T44 var väl knappast nya 1981. ;-)
Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.
Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.
Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.
Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.
Men vad var mer modernt än det SJ visade 1981?
T44 hade 645E motorn, precis som dash 2 som var den EMD generation som producerades för den amerikanska marknaden vid den tiden. Den 16 cylindriga 645F hade lanseradats i SD50 1980 men den 12 cylindriga versionen, som kunde varit aktuell för en uppgraderad T44, kom inte förrän 1983.
Rc loken med tyristorstyrning hade SJ haft i över 10 år vid det laget. I Västtyskland hade man förvisso byggt 5 prototyper till BR 120 med asynkronmotorer 1979-80, men utöver det byggde man fortfarande ellok med lindningsomkopplare. Serieproduktionen av BR 120 kom i gång först 1987.