Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 12, 2019, 12:12 (1659 dagar sedan)

Med anledning av en animerad diskussion på Postvagnen har jag förgäves försökt minnas följande angående det snabba eftermiddagståget Stockholm-Malmö:

- Vilket år började SJ köra ett snabbt X2000 med få stopp och en restid på vad jag minns under 4 timmar (3:55 kanske)?

- Stannade tåget i Hässleholm eller först i Lund?

- När förlängdes gångtiden till dagens 4:20?

Jag åkte med premiärturen men vare sej minns ovanstående eller hittar mina anteckningar från resan...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Anders.k., Thursday, September 12, 2019, 13:21 (1659 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Med anledning av en animerad diskussion på Postvagnen har jag förgäves försökt minnas följande angående det snabba eftermiddagståget Stockholm-Malmö:

- Vilket år började SJ köra ett snabbt X2000 med få stopp och en restid på vad jag minns under 4 timmar (3:55 kanske)?

- Stannade tåget i Hässleholm eller först i Lund?

- När förlängdes gångtiden till dagens 4:20?

Jag åkte med premiärturen men vare sej minns ovanstående eller hittar mina anteckningar från resan...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Min grafsamling säger att premiären för tåg 505 var 970816.
Avgångstiden från Stockholm var 17:42 och ankomst till Malmö 21:41.
Färden går över Katrineholm , och endast uppehåll i Hässleholm och Lund.
Tåget går Måndag- Fredag och det gör uppehåll i vissa sommartidtabeller.

Och får vissa minutjusteringar 000613 avgångstiden blir då 17:48 och ankomsttiden Malmö 21:50, det tvingar bla ett nyinsatt regionaltåg Stockholm- Linköping stå ca 10 minuter i Södertälje, ett annat regionaltåg Stockholm -Norrköping via Nyköping hinner precis undan, marginalen i Norrköping är nu minimal en pendel ska i princip gå direkt efter.
010107 nu flyttas ankomsttiden fram i Malmö till 21:52 , 4,06 nu alltså , ändå flyttas regionaltåget Stockholm -Norrköping via Nyköping till att ligga efter så det städas lite ändå framför 505.
Tyvärr tar min grafsamling slut här 020105.

M.V.H Anders.k.

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 12, 2019, 14:58 (1659 dagar sedan) @ Anders.k.

Tackar!

Tänk att det var så tidigt - min gissning var flera år senare. Och det var inte lång tid man - åtminstone teoretiskt - körde på "under fyra timmar".

En slutsats är kanske att det inte ens 1997 var praktiskt möjligt att köra sträckan på "under fyra timmar" - som då var ett av SJ:s främsta markandsföringsargument. Och idag tar det ju ännu längre tid!

/TKO

PS: Även om jag inte hittat mina reseanteckningar - jag misstänker att dom är för evigt förlorade - minns jag att inte ens premiärturen klarade av den utlovade restiden - vi hamnade på några minuter över fyra timmar.

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Mr H, Thursday, September 12, 2019, 15:14 (1659 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Har för mig att det dessutom var en ypperlig förbindelse för byte på kvällen till nattåget till Berlin vid Malmö C. En mycket snabb resa Stockholm - Berlin alltså. Borde väl gå med enkla medel att upprepa idag? Ett krux är väl att tågfärjan Trelleborg - Mukran är på väg att försvinna. Ersättningsfärja är beställd....utan spår!


/Mr H

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 12, 2019, 15:18 (1659 dagar sedan) @ Mr H

Har för mig att det dessutom var en ypperlig förbindelse för byte på kvällen till nattåget till Berlin vid Malmö C. En mycket snabb resa Stockholm - Berlin alltså. Borde väl gå med enkla medel att upprepa idag? Ett krux är väl att tågfärjan Trelleborg - Mukran är på väg att försvinna. Ersättningsfärja är beställd....utan spår!


/Mr H

Ja det borde ha funkat - vilken tid gick nattåget?

Jag gissar att rederiet räknar med att behovet av tågfärja kommer att minska när den fasta förbindelsen under Fehmarn står klar. Fast det är ju (ännu inte) historia utan framtid!

/TKO

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Mr H, Thursday, September 12, 2019, 15:25 (1659 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Har för mig att Berlintåget gick cirka 2240 i den tågplan som jag tänker på. Sedan så kan det ju förstås skiftat lite fram och tillbaka men det känns ju som en ganska så rimlig marginal ändå. Lokförarna kallade fö direkttåget för "Raketen". Tror inte att det var några ¨tekniska stopp¨ undervägs för byte av förare utan det var en förare hela vägen!

Vad det gäller färjan så kanske det kan vara en fullgod ersättning med färjan Trelleborg-Rostock som Stena just nu tänker satsa på som järnvägsrutt.

/Mr H

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Kari Korkala, Thursday, September 12, 2019, 15:47 (1659 dagar sedan) @ Mr H

Raketen ?, minns inte att vi kallade den för det. Annars var det samma lokförare hela vägen.
Problemet med turen var att vi fick "undertid" på denna tur. Vi gjorde inte ett helt dagsverk till Malmö och sen hem. Ett dagsverk var 7.25 timmar. Det var två dagsverk/ turer med överliggning i Malmö.
Mvh Kari Korkala

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Mr H, Thursday, September 12, 2019, 17:56 (1659 dagar sedan) @ Kari Korkala

Raketen ?, minns inte att vi kallade den för det. Annars var det samma lokförare hela vägen.
Problemet med turen var att vi fick "undertid" på denna tur. Vi gjorde inte ett helt dagsverk till Malmö och sen hem. Ett dagsverk var 7.25 timmar. Det var två dagsverk/ turer med överliggning i Malmö.
Mvh Kari Korkala

I alla fall kallade en del Hagalundare den för "Raketen". Naturligtvis så kan det finnas andra som inte gjorde det. Tycker i alla fall att det var ett fyndigt "smeknamn" bland de som använde det.

/Mr H

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Kari Korkala, Thursday, September 12, 2019, 18:05 (1659 dagar sedan) @ Mr H

Som gammal Hagalundare minns jag inte det som det.
Slutade 1999 i juli i Hgl. Därefter NSB i Oslo till 2016.
Mvh Kari Korkala

505, 543 m.m.

av Fredrik Lundström, Thursday, September 12, 2019, 19:21 (1659 dagar sedan) @ Mr H

Raketen ?, minns inte att vi kallade den för det. Annars var det samma lokförare hela vägen.
Problemet med turen var att vi fick "undertid" på denna tur. Vi gjorde inte ett helt dagsverk till Malmö och sen hem. Ett dagsverk var 7.25 timmar. Det var två dagsverk/ turer med överliggning i Malmö.
Mvh Kari Korkala


I alla fall kallade en del Hagalundare den för "Raketen". Naturligtvis så kan det finnas andra som inte gjorde det. Tycker i alla fall att det var ett fyndigt "smeknamn" bland de som använde det.

/Mr H

På trafikplaneringen kallades alla direkttågen för "Drakar". 505, 405, 400 m.fl, men det kanske bara var där. Var inte förarturen ganska tight ritad för 505 förresten? Jag har något svagt minne av spruckna nattvilor när 505 var försenade.

Jag tror inte anslutningen till Berlintåget låg med 505, utan istället med 543, åtminstone på senare år. Just nu har jag inte mina moderna kommunickor tillgängliga så jag kan inte kolla.

543 var inte kul att trafiksamordna när tåget var sent. Allra värst var dock 444, det tåget kunde ha en A4-sida med destinationer för övergångsresande i Hallsberg en fredagskväll. Till å med Norrlandsnattågens anslutningar var enklare att hantera.

505, 543 m.m.

av Kari Korkala, Thursday, September 12, 2019, 19:53 (1659 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

505 hade tight nattvila, som dom flesta Malmönätterna. Kul körning men ganska slitsamt.
Mvh Kari Korkala

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Micke A, Thursday, September 12, 2019, 20:36 (1659 dagar sedan) @ Mr H

Ingen ersättningsfärja är beställd av Stena till den linjen

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Mr H, Monday, September 16, 2019, 21:59 (1655 dagar sedan) @ Micke A

Ingen ersättningsfärja är beställd av Stena till den linjen

Intressant,det påstod nämligen Stenas affärsansvariga Magnusson under en konferens för sisådär en månad sedan att det är. Dessutom att den beställts från Kina och förstås inga järnvägsspår. En tröst kan ju vara att han också sa att tågöverföringen tv skulle gå kvar mellan Trelleborg och Rostock.

/Mr H

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av IH, Thursday, September 12, 2019, 21:20 (1659 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Anledningen till att de snabba tågen försvann var väl att SJ fann det lönsamt att stanna på några ställen så att fler passagerare kunde åka med tågen. Jag åker ganska ofta Södertälje-Malmö och det är ganska stort passagerarutbyte i Norrköping och Linköping.

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 12, 2019, 21:25 (1659 dagar sedan) @ IH

Anledningen till att de snabba tågen försvann var väl att SJ fann det lönsamt att stanna på några ställen så att fler passagerare kunde åka med tågen. Jag åker ganska ofta Södertälje-Malmö och det är ganska stort passagerarutbyte i Norrköping och Linköping.

Ja dagens 505 stannar ju på ett ställe till - Alvesta, dock ej i östgötametropolerna eller i Södertälje. Där stannar istället 543 som går cirka en halvtimme senare...

/TKO

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Björn Fura, Monday, September 16, 2019, 21:42 (1655 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Enligt vad jag minns var tåg 505 försenat till Malmö hela första veckan. Ett banarbete någonstans vid Eslöv som inte var klart i tid var orsaken. Någon eller ett par dagar in i den andra veckan klarades färden av på under 3 timmar och 59 minuter.
Med reservation för sviktande minne!
Björn F

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Hans XH Karlsson, Friday, September 13, 2019, 21:56 (1658 dagar sedan) @ Anders.k.

Min grafsamling säger att premiären för tåg 505 var 970816.

Tidtabellsskiftet var 970818 vilket bör ha varit premiärdatum. Ber dig kolla datumuppgiften igen då jag inte alls hittar tåget i den graf som gällde till och med 970817. Har du ingen uppgift som emotsäger 970818 så skulle jag vilja säga att det är premiärdatum.

Närtidshistorisk fråga: Snabbt X2000 Stockholm-Malmö

av Anders.k., Saturday, September 14, 2019, 12:40 (1657 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

Min grafsamling säger att premiären för tåg 505 var 970816.


Tidtabellsskiftet var 970818 vilket bör ha varit premiärdatum. Ber dig kolla datumuppgiften igen då jag inte alls hittar tåget i den graf som gällde till och med 970817. Har du ingen uppgift som emotsäger 970818 så skulle jag vilja säga att det är premiärdatum.

Riktigt , vet inte varför jag skrev fel .
Det står 970818 även i min graf .

M.V.H Anders.k.