SRJ Co 39 med lanternin? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström @, onsdag, september 11, 2019, 14:41 (86 dagar sedan)

Bläddrade i äldre nummer av Roslagexpressen och hittade en artikel i nummer 4 / 2011 av Gert Ekström. Här visas en ett foto från 1906 där en urspårad Djursholmsvagn som anges vara nummer 39. Det intressanta är att man kan se en lanternin på vagnen vilket den inte skall ha, eller?

Vill minnas att frågan varit uppe tidigare och vid en sökning här på Järnvägshistoriskt Forum finner jag denna tråd;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=50425

Med hjälp av denna tråd kan man hitta ännu en bild från Spårvägsmuseum (bild 1-168) där man se ett motorvagnsdraget tåg med två vagnar ur serien 39-45, en av dessa vagnar tycks ha lanternin den andra inte.

Boken Verkstadsindustrin på Gotland av Martin Ragnar & Christer Ahlberg, Stenvalls 2010, innehåller ett antal bilder som visar lastning inför sjötransport till fastlandet av smalspåriga personvagnar. Här syns tydligt lastning av två av de Fole tillverkade vagnarna ur serien 42-45. Den ena bildtexten anger den ena vagnen som motorvagn nr 11 men jag håller inte med, det är en av vagnarna nr 42-45. Ingen av dessa två avbildade vagnar visar lanternin.

Hur förhöll det sig med dessa sju vagnar, nr 39-41 tillverkade av SV och nr 42-45 tillverkade av Fole, hade några verkligen lanternin?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ Co 39 med lanternin?

av Thomas Tell @, Vallentuna, onsdag, september 11, 2019, 15:31 (86 dagar sedan) @ Ola Ahlström

[image]

SRJ provade ju med olika typer av ventilation och då kan lanterninvarianten varit med. Nedanstående bild visar vagn39 med något som ser ut som en halv lanternin.

[image]

/tell

SRJ Co 39 med lanternin?

av Ola Ahlström @, onsdag, september 11, 2019, 17:43 (86 dagar sedan) @ Thomas Tell
Redigerad av Ola Ahlström, onsdag, september 11, 2019, 18:06

[image]

.... vagn39 med något som ser ut som en halv lanternin.

Vad är en "halv lanternin"?

Skissen ovan, den nedre högra, är intressant. Tittar man i boken Verkstadsindustrin på Gotland, sidan 102-104, där det visas bilder på Fole tillverkade personvagnar som lastas för överskeppning till fastlandet har alla vagnar en konstruktion på takets ena ände, olika vagnstyper till olika beställare, som påminner om konstruktionen som visas på ritningen ovan (nederst till höger).

Tyvärr tror jag bilderna i boken, fyra till antalet, fått felaktiga bildtexter. Bland annat har man troligen blandat ihop vad de föreställer och tidpunkt. Jag tolkar det som att det skall handla om tre transporter, sommaren 1906, hösten samma år samt våren 1907 med följande vagnar istället;

  • Bild 1: Hösten 1906 BBJ Co 201 och 202
  • Bild 2: Våren 1907 SRJ Co 59, 60, 513 samt BCo 50 och 51 och så Mv 11.
  • Bild 3: Sommaren 1906 SRJ Co 42, 43, 44 och 45 samt VB Co 306 och 307
  • Bild 4: Sommaren 1906 SRJ Co 42, 43, 44 och 45 samt VB Co 306 och 307

Intressant här är att samtliga vagnar på bilderna har just en "låda" på takets ena ände , som på ritningen.

Ola Ahlström
Malmö

SRJ Co 39 med lanternin?

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, september 11, 2019, 18:28 (86 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag vet inte om det tillför något, men jämför gärna med denna tråd och denna.

M.v.h.
Ola

RSS-feed av trådar
powered by my little forum