avgasrörets ursprungliga utförande.

M.v.h.
Ola


Vad är det för anordning(?) som är monterad framtill på den vänstra rälsbussen?


Den fanns även på SJ:s Y6:or.

Nu blir jag inte klok på vilken av bilderna på sidan du länkar till som du syftar på, men den bild som kommer högst upp har bildtexten "Detta är pendeltåget till Tåghallen den här helgen och det är rälsbussen Littera Yo5 Nummer 1109" och på den bilden är det en helt vanlig cykel som hänger på rälsbussen.

På bilden från Säröbanan som Ola länkar till och som K Lemming frågar om däremot, så är det väl en hållare för fisklådor så att dessa ska kunna transporteras utanpå bussen så det inte luktar så förskräckligt inne i den.

Anordning framtill på GSJ Y6? Även på SJ:s. Vilse i tråden

av Leif B, Monday, September 09, 2019, 16:21 (1662 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Just det. En tidig bild finns här. På denna ser man också avgasrörets ursprungliga utförande.

M.v.h.
Ola


Vad är det för anordning(?) som är monterad framtill på den vänstra rälsbussen?


Den fanns även på SJ:s Y6:or.


Nu blir jag inte klok på vilken av bilderna på sidan du länkar till som du syftar på, men den bild som kommer högst upp har bildtexten "Detta är pendeltåget till Tåghallen den här helgen och det är rälsbussen Littera Yo5 Nummer 1109" och på den bilden är det en helt vanlig cykel som hänger på rälsbussen.

På bilden från Säröbanan som Ola länkar till och som K Lemming frågar om däremot, så är det väl en hållare för fisklådor så att dessa ska kunna transporteras utanpå bussen så det inte luktar så förskräckligt inne i den.

OJ! jag var vilse i tråden. Jag syftade på den här bilden.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av LasseE, Monday, September 09, 2019, 04:43 (1663 dagar sedan) @ morrgan

Säröbanan hade inga destinationslådor någonsin, det behövdes inte det fanns bara 3 destinationer, Göteborg - Billdal - Särö Västerskog.
Ibland kopplade man av fordon i Billdal, och då hängde man på en lös skylt i Slottskogen främst på den tågdel som avkopplades i Billdal. Skylten togs ner strax innan avgången från Göteborg - Slottskogen.

Nja, Sommarens särskilda badtåg vände i Hovås. Vid högtrafik på söndagar gick t.ex. ett 8-vagnarståg (hela vagnparken) från stan till Hovås. Där avkopplades fyra vagnar som gick tillbaka till stan och sedan pendlade ett par gånger mellan stan och Hovås. Under tiden gick de fyra främst vagnarna vidare till Särö Västerskog och tillbaka till Hovås där hela tåget kopplades ihop igen. Det var inte ofta hela vagnparken var ute och körde men det hände ett flertal gånger de år jag bodde i Hovås nära hållplatsen. Betr. skyltning tror jag badtågen hade en en egen skylt men där är jag osäker.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Jim Hansson, Friday, September 06, 2019, 22:16 (1665 dagar sedan) @ K Lemming

Länkade bilden lades upp på en facebook grupp och någon frågade om GSJ's Y6:or var samma som SJ's. Någon svarade då att enda skillnaden var att GSJ hade en annan typ av avgasrör/ljuddämpare än SJ, en sådan som syns på bilden. Men visst hade SJ's Y6:or identiska avgasrör/ljuddämpare från början vill jag minnas det som. Den enda skillnaden däremot mellan SJ's och GSJ's Y6:or var att GSJ's inte hade destinationslådor. Har jag rätt eller fel?

[image]

Bild från wikipedia.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Sarobanan_motorvagn.jpg/800px...

En ren spekulation: Det är möjligen inte så att ljuddämparna hade olika utseende beroende på vilken som tillverkat fordonet?
Jim

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Överkörmästaren, Saturday, September 07, 2019, 09:55 (1665 dagar sedan) @ Jim Hansson

Har jag drömt det här eller var det något med motorn som var annorlunda, typ att GSJ saknade turbo på sina?

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Ola Almquist, Saturday, September 07, 2019, 10:36 (1665 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Har jag drömt det här eller var det något med motorn som var annorlunda, typ att GSJ saknade turbo på sina?

Då säger jag nej men undrar om jag minns fel om att det var något med växellådorna i stället. Fyrväxlade eller med femte växeln spärrad?
Hur som helst så lär GSJ:s fordon haft stoppknappar och "Stannar"-skyltar.

M.v.h.
Ola

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av LasseE, Saturday, September 07, 2019, 11:02 (1665 dagar sedan) @ Ola Almquist

Från 1958 till nedläggningen åkte jag rätt frekvent med Säröbanan till och från skolan inne i Göteborg. Stoppknappar och "Stannar"-skyltar tror jag fanns. Jag upplevde dock aldrig - trots att jag för det mesta stod bakom föraren - att man använde högsta växeln. Det var väl Sth 80 som gällde. 4-an tillät väl 85 kmh, tror jag, så det räckte.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Harald, Saturday, September 07, 2019, 11:26 (1664 dagar sedan) @ LasseE

Enligt Säröbaneboken var sth från början 60 km/h, sänktes på 30-talet till 55 km/h p.g.a. sliten räls och höjdes till 70 km/h för rälsbussarna.

Gick det någonsin ett godståg påSkillnader på GSJ och SJ Y6?

av Göran Sohlberg, Saturday, September 07, 2019, 19:14 (1664 dagar sedan) @ Harald

Har ett lokdraget godståg gått där?

Gick det någonsin ett godståg påSkillnader på GSJ och SJ Y6?

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 19:25 (1664 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Har ett lokdraget godståg gått där?

Ett tågpar som gick vardagar mitt på dagen medförde godsfinka med fraktgods till de stationer som hade godsmagasin Askim - Billdal - Kullavik och Släp på ånglokstiden. Detta tåg kunde även medföra N-vagnar sist som man kopplade av på någon driftplats, för att sedan skjuta framför sig på körningen till stan igen. Jag har själv sett detta i Kullavik och förmodligen växlade man sedan om tåget i Billdal så att de öppna vagnarna kom sist till stan.
Även på rälsbusstiden körde man en vattenvagn draget av lokomotorn till Särö då det var brist på färskvatten i Särö Västerskog.
Bild- information om GSJ lokomotor

Gick det någonsin ett godståg påSkillnader på GSJ och SJ Y6?

av Kjell Aghult, Saturday, September 07, 2019, 19:31 (1664 dagar sedan) @ morrgan

Ett tågpar som gick vardagar mitt på dagen medförde godsfinka med fraktgods till de stationer som hade godsmagasin Askim - Billdal - Kullavik och Släp på ånglokstiden. Detta tåg kunde även medföra N-vagnar sist som man kopplade av på någon driftplats, för att sedan skjuta framför sig på körningen till stan igen. Jag har själv sett detta i Kullavik och förmodligen växlade man sedan om tåget i Billdal så att de öppna vagnarna kom sist till stan.

Vad för vagnslaster kunde detta ha avsett? Hela banan låg ju på (även dåtida) lastbilsavstånd.

Gick det någonsin ett godståg påSkillnader på GSJ och SJ Y6?

av Bobo L, Saturday, September 07, 2019, 19:44 (1664 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad för vagnslaster kunde detta ha avsett? Hela banan låg ju på (även dåtida) lastbilsavstånd.

Byggnadsvirke, tegel och takpannor? Vägnätet därute på gräddhyllan var väl lika miserabelt som överallt annars fram till ca 60-talet?

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Leif B, Saturday, September 07, 2019, 19:51 (1664 dagar sedan) @ Bobo L

Vad för vagnslaster kunde detta ha avsett? Hela banan låg ju på (även dåtida) lastbilsavstånd.


Byggnadsvirke, tegel och takpannor? Vägnätet därute på gräddhyllan var väl lika miserabelt som överallt annars fram till ca 60-talet?

Körde man inte latrin också?

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 20:00 (1664 dagar sedan) @ Leif B

Vad för vagnslaster kunde detta ha avsett? Hela banan låg ju på (även dåtida) lastbilsavstånd.


Byggnadsvirke, tegel och takpannor? Vägnätet därute på gräddhyllan var väl lika miserabelt som överallt annars fram till ca 60-talet?


Körde man inte latrin också?

Jag misstänker att N-vagnarna i kullavik lastades med latrin då de hade "parkerats" mitt för Kullaviks stations skithus.

Obehagligt gods

av Kjell Aghult, Saturday, September 07, 2019, 20:37 (1664 dagar sedan) @ morrgan

Jag misstänker att N-vagnarna i kullavik lastades med latrin då de hade "parkerats" mitt för Kullaviks stations skithus.

"Det ingen åkare ville ha?" Kanske jämförbart med slaktavfallet (´benvagnarna´) från Örebro m fl slakthus till limfabrikerna i Nykvarn och Stidsvig. Det i Ör saknade spåranslutning och vagnarna lastades från bil på det mest avlägsna industrispåret. Jag var med dit en gång som växlingspraktikant: Gluttade under presenningen men avstod från fler gånger. Vagnarna luktade också illa: Fick ställas avsides på Örebro C, till nästa hallsbergsgodståg: Resenärer på plattformarna inte besväras av lukten.

Järnvägen hade - motsatt bilarna - länge transportplikt enligt Järnvägstrafikstadgan
(Regeringsföreskrift): Måste ta alla transporter, som var tekniskt genomförbara: Affär eller ej.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Leif B, Saturday, September 07, 2019, 19:50 (1664 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ett tågpar som gick vardagar mitt på dagen medförde godsfinka med fraktgods till de stationer som hade godsmagasin Askim - Billdal - Kullavik och Släp på ånglokstiden. Detta tåg kunde även medföra N-vagnar sist som man kopplade av på någon driftplats, för att sedan skjuta framför sig på körningen till stan igen. Jag har själv sett detta i Kullavik och förmodligen växlade man sedan om tåget i Billdal så att de öppna vagnarna kom sist till stan.

Vad för vagnslaster kunde detta ha avsett? Hela banan låg ju på (även dåtida) lastbilsavstånd.

Nja, 1903 var lastbilstrafiken inte särskilt utbyggd.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Kjell Aghult, Saturday, September 07, 2019, 20:01 (1664 dagar sedan) @ Leif B

Nja, 1903 var lastbilstrafiken inte särskilt utbyggd.

Hur långt kunde direkttransport med häst kunna gissas konkurrera?

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 20:22 (1664 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nja, 1903 var lastbilstrafiken inte särskilt utbyggd.

Hur långt kunde direkttransport med häst kunna gissas konkurrera?

På 50-talet började en person med motorcykel med ett sidoflak konkurrera med lättare gods till mottagare efter banan, efter ett tag blev det en mindre lastbil som körde längs banan och konkurrerade så när rälsbussarna kom så var det lastbil som gällde. Posten gick fortfarande med tåg även under rälsbusstiden, då i gråmålade lådor i stål, ångtågen hade postkupé.
Erik Ydresjö var postis på Säröbanan och aktiv på GMJS och fick ibland köra ångloket på de postala sysslorna var avklarade.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Göran Sohlberg, Saturday, September 07, 2019, 20:40 (1664 dagar sedan) @ morrgan

Vilken typ av lok var det?

Gick det någonsin ett godståg på GSJ? Edit

av Leif B, Saturday, September 07, 2019, 20:46 (1664 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Vilken typ av lok var det?

Ångloken och mycket annat om Säröbanan beskrivs i denna trevliga bok. Tyvärr slutsåld från förlaget men kan nog hittas på bibliotek eller antikvariat.

Några syns tydligen även på denna film.

Edit: här finns också en kortfattad förteckning.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 21:35 (1664 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Kanal C, Saturday, September 07, 2019, 21:40 (1664 dagar sedan) @ morrgan

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.

Och exakt hur svarade det på frågan om vilken typ av ånglok det var?

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Bobo L, Saturday, September 07, 2019, 21:51 (1664 dagar sedan) @ Kanal C

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.


Och exakt hur svarade det på frågan om vilken typ av ånglok det var?

?

Ganska bra, tycker jag. Troligen saknade GSJ:s ånglok littera od, man använde säkert bara numret, eller något ök- eller smeknamn som loken fått med tiden. Alla visste ju ändå...

Annars, typ? Våtånglok och/eller överhettade lok med ungefärligen samma spårvidd som banan dvs 1435 mm spårvidd, ungefär. Tanklok och/eller tenderlok. Ett med blommor och övriga utan. Behöver du axelanordning och vilken slidstyrning loken var försedda med? Går nog att hitta. Landsarkiven har rätt bra ordning, där kan man finna mycket skojigt och intressant.

Loken var säkert avsedda för eldning med stenkol, men säkert var något eller alla anpassade för vedeldning under WW1 och WW2.

Tja, vad mer är det som kan kallas "typ" av ånglok? Små eller stora drivhjul, smörjningssystem och vilket fabrikat av vacuumpump är väl detaljer som inte är typskiljande?

Kan du precisera frågan lite bättre, tror du?

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Kanal C, Saturday, September 07, 2019, 21:56 (1664 dagar sedan) @ Bobo L

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.


Och exakt hur svarade det på frågan om vilken typ av ånglok det var?


?

Ganska bra, tycker jag. Troligen saknade GSJ:s ånglok littera od, man använde säkert bara numret, eller något ök- eller smeknamn som loken fått med tiden. Alla visste ju ändå...

Annars, typ? Våtånglok och/eller överhettade lok med ungefärligen samma spårvidd som banan dvs 1435 mm spårvidd, ungefär. Tanklok och/eller tenderlok. Behöver du axelanordning och vilken slidstyrning loken var försedda med? Går nog att hitta. Landsarkiven har rätt bra ordning, där kan man finna mycket skojigt och intressant.

Loken var säkert avsedda för eldning med stenkol, men säkert var något eller alla anpassade för vedeldning under WW1 och WW2.

Tja, vad mer är det som kan kallas "typ" av ånglok? Små eller stora drivhjul, smörjningssystem och vilket fabrikat av vacuumpump är väl detaljer som inte är typskiljande?

Kan du precisera frågan lite bättre, tror du?

För oss som inte har en aning om vad som var vad (typ att lok 2 var en sån eller lok 5 var en sån eller lok 7 var en sån) så är det rätt så osägande. Typ.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 22:10 (1664 dagar sedan) @ Kanal C

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.


Och exakt hur svarade det på frågan om vilken typ av ånglok det var?


?

Ganska bra, tycker jag. Troligen saknade GSJ:s ånglok littera od, man använde säkert bara numret, eller något ök- eller smeknamn som loken fått med tiden. Alla visste ju ändå...

Annars, typ? Våtånglok och/eller överhettade lok med ungefärligen samma spårvidd som banan dvs 1435 mm spårvidd, ungefär. Tanklok och/eller tenderlok. Behöver du axelanordning och vilken slidstyrning loken var försedda med? Går nog att hitta. Landsarkiven har rätt bra ordning, där kan man finna mycket skojigt och intressant.

Loken var säkert avsedda för eldning med stenkol, men säkert var något eller alla anpassade för vedeldning under WW1 och WW2.

Tja, vad mer är det som kan kallas "typ" av ånglok? Små eller stora drivhjul, smörjningssystem och vilket fabrikat av vacuumpump är väl detaljer som inte är typskiljande?

Kan du precisera frågan lite bättre, tror du?


För oss som inte har en aning om vad som var vad (typ att lok 2 var en sån eller lok 5 var en sån eller lok 7 var en sån) så är det rätt så osägande. Typ.

Lok 1 och 2 de största loken hade axelföljd 2B1 och var kompuondlok, lok 3 var en tvilling med axelföljd 1B1 och var mellanstort, lok 5 med axelföld B var mindre men hade överhettning. Lok 6 var det minsta loket med axelföljd 1A. Dessa 5 lok var med till slutet av ångloksepoken. Lok 6 hade till och med nyss fått en ny panna vid skrotningen 1955.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av morrgan, Saturday, September 07, 2019, 21:55 (1664 dagar sedan) @ Kanal C

I det blandade tåget mitt på dagen på vardagar som medförde godsfinka kunde vilket som helst av Säröbanans 5 st ånglok dra. Tåget bestod ofta av 2 passvagnar och en finka.


Och exakt hur svarade det på frågan om vilken typ av ånglok det var?

Då detta tåg inte var så tungt så kunde även lok 6 dra tåget med sin enda drivaxel. Alla andra lok hade 2 drivaxlar och kunde dra det blandade tåget om det blev större eller tyngre.
Vilken strategi man hade vid "utskrivningen" av lok vid GSJ vet jag inte men ju större och tyngre tåg desto större lok, det stora tågen drogs av lok 1 eller 2.
Ytterst sällan gick det koppellok i tågen. På 50-talets början gick det på sommar söndagarnas eftermiddag ett "snabbt" tåg Göteborg till Särö som inte stannade i Kullavik. Från detta tåg kastades det av en tidningsbunt GT eller Göteborgstidningen i farten av konduktören.
Sommarstinsen i Kullavik som bara var bevakad på sommaren för tågmöten, Bertil Hagman stod på vakt på plattformen och gav tåget avgång med sin "stinsspade" och vägen var spärrad av 2 grindar en på varje sida av spåren. Att hjälpa Hagman med grindarna stänga och öppna dem efteråt var en av mina första insatser vid "järnvägen".
Detta tåg vände sedan i Särö för att på återresan transportera folk till stan.
Undertecknad är född 1944, jag var inte så gammal då, men det jag skriver är sant.

Järkholmen var svårt att nå utan GSJ?

av Sune Nylén, Monday, September 09, 2019, 07:22 (1663 dagar sedan) @ morrgan

Järkholmen var väl ett sådant ställe som var svårt att nå "landvägen ".Ser också ut så än idag,då ända förbindelsen tycks vara Järkholmsvägen, som går på gamla banvallen.
Förövrigt har jag gott i minne de gamla Badbarnstågen till Askim på 40 talet,med många vagnar och frustande ånglok. Telefonlinjerna som höjde och sänkte sig allt eftersom tåget rullade fram, och den eviga ramsan. " Askim-taskim "

Järkholmen var svårt att nå utan GSJ

av Gunnar Ekeving, Monday, September 09, 2019, 08:12 (1663 dagar sedan) @ Sune Nylén

[image]

Järkholmen var svårt att nå utan GSJ

av Sune Nylén, Monday, September 09, 2019, 08:55 (1663 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bolmande ånglok var ju inte svårt att se upp med. Rälsbussarna betydligt knepigare. Skriv Järkholmen, Hovås, Där finns div bilder. Ett på linjen med grusgropsspår, ett med ångtåg.Kanske fler. Valter Hjelm f 1907, hade börjat som sts vid BJ 34, gått över till spårvägen omkring 1940,och slutade som trafikchef för N Kl J.Hans far, Axel, hade varit stins i Älvängen

Järkholmen var svårt att nå utan GSJ

av Sune Nylén, Monday, September 09, 2019, 09:07 (1663 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kollade och ser att det finns ett större antal bilder med grusgrop, Askim stn. Gbg Särö stn m.m. på just Järkholmen

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Torger, Monday, September 09, 2019, 16:59 (1662 dagar sedan) @ morrgan

I de båda böcker som har getts ut om Säröbanan nämns vad jag kan se inget om pannbyte för lok 1 och 2. Hade de loken kvar sina originalpannor hela tiden de var i trafik? Inte heller nämns något om pannrevisioner utöver att de utfördes av någon utomstående verkstad, vilken? Eftersom banan saknade förbindelse med övriga järnvägsnätet måste transport av pannorna ha varit komplicerad de första åren innan lämpliga lastbilar fanns tillgängliga, hur sköttes det?
Christer Torgersson, Malmö

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Kjell Aghult, Monday, September 09, 2019, 17:35 (1662 dagar sedan) @ Torger

I de båda böcker som har getts ut om Säröbanan nämns vad jag kan se inget om pannbyte för lok 1 och 2. Hade de loken kvar sina originalpannor hela tiden de var i trafik?

Nr 1 och 2 fick nya pannor från Nohab 1933 resp. 1934. Den senare med tvno 2014. Källa är GSJ
uppgifter till "Väg och Vatten". Sådana för de flesta privatbanor fanns i gammaldags våtkopior på dåvarande Jvm på Torsgatan. Jag vill minnas för vart femte år.

Gick det någonsin ett godståg på GSJ?

av Harald, Monday, September 09, 2019, 17:58 (1662 dagar sedan) @ Torger

I de båda böcker som har getts ut om Säröbanan nämns vad jag kan se inget om pannbyte för lok 1 och 2. Hade de loken kvar sina originalpannor hela tiden de var i trafik? Inte heller nämns något om pannrevisioner utöver att de utfördes av någon utomstående verkstad, vilken? Eftersom banan saknade förbindelse med övriga järnvägsnätet måste transport av pannorna ha varit komplicerad de första åren innan lämpliga lastbilar fanns tillgängliga, hur sköttes det?
Christer Torgersson, Malmö

Göteborgs Spårvägar hade godstrafik. Journalerna finns hos Stadsarkivet och jag har gått igenom dem. Det finns en del transporter av järnvägsvagnar både till och från Säröbanan. Den 3 maj 1911 har man transporterat ett lok från Järntorget till Säröbanan. Några transporter av ångpannor till/från Säröbanan har jag dock inte funnit. Man kan kanske har använt sjötransport.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Ola Almquist, Tuesday, September 17, 2019, 04:31 (1655 dagar sedan) @ LasseE

Nu har jag hittat några gamla anteckningar från Regionarkivet.
Strålkastare nedre och övre typ Notek Drivemaster.
Stannarknapp Robo B1340/7 (möjligen ritningsnummer).

Avvikelser gentemot SJ YCo6 (mina anteckningar är inte helt tydliga här, det kan var fler avvikelser):
Luftröret till Wilson-växellådans 5-e växel har dock pluggats, då denna växel f.n. icke användas.
Kraftöverföring: Hydraulkoppling typ Vulcan-Sinclair 1775".
Korg: Scharfenbergskoppel typ RKI utan multipeldon.

M.v.h.
Ola

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Calle Wickberg, Tuesday, September 17, 2019, 20:59 (1654 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nu har jag hittat några gamla anteckningar från Regionarkivet.
Strålkastare nedre och övre typ Notek Drivemaster.
Stannarknapp Robo B1340/7 (möjligen ritningsnummer).

Avvikelser gentemot SJ YCo6 (mina anteckningar är inte helt tydliga här, det kan var fler avvikelser):
Luftröret till Wilson-växellådans 5-e växel har dock pluggats, då denna växel f.n. icke användas.
Kraftöverföring: Hydraulkoppling typ Vulcan-Sinclair 1775".
Korg: Scharfenbergskoppel typ RKI utan multipeldon.

M.v.h.
Ola

Intressant. Körde man med slutplugg eller blev de ombyggda med strömställare för tågslut?

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Ola Almquist, Tuesday, September 17, 2019, 23:42 (1654 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Nu har jag hittat några gamla anteckningar från Regionarkivet.
Strålkastare nedre och övre typ Notek Drivemaster.
Stannarknapp Robo B1340/7 (möjligen ritningsnummer).

Avvikelser gentemot SJ YCo6 (mina anteckningar är inte helt tydliga här, det kan var fler avvikelser):
Luftröret till Wilson-växellådans 5-e växel har dock pluggats, då denna växel f.n. icke användas.
Kraftöverföring: Hydraulkoppling typ Vulcan-Sinclair 1775".
Korg: Scharfenbergskoppel typ RKI utan multipeldon.

M.v.h.
Ola


Intressant. Körde man med slutplugg eller blev de ombyggda med strömställare för tågslut?

Slutplugg ser det ut som.
Bild

M.v.h.
Ola

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Bobo L, Wednesday, September 18, 2019, 12:11 (1653 dagar sedan) @ Ola Almquist

… … …

Kraftöverföring: Hydraulkoppling typ Vulcan-Sinclair 1775"

… … …


Vilken kraftöverföring var då installerad i SJ:s YBo6-fordon?

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Ola Almquist, Wednesday, September 18, 2019, 21:30 (1653 dagar sedan) @ Bobo L

… … …

Kraftöverföring: Hydraulkoppling typ Vulcan-Sinclair 1775"

… … …

Vilken kraftöverföring var då installerad i SJ:s YBo6-fordon?

Det var nog samma typ om inte SJ redan börjat med Daimler-kopplingar. Anteckningarna är lite röriga och detta skulle nog inte vara med under skillnader.

M.v.h.
Ola

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av Anders.k., Sunday, September 08, 2019, 13:56 (1663 dagar sedan) @ K Lemming

Säröbanans vagnar har yttre backspeglar .

M.V.H Anders.k.

Skillnader på GSJ och SJ Y6?

av 53 Wadsten, Monday, September 09, 2019, 15:33 (1662 dagar sedan) @ Anders.k.

Samt saknar destinationsskyltar på vagnssidorna ovan takfoten.