Tågolyckan i Sya 1975 (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Sunday, September 08, 2019, 12:37 (1663 dagar sedan)

Den 31 mars 1975 inträffade en svår tågolycka vid Sya på Södra stambanan, nära Mjölby. Olycksorsaken var att en liten personbil, en VW-buggla om jag minns rätt, körde upp på spåret vid en obevakad plankorsning och kom att kilas in under det framrusande tågets vagnar.

Om detta står mycket att läsa på tex internätet. Mina frågor nu gäller dock om det finns någon utredning eller sammanställning

1)
beträffande i vilken ordning de inblandade personvagnarna i tåget var kopplade

och 2)
hur de enskilda personvagnarna i tåget snurrade, wobblade eller vreds innan de kom till ro och var på olycksplatsen de till slut stannade?


Den här bilden ger en god inledande överblick över olycksplatsen:

https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdlsz519e88?preview

Tågolyckan i Sya 1975

av WS, Sunday, September 08, 2019, 14:45 (1663 dagar sedan) @ Bobo L

Vill minnas att det skrevs här på forumet om denna olycka för några år sen.
Jöran Johansson tipsade om en tidning, Expressen eller Aftonbladet, som hade
gjort ett nytryck i ett nutida nummer - Av en gammal originalartikel om olyckan.

Jag lyckades få tag i den nya tidningen, och det var en mycket bra artikel med bilder.
Tyvärr råkade jag vid städning oavsiktligt kasta bort tidningen med denna artikel.. /WS/

Tågolyckan i Sya 1975 Bilen träffade tåget baklänges

av BD, Sunday, September 08, 2019, 18:30 (1663 dagar sedan) @ Bobo L

Om jag minns rätt var det halka och antagligen hade bilen snurrat ca 180 grader och träffat tåget med bakänden. Enär bilen hade svansmotor bidrog det till att den påkörda vagnen spårade ur.

Tågolyckan i Sya 1975 Bilen träffade tåget baklänges

av Olle E, Sunday, September 08, 2019, 22:10 (1663 dagar sedan) @ BD

Om jag minns rätt var det halka och antagligen hade bilen snurrat ca 180 grader och träffat tåget med bakänden. Enär bilen hade svansmotor bidrog det till att den påkörda vagnen spårade ur.

Inte helt ovanligt för just bubblorna att plötsligt vända sig om i halka, gärna i uppförsbacke.

Tågolyckan i Sya 1975 Bilen träffade tåget baklänges

av Harald, Sunday, September 08, 2019, 22:39 (1663 dagar sedan) @ Olle E

Om jag minns rätt var det halka och antagligen hade bilen snurrat ca 180 grader och träffat tåget med bakänden. Enär bilen hade svansmotor bidrog det till att den påkörda vagnen spårade ur.


Inte helt ovanligt för just bubblorna att plötsligt vända sig om i halka, gärna i uppförsbacke.

Hög växel och lätt högerfot var det som gällde i halka.

Tågolyckan i Sya 1975

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, September 08, 2019, 22:46 (1663 dagar sedan) @ Bobo L

Avskrift av notis i tidningen TÅG nr 4/75.

Mellan Sya och Mjölby urspårade Xt 5, 75.03.31, efter att från sidan blivit påkört av en bil.

Vagn nr två ställde sig tvärs över spåren. Vagnarna tre och fyra rammade den den tvärställda vagnen, vagnarna fem och sex spårade ur och kanade nedför banvallen och ut på ett gärde.
13 tågresenärer omkom vid olyckan, som är den svåraste sedan 1956.

Efter en första besiktning 75.03.31 vid olycksplatsen föreslogs följande vagnar till skrotning:
B1 4911, B1K 4923, B5 4760 och B8FR 4395.

Jag har också gått igenom SJ-Nytt årg 1975 två gånger, men kan inte hitta en minsta notis om olyckan.
Det kanske inte var rätt forum för sådana händelser, det mesta som skrevs var positivt och nya framsteg.

Tågolyckan i Sya 1975

av Stefan Isaksson, Sunday, September 08, 2019, 23:22 (1663 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag har också gått igenom SJ-Nytt årg 1975 två gånger, men kan inte hitta en minsta notis om olyckan.
Det kanske inte var rätt forum för sådana händelser, det mesta som skrevs var positivt och nya framsteg.

Nej, jag kan inte påminna mig några olycksreportage i SJ-nytt.
Om det funnits något för järnvägspersonalen att lära av olyckan så hade det kanske skrivits något, men just den här typen av olyckor kan ju personalen knappast förhindra.

Jag vill minnas att jag läst någonstans att föraren på olycksbilen av någon anledning hade vänt och kört tillbaka mot hemmet - och det spekulerades om hon glömt tåget i samband med detta (det kan vi givetvis inte veta eftersom hon var ett av dödsoffren).

SI

Tågolyckan i Sya 1975

av Anders.k., Monday, September 09, 2019, 11:01 (1662 dagar sedan) @ Bobo L

Riksarkivet Arninge

Riksarkivet


M.V.H Anders.k.

Tågolyckan i Sya 1975

av Jöran Johansson, Monday, September 09, 2019, 15:39 (1662 dagar sedan) @ Bobo L

I Ånghwisslan nr 1275, daterad 1975-04-07 finns följande notis skriven av sign. JE. För att öka läsbarheten har jag delat upp texten i stycken, originaltexten är skriven i ett enda stycke:

Kollision mellan ÖRESUNDSPILEN och VW 03-31
03-31 kolliderade sydgående ÖRESUNDSPILEN mellan Sya och Mjölby med en personbil. Ett flertal av tågets vagnar kastades av spåret.

Efter det att bilen kört in i tåget slets kopplet av mellan första och andra vagnen. Loket och den första vagnen (en A2) fortsatte ett par hundra meter.

Vagnarna nr 2, 3 och 4 kastades av spåret och for ut på en intilliggande åker. Vagnarna 2-4 var av litt B1/B5/B5B.

Vagn 5, B8F 4395, ställde sig tvärs över både både upp- och nedspår.

Vagn 6, litt R3 4415, ställde sig på snedden över nedspåret och

vagn 7, litt. B1K 5165, ställde sig snett över nedspåret.

Vagnarna 8-14 stod kvar på spåret, dock hade någon boggie spårat ur. Vid bärgningen drogs vagnarna 8-14 till Mantorp, alltså åter mot Linköping. Lok och vagn 1 gick ju genast till Mjölby.

Vagnarna 2-4 låg 04-01 kvar på åkern.

Vagnarna 1 samt 8-14 var i det närmaste helt oskadda (vagn 8, en AB2 eller AB3, hade dock en liten plåtskada vid vulstbälgen).

Vagn 7, B1K 5165, hade endast boggieskador.

Vagn 6, R3 4415, hade en del krossade rutor, mindre plåtskador samt boggieskador.

Vagn 5, B8F 4395, var svårare skadad, ena sidan hade skurits upp under räddningsarbetet. Vagnen bör lämpa sig för ombyggnad till BC2/A3/B3.

Vagnar 2-4 var mycket svårt skadade.

Dessutom kan nämnas att bland vagnarna 8-14 i Mantorp befann sig A5 3294 (nitad). Vagnen var nyreviderad och målad samt i mycket gott skick.

Tågolyckan i Sya 1975

av Mr H, Monday, September 09, 2019, 18:30 (1662 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag var inne i nämnda tåg på Stockholm C före avgång. Det var storhelg och jag lämnade en stor plåtlåda för Aftonbladets räkning till tågmästaren fvb till Aftonbladet Malmö. Lådan innehöll tryckplåtar. (Eftersom det var storhelg lämnades väskan på ett morgontåg annars var rutinen kvällstid och väskor lämnades både för transport hos tågmästarna till Malmö och Göteborg).

Tågmästaren hade sin tjänstekupé i B8:an som i sig också var lite ovanligt vid denna tid annars så var det 60-talsvagnar som gällde i Öresundspilen. Jag har för mig att det var en speciell sammansättning pga storhelgen.Tågmästaren var en väldigt trevlig och skojfrisk kille. Jag hoppas att han undkom olyckan välbehållen!

Hur gick det för Aftonbladets väska då? Tja den försvann men långt senare återfanns den av en bonde som när han plöjde åkern fick upp den och ringde Aftonbladet.

//Mr H

Tågolyckan i Sya 1975

av L.Strömberg, Saturday, September 14, 2019, 17:40 (1657 dagar sedan) @ Bobo L

Tror det var förare från Nässjö som körde tåget ? Vill minnas att min svärfar som också var lokförare pratade med en person som kallades för den "visslande lokföraren" om denna olycka . Namnet på honom kommer jag inte ihåg det är ju många år sedan Annandag påsk 1975.

Tågolyckan i Sya 1975

av Herbert Paalberg, Sunday, September 15, 2019, 02:16 (1657 dagar sedan) @ L.Strömberg

Hans namn var Arne "Visslarn" Johansson från Nässjö och arbetskollega till mig vid min stationering i Nässjö 1975-79. Vid NOJ:s 100 årsjubileum 1974 körde han E 1042 till Oh och jag eldade J 1273 samma str. med utställningståget. Avd. värdelöst vetande. Palle i Vika.;-)