Ångvagn (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, September 09, 2019, 18:13 (1653 dagar sedan)

Hur är det? Finns det någon liknande ångvagn i Sverige. Vill minnas att i detta fora visades för en del år sedan bilder på en ångvagnspanna under iordningställande.

I Tjeckien finns i vart fall en dylik vehikel.

https://www.flickr.com/photos/lukas_hron-photography/35050807261

Ångvagn

av skogstoken, Monday, September 09, 2019, 19:28 (1652 dagar sedan) @ BD

JTJ har väl en.

Ångvagn

av Rikard Johanson, Monday, September 09, 2019, 20:02 (1652 dagar sedan) @ skogstoken

JTJ har väl en.

MAJORN, byggd 1888 för Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg. Är i driftsdugligt skick även om den används sparsamt.
[image]

Ångvagn

av Kjell Aghult, Tuesday, September 10, 2019, 06:14 (1652 dagar sedan) @ Rikard Johanson

MAJORN, byggd 1888 för Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg. Är i driftsdugligt skick även om den används sparsamt.

Uttryckligen denna vagn gick 1936 planenligt i tågen 15-16 helgfria torsdagar Jädraås-Norrsundet o å: Betecknade som "läkarskjuts". Utresa kl 1145-1355 med 10 minuters stopp i Ockelbo och 42 minuters i Åbydal. Hemresa 1835-2009 med nu bara uppehåll i Ockelbo, 8 min. Enbart Jädraås, Ockelbo och Norrsundet bevakade (Båda riktningar). Troligen p g a varierande tidsåtgång fick de avsändas upp till 30 (ovanlig siffra) minuter före tidtabellstiden.

Ångvagn

av Stefan Olsson, Tuesday, September 10, 2019, 10:03 (1652 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Var dessa uppgifter står att finna skulle vara kul att veta. Är det möjligen så att det i tidtabellsboken (motsv) står Majorn?

I DONJ tågledarblad som råkar finnas från sommaren 1936 fram till kriget används under 1936 och 1937 Majorn ytterst sparsamt. Det är "Bilen", dvs den hembyggda motorvagnen som gör mesta tjänsten, framför allt på sträckan Jås-Obo. Men även den sk Ullersäter-dressinen förekommer. Den 24 januari 1938 krockar bilen och under en period har man tom ångdressinen i trafik, bla för avlöningar. Som ersättning för "Bilen" kommer en ny bil, dvs Austin-dressinen som än idag finns i Jädraås.
Efter krocken kommer Majorn i trafik en hel del, fortfarande mest på Jås-Obo och oftast är det Tc själv som åker, men efter våren 1939 blir tjänstgöringen alltmer sparsam.

Intressant är att man i rapporteringen till Väg & Vatten angett att både Majorn och Bilen periodvis varit oanvända. Får återkomma när jag hunnit gå igenom noggrannare.

Ångvagn

av Kjell Aghult, Tuesday, September 10, 2019, 15:08 (1652 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Var dessa uppgifter står att finna skulle vara kul att veta. Är det möjligen så att det i tidtabellsboken (motsv) står Majorn?

I tdtboken av 1936-05-15, tdt nr 53. Den har tidigare visats på Forumet, 2017-07-13. I tidtabellshuvudena för tåg 15-16 står det: "med ´Majorn´. Ångdressin eller annat fordon. Sth 40". Jag gissar föraren fick klara körningen med doktorn ensam.

Ångvagn

av Stefan Olsson, Tuesday, September 10, 2019, 15:42 (1652 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Då kan vi konstatera att det just 1936 inte var så mycket Majorn, men väl några år senare. Majorn blev därefter, liksom ångdressinen stående, vilket vi idag kan tacka för.

Ångvagn

av tobbe, Monday, September 09, 2019, 19:31 (1652 dagar sedan) @ BD

Nässjö jvm har också en ångvagn normalspårig...
tobbe:-) :-) :-)

Ångvagn

av Ulfe, Monday, September 09, 2019, 21:16 (1652 dagar sedan) @ tobbe

Här är en normalspårig ångvagn, bilden tagen när SJ firade 125 år den 13/6 1981, vet inte vad det är för vagn?

[image]

Ångvagn

av Herbert Paalberg, Monday, September 09, 2019, 21:28 (1652 dagar sedan) @ Ulfe

HNJ:s ångvagn medverkade på bangården i Landeryd i helgen som gick med intresserade resenärer med ett otal körningar längs spår 1. Vidare fanns även E2 1333, E2 1092 som dragkraft mellan Smålandsstenar via Landeryd till Torup med avstickare till Hyltebruk. Även T21 119 var igång som växelmaskin och ingick även i ångtågen. Härligt muller över nejderna från MASK-dieseln.
Palle i Vika närvarande från NJ.:-)

Ångvagn

av Kanal C, Monday, September 09, 2019, 22:27 (1652 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

HNJ:s ångvagn medverkade på bangården i Landeryd i helgen som gick med intresserade resenärer med ett otal körningar längs spår 1. Vidare fanns även E2 1333, E2 1092 som dragkraft mellan Smålandsstenar via Landeryd till Torup med avstickare till Hyltebruk. Även T21 119 var igång som växelmaskin och ingick även i ångtågen. Härligt muller över nejderna från MASK-dieseln.
Palle i Vika närvarande från NJ.:-)

Vad är en MASK-diesel?

Ångvagn

av Herbert Paalberg, Monday, September 09, 2019, 22:48 (1652 dagar sedan) @ Kanal C

Vad är en MASK-diesel?

Förlåt, en slint på tastaturen, skall givetvis vara MaK-diesel MA 301A. Maschinen-Bau Kiel. En 800 hästars 8-cylindrig vattenkyld ubåtsdiesel på 800 hk. Samma maskin satt även i T21-22, Tp.
Palle i Vika.:-(

Ångvagn

av Kanal C, Monday, September 09, 2019, 22:52 (1652 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Vad är en MASK-diesel?


Förlåt, en slint på tastaturen, skall givetvis vara MaK-diesel MA 301A. Maschinen-Bau Kiel. En 800 hästars 8-cylindrig vattenkyld ubåtsdiesel på 800 hk. Samma maskin satt även i T21-22, Tp.
Palle i Vika.:-(

Då är jag med. Men har det inte avfärdats i Postvagnen m fl forum att det inte är en ubåtsdiesel?

Ångvagn

av BD, Tuesday, September 10, 2019, 17:20 (1652 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Vad är en MASK-diesel?


Förlåt, en slint på tastaturen, skall givetvis vara MaK-diesel MA 301A. Maschinen-Bau Kiel. En 800 hästars 8-cylindrig vattenkyld ubåtsdiesel på 800 hk. Samma maskin satt även i T21-22, Tp.
Palle i Vika.:-(

Tyska u-båtar hade mycket starkare motorer av fabrikat MAN. Den vanligaste U-båten, Typ XXI, hade två motorer på 2000 hk.

2 × MAN M6V40/46KBB, hochaufgeladene 6-Zylinder-Diesel mit insgesamt 4.000 PS (2.900 kW

Tyska u-båttyper

av Svempa, Tuesday, September 10, 2019, 19:32 (1651 dagar sedan) @ BD

Typ 21 var den sista typen som utvecklades . 2 av dessa kom i drift under kriget men hann aldrig sänka något fartyg . de vanliga typerna var typ 7 och typ 9 .

Typ7 Fler än 700 producerades
2 × superladdade 6-cylindriga 4-takts dieselmotorer på totalt 2.800–3.200 PS (2.100–2.400 kW;

typ 9 Totalt byggdes 243
2 × MAN M 9 V 40/46 superladdade 9-cylindriga dieselmotorer, 4.400 PS (4.300 Shp; 3.200 kW)

Typ 21 118 konstruerade typ XXI var bara fyra lämpliga för strid innan andra världskriget slutade i Europa. Av dessa genomförde bara två stridspatrull och sänkte ingen av de allierade fartygen

2 × MAN M6V40 / 46KBB superladdade 6-cylindriga dieselmotorer , 4 000 PS (3 900 shp ; 2 900 kW )

Ångvagn

av Svempa, Tuesday, September 10, 2019, 19:11 (1651 dagar sedan) @ Kanal C

Sannolikt auto korrektur av dator eller mobil.
MAK Tysk dieselmotor.

Ångvagn

av Ted S, Tuesday, September 10, 2019, 07:42 (1652 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

HNJ:s ångvagn medverkade på bangården i Landeryd i helgen som gick med intresserade resenärer med ett otal körningar längs spår 1. ---
Palle i Vika närvarande från NJ.:-)

[image]

Här anländer den plattformen i Landeryd efter en utflykt söderut på bangården.
Eget foto i söndags, 8/9-19.

Ångvagn

av Anders Sandgren, Tuesday, September 10, 2019, 13:17 (1652 dagar sedan) @ Ted S

HNJ:s ångvagn medverkade på bangården i Landeryd i helgen som gick med intresserade resenärer med ett otal körningar längs spår 1. ---
Palle i Vika närvarande från NJ.:-)


[image]

Här anländer den plattformen i Landeryd efter en utflykt söderut på bangården.
Eget foto i söndags, 8/9-19.

HNJ-ångvagnen är alltid trevlig att se under ånga. Jag var med när den väcktes ur sin törnrosasömn tidigt 70-tal i samband med att den övergått som deposition til donation till dåvarande SSBms (nuv NJ). Den användes på ett antal aktiviteter, bl.a på HNJ's 100-årsjubileum 1982 men även på SJ 125 i Värtan. EFter att antal års stillestånd och renovering så är den åter igång, vilket är glädjande.

SvJM har väl en WAJ-ångvagn som beskrivs i boken "Järnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar" tillsammans med en bild på HNJ-ångvagnen (även om det inte framgår av texten).

Ångvagnar var inte helt ovanliga under framförallt 1880-talet, bl.a på ångspårvägarna i Skåne och på OFWJ. Och så hade ju Södra Spårvägsbolaget i Stockholm ångspårvagnar där två sedermera hamnade på Dala Hälsinglands Jvg, den ena som släp utan maskinboggie.
Det fanns ju ett antal mer standardiserade typer som letade sig hit även om ingen var av den typ som trådskaparen hittat.

Ångvagn

av BD, Tuesday, September 10, 2019, 17:23 (1652 dagar sedan) @ Anders Sandgren

HNJ:s ångvagn medverkade på bangården i Landeryd i helgen som gick med intresserade resenärer med ett otal körningar längs spår 1. ---

Var det foton på pannan till denna som visades för några år sedan i detta fara eller i PV? I så fall, går det att återigen visa bilderna?

Ångvagn

av Mattias Jansson, Monday, September 09, 2019, 19:47 (1652 dagar sedan) @ BD

Hur är det? Finns det någon liknande ångvagn i Sverige. Vill minnas att i detta fora visades för en del år sedan bilder på en ångvagnspanna under iordningställande.

I Tjeckien finns i vart fall en dylik vehikel.

https://www.flickr.com/photos/lukas_hron-photography/35050807261

Om du tänker på vagnar med riktigt passagerarutrymme så hade väl Dalslandsbanan en.

Ångvagn

av Granis, Monday, September 09, 2019, 20:01 (1652 dagar sedan) @ BD

Ganska många. Förutom de som nämnts bl a "Lennakatten" på UL(N)J. Och, med denna typ av "insmalade" front, t ex på VVJ och MÅJs ångvagn nr 10 som nu renoveras/ rekonstrueras i moderniserat utförande som motorvagn på GHJ. Precis som VVJ belägen på Gotland.

/ L G

Ångvagn

av Mattias Jansson, Monday, September 09, 2019, 20:10 (1652 dagar sedan) @ BD

Hur är det? Finns det någon liknande ångvagn i Sverige. Vill minnas att i detta fora visades för en del år sedan bilder på en ångvagnspanna under iordningställande.

I Tjeckien finns i vart fall en dylik vehikel.

https://www.flickr.com/photos/lukas_hron-photography/35050807261

Kävlinge-Barsebäck hade också en ångvagn, som jag tror hade passagerarutrymme.

ÅngvagnNej

av Ulf Diehl, Monday, September 09, 2019, 23:28 (1652 dagar sedan) @ BD

Nej, inte av samma system
Ulf Diehl

Ångvagn

av LOK, Tuesday, September 10, 2019, 11:03 (1652 dagar sedan) @ BD

En liknande körbar ångvagn finns också i Schweiz, CZm1/2 (dvs tredje klass, resgods, motorvagn, en drivaxel av totalt två) 31 från Uerikon -Bauma-Bahn. Den är tillverkad 1902,är ännu fullt körbar och tillhör nu den nationella samlingen under SBB Historic. För något år sedan var den inblandad i en olycka, men har sedan reparerats.

I övrigt hänvisas till mina böcker om ånglok vid de enskilda järnvägarna, där finns alla ångvagnar redovisade.

LOK

Ångvagn

av Jim Hansson, Tuesday, September 10, 2019, 14:58 (1652 dagar sedan) @ BD

MSJ 5 och 6, som båda finns i Brösarp, har varit ångvagnar. Det är över 100 år sedan de byggdes om till personvagnar. MSJ 6 har byggts om på 40-talet ytterligare en gång.
Jim

WAJ Ångvagn

av BD, Tuesday, September 10, 2019, 17:40 (1652 dagar sedan) @ BD

[image]

Tänk om denna hade bevarats. Vilken pärla det hade kunnat vara!

[image]

Titta på fjädern ovanför boggin. Hade N&H använt skruvfjädrar i stället hade de varit 50 år före det första fordonet med flexi-coil upphängning. Vad för slags fjädrar hade maskinboggins axelboxar? Tycker mig kunna skymta "något" i urtagen ovanför axelboxarna. Kan ju vara skruv- eller snäckfjädrar. Finns månne ritningar på maskinboggi i behåll?

[image]

WAJ Ångvagn

av Anders Sandgren, Tuesday, September 10, 2019, 17:59 (1652 dagar sedan) @ BD

Denna WAJ-ångvagn är den NOHAB-tillverkade ångvagn som WAJ inköpte från Höör-Hörby Jvg 1892 och moderniserades av KVAB 1920.
WAJ's ursprungliga ångvagn, tillverkad vid OFWJ verkstad finns på SvJM vad jag minns.

Var denna större ångvagn av samma typ som den likaledes NOHAB-tillverkade vagn till Börringe-Anderslöv (senare Börringe-Östratorp) som finns på bild på Wikipedia? Länk till sidan, scrolla en bit ner.

WAJ Ångvagn

av Gåård, Tuesday, September 10, 2019, 18:14 (1652 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bortsett från taket, målningen och märkningen, så ser de identiska ut.

Mvh Fredrik

Ångvagn

av Bertil Bengtsson, Tuesday, September 10, 2019, 21:18 (1651 dagar sedan) @ BD

En notering om den av BD ursprungligen visade tjeckiska ångvagnen.

Inte annat än jag förstår (jag har tjeckiska böcker, men är dålig på tjeckiska - så jag kan inte helt "svära" på vad jag här påstår), är det den tjeckiska, ČSD, M124.001 som 1947 överfördes till tekniska muséet i Prag.

Om det är så, är det den fd österrikiska, kkStb, dvs kaiserlich-königlich (Österreichische) Staatsbahn ångvagn 1.001. Det byggdes två sådana, 1.001 och 1.002, 1905 resp 1906. 1.001 var ursprungligen BCM 2 hos lokalbanan Laun - Libochowitz (på tjeckiska: Louny - Libochovice).
Vagnfabriken Ringhoffer i Prag (i stadsdelen Smichov, nära bryggeriet Staropramen) byggde ram och korg, ångpannan och maskineri levererades av firma Komarek i Wien. 1918 hamnade vagnarna i Tjeckoslovakien.

Googlar man på "Dampfwagen Komarek" hittar man både foto och planskiss. Där kan man se att tredjeklassavdelningarna, 2,5 stycken, var/är 1350 långa (ganska trånga alltså, och andraklassavdelningen precis i mitten av vagnen var 1600 mm (ganska trång alltså).

Berra