SJ boggigodsvagn litt Ob(u) (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Friday, September 20, 2019, 18:48 (1652 dagar sedan)

Ett H0-bygge av denna vagntyp rycker allt närmare. Tyvärr saknar jag detaljerade bilder/ritningar av de "frigöringsbara" stolphållarna varför all hjälp från Forumets hrr läsare tacksamt mottages.

Olle S

SJ boggigodsvagn litt Ob(u)

av Per Ljungberg, Sunday, September 22, 2019, 19:25 (1650 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

I min "Statens Järnvägars Godsvagnar" Fjärde upplagan 1949 finns en skiss över hur denna anordning såg ut och fungerade.
Sannolikt var den dyr i underhåll eller osäker i sin funktion för den ersattes senare med vanliga stolphållare. Man kunde se var dessa suttit på ombyggda vagnar. Som överskrift till beskrivningen står det att den använts på Os-vagnar. Så det var kanske på Os-vagnar man först använde den utrustningen. Fanns både på Ob och Obu-vagnar enligt SJGv 1961.

SJ boggigodsvagn litt Ob(u) DB ogillade?

av BD, Sunday, September 22, 2019, 19:47 (1650 dagar sedan) @ Per Ljungberg

I min "Statens Järnvägars Godsvagnar" Fjärde upplagan 1949 finns en skiss över hur denna anordning såg ut och fungerade.
Sannolikt var den dyr i underhåll eller osäker i sin funktion för den ersattes senare med vanliga stolphållare. Man kunde se var dessa suttit på ombyggda vagnar. Som överskrift till beskrivningen står det att den använts på Os-vagnar. Så det var kanske på Os-vagnar man först använde den utrustningen. Fanns både på Ob och Obu-vagnar enligt SJGv 1961.

Undrar om det inte var så att DB inte gillade anordningen med stolpfrigöringsanordningen.

SJ boggigodsvagn litt Ob(u)

av Anders.k., Sunday, September 22, 2019, 21:59 (1649 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hålen för anordningen är ju fortfarande kvar, som syns på vagnen jag fotade i Halmstad i förra veckan.

[img]http://godsvagnar.se/Index/Saml/011.JPG[/img]

M.V.H Anders.k.

SJ boggigodsvagn litt Ob(u)

av Peter Lidskog, Tuesday, September 24, 2019, 03:19 (1648 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Samma skiss finns i 1942 års upplaga som kan hittas på historiskt.nu

SJ boggigodsvagn litt Ob(u)

av Olle Sundstrom, Tuesday, September 24, 2019, 18:49 (1648 dagar sedan) @ BJ

Nja, om nu rätt ska vara rätt så är konstruktionen som visas i SJ Gv -42 och Obu-vagnens inte identiska. Dock har problemet ändå löst sig så för min del stolphållarfrågan numera klar som s. k. korvspad. Men tack ändå!
OS