Kanalbro i Göteborg (Järnväg allmänt)

av Lars E Johansson, Saturday, September 14, 2019, 18:52 (1679 dagar sedan)

Frihamnens station i Göteborg låg på Ringön och nåddes via ett sidospår från Hamnbanan. På väg dit korsade spåret Ringökanalen/Tingstadsvasskanalen som gick runt Ringön. Fanns där en rörlig bro? Länken går till karta på Wikipedia som dessutom visar läget för den rörliga bron över Kvillebäckskanalen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ring%C3%B6n#/media/Fil:Ring%C3%B6n_1932.jpg

Kanalbro i Göteborg

av Sune Nylén, Sunday, September 15, 2019, 15:06 (1678 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Det var en fast bro. Någon gång på fyrtiotalet skulle jag fiska härifrån.När jag rullade upp reven, nyinköpt, räckte den ej ned till vattnet.Pappa var med och det glömmer jag aldrig. Snopet, Men det var ju att klättra ned vid norra landfästet till vattnet och fortsätta. På höger sida,mot älven,låg en gångbana.Kanalen hade avspärrats i slutet av 30 talet när man anlade Göta Älvbron.Gamla stationshuset låg kvar till in på slutet av 50 talet. Det fanns en liten bangård med en fyra, fem spår som användes flitigt av olika firmor på Ringön. Makulatur var ett sådant,där jag plockade hela årgångar från 30 talet av gamla Hemmets Journal och Vårt Hem. Det fanns mycket gädda och annat här i kanalen för övrigt. Runt 1910 var den flitigt använd för bad har min mor berättat.Ja... Det blev mycket av en liten fast bro.

Kanalbro i Göteborg

av Sune Nylén, Sunday, September 15, 2019, 15:10 (1678 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag kan väl tillägga att bron nåddes av ett spår från Gbg Tingstads station.Dit var det väl kanske på sin höjd 500 m.

Lite mer om Frihamnsbangården

av Sune Nylén, Tuesday, September 17, 2019, 08:44 (1676 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Lite mer om Tingstadsvasskanalen.Kanalen grävdes på 1890 talet ut för att bli en centralhamn, men de nya djupgående fartygen satte stopp för detta.I bilderverket Göteborg under 300 år finns en bra bild. Tyvärr kan jag bara lägga ut den på Fejan. Ovanför kanalen ,där det står Tingstadsvass, anlades en ny Frihamnsbangård när Göta Älvbron skulle byggas, och på en stor dubbelspårig bro över älvbroleden, leddes trafiken i en sväng in på Frihamnsområdet.Brofästena finns ännu kvar, men bron är riven sedan många år.Där Frihamnsbangården låg,ligger idag en ny rangerbangård för hamntrafiken.Där bygger också nu spårvägen nya hallar.Där låg också två mycket stora gulmålade magasin,Kvillemagasinen. De användes nog som upplag för Frihamnen.Frihamnen fungerade ju som så,att så länge tullpliktiga varor befann sig inom Frihamnens staket behövde ej tull betalas. På kartan över kanalen syns två vikar. De kallades första och andra viken, och i den ena badade flickorna,i den andra pojkarna enligt min mor. Ja det var lite historia utom järnvägen.:-)