ånglok oljeeldning förr och på senare tid (Fordon: lok)

av chfahlgren, Wednesday, September 18, 2019, 15:21 (1676 dagar sedan)

Bästa vänner.Vad skiljde tidigare oljeeldningsutrustning mot de som SJ försåg ex.vis
E10-loken med?tacksam för svar och gjärna ritning eller tips vad man kan fördjupa sig
i detta ämne.
Hälsningar jvm-vän i Falun
CarlHenry Fahlgren.

ånglok oljeeldning förr och på senare tid

av Rolf Segelström, Friday, September 20, 2019, 10:00 (1674 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej. Om jag minns rätt berättade min morbror Arne Wahlstedt att Nynäsbanan Cc lok en brännare av villapanna typ. De var svåra att tända och man tände med trasor som stacks in i fyren. Nu var det mer än 60 år sedan han berättade det så jag kan ju minnas fel ;)

ånglok oljeeldning förr och på senare tid

av chfahlgren, Friday, September 20, 2019, 11:31 (1674 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Ett Stort tack till vännen Rolf Segelström för svar och det var intressant att höra om Nynäsbanans Cc-lok att brännaren var så utformad,har säkert berättat förr att min Fars kusin,Alvar Modin började på Nynäshams-banan och kom sedan över till SJ.tack än en gång och ha det så bra.
Med vänliga järnvägs-hälsningar från CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

ånglok oljeeldning förr och på senare tid

av Micke Carlsson, Friday, September 20, 2019, 12:30 (1674 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Det stämmer, Nynäsbanan provade med tryckoljebrännare av "villatyp" som satt i framkant av fyrboxen. Det brann visst lika mycket runt omkring som i brännaren och blev inte så långvarigt.

Det som funkat bäst i Sverige har varit självtrycksbrännaren av "Mexico-typ" som var den vanliga på SJ-lok efter kriget. Inget krångel med munstycken som slits eller täpps til, det som är "munstycke" får man in en snusdosa i... men den är inte så väldigt ekonomisk. Med en tryckoljebrännare borde man kunna få en anständig förbrukning i alla fall.