VGJ 24 mystiskt krökta ekrar?? (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, September 18, 2019, 19:11 (1681 dagar sedan)

Någon som kan lämna uppgift om huruvida loket fortfarande har krökta ekrar?

[size=large][b][link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=219977]Tidigare här[/link][/b][/size]

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar??

av Olof B, Thursday, September 19, 2019, 10:43 (1680 dagar sedan) @ BD

Hej!
Ja, loket har fortfarande samma hjulstommar, som det hade när loket togs åter i drift år 2001.
Hjulringarna är även de samma. Dock har hjulprofilen svarvats.

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar??

av Anders Johansson, Thursday, September 19, 2019, 18:08 (1680 dagar sedan) @ Olof B

Var inte axlar iväg typ i Motala och fick felet fixat?

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar??

av Sune Nylén, Friday, September 20, 2019, 08:13 (1679 dagar sedan) @ BD

Jag har inte sett någon bild på hur det ser ut, men funderade idag på morgonen på en tänkbar möjlighet hur det kan ha gått till. Om hjulen slirar våldsamt,och sedan plötsligt får fäste,kan det tänkas att den kraft som ligger på hjulcentra skulle kunna åstadkomma en dragning i ekrarna, så dessa krökes under samtidig förtunning av godset.Då lötringen och hjulringen har kvar sin ursprungliga diameter. Har det bara börjat med
en liten dragning vid något tillfälle förstärks sedan denna vid varje sådant tillfälle. Det har väl inte skett på en gång,ty då skulle ekrarna sprungit av.Kanske kan en kontrollmätning av såväl ekrarnas längd och godsets tjocklek i jämförelse med ett hjul med raka ekrar ge någon ledtråd. :-)

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar??

av WS, Friday, September 20, 2019, 09:17 (1679 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har inte sett någon bild på hur det ser ut, men funderade idag på morgonen på en tänkbar möjlighet hur det kan ha gått till. Om hjulen slirar våldsamt,och sedan plötsligt får fäste,kan det tänkas att den kraft som ligger på hjulcentra skulle kunna åstadkomma en dragning i ekrarna, så dessa krökes under samtidig förtunning av godset.Då lötringen och hjulringen har kvar sin ursprungliga diameter. Har det bara börjat med
en liten dragning vid något tillfälle förstärks sedan denna vid varje sådant tillfälle. Det har väl inte skett på en gång,ty då skulle ekrarna sprungit av.Kanske kan en kontrollmätning av såväl ekrarnas längd och godsets tjocklek i jämförelse med ett hjul med raka ekrar ge någon ledtråd. :-)


För nån vecka sen råkade jag hitta en gammal tråd kring denna fråga.

Där framgick att mysteriet med ekrarna är än mer komplext eftersom
ekrarna på 24'an är krökta åt [i]olika håll[/i] på höger vs vänster sida. /WS/

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar??

av Sune Nylén, Friday, September 20, 2019, 10:43 (1679 dagar sedan) @ WS

Ja, det är minst sagt märkvärdigt.Man har talat om för liten krympmån vid påläggning av nya hjulringar,men så små/stora toleranser tycker jag också verkar egendomligt.Då
måste man först upphetta hjulringen långt över normal upphettningstemperatur, så den
vidgar sig tillräckligt,och lötringens diameter mäter man väl upp noga innan. Jag har visserligen inte upphettat någon hjulring, men bytt bakaxellager, och lagt nya lagret i frysen för att krympa och med varmluft upphettat lagerfästet så det vidgat sig för att få ut det gamla, så någon liten kunskap har jag om sådant. Har t.ex. lötringarna "normala mått" jämfört med opåverkat hjul.Sådant är ju bland det första man måsta kolla.På
gamla forumet lär ha funnits en bild,men tyvärr borta.Finns det någon här? Det
är så många inlägg, så det är svårt att följa med/upp.:-)

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar??

av Överkörmästaren, Friday, September 20, 2019, 12:00 (1679 dagar sedan) @ Sune Nylén

Måste det vara ett missöde att ekrarna är krökta? Behöver det finnas en mekanisk förklaring överhuvudtaget? Kan man inte ha gjort dem så för att någon helt enkelt tyckte att det var snyggt?

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar? Leveransfoto med normala ekrar

av BD, Friday, September 20, 2019, 13:08 (1679 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Måste det vara ett missöde att ekrarna är krökta? Behöver det finnas en mekanisk förklaring överhuvudtaget? Kan man inte ha gjort dem så för att någon helt enkelt tyckte att det var snyggt?

Se bilden på sid 79 i 1949 års Loklära. Där har VGJ lok nr 24 normala ekrar. Krökningen har sålunda skett efter det att loket levererats.

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar? Leveransfoto med normala ekrar

av Sune Nylén, Friday, September 20, 2019, 14:18 (1679 dagar sedan) @ BD

Att kröka ekern vid tillverkningen innebär ju en försvagning av densamma så det skulle ju
stupa direkt vid besiktningen Knepigt att man har godkänt det fortsättningsvis. Finns det ingen notering om detta i något besiktningsprotokoll?:-)

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar? Leveransfoto med normala ekrar

av M.Svenson, Friday, September 20, 2019, 15:02 (1679 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej!

24:ans ekrar har ju varit på tapeten tidigare på forumet, då om jag minns rätt var den troliga konklutionen att lötringen ned svarvats och nya hjulringar på krympts på. Den ned svarvade lötringen klarade då inte att stå emot kraften från den krympande hjulringen utan ekrarna kröktes. Liknade händelse har tydligen inträffat i Norge vilken någon kunnig person då kunde berätta om.

Mvh Martin ☺!

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar? Leveransfoto med normala ekrar

av Sune Nylén, Friday, September 20, 2019, 16:16 (1679 dagar sedan) @ M.Svenson

På så sätt. Ja, att det inte var något normalt förhållande kan jag förstå. Svarva ner lötringen!!! Man måste ju vara bra korkad för att komma på en sådan idé. :-)

VGJ 24 mystiskt krökta ekrar? Leveransfoto med normala ekrar

av Peter Flink, Saturday, September 21, 2019, 11:57 (1678 dagar sedan) @ M.Svenson

Hej!

24:ans ekrar har ju varit på tapeten tidigare på forumet, då om jag minns rätt var den troliga konklutionen att lötringen ned svarvats och nya hjulringar på krympts på. Den ned svarvade lötringen klarade då inte att stå emot kraften från den krympande hjulringen utan ekrarna kröktes. Liknade händelse har tydligen inträffat i Norge vilken någon kunnig person då kunde berätta om.

Mvh Martin ☺!

Kolla BD's första inlägg som startade denna tråd, där finns länkarna till tidigare diskussioner.