SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar (Fordon: lok)

av Ulfe, Monday, September 23, 2019, 11:19 (1671 dagar sedan)

SJ 125 år den 13/6 1981, lok-tågkavalkad på sträckan Stockholm norra och Värtan.

[image]

[image]
Orkester placerad på 2 vagnar i tåget som dras av D-lok 101.

[image]

[image]
Bilden tagen vid Bellevueparken mellan Stockholm norra och Albano.

[image]

[image]

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Mattias Jansson, Monday, September 23, 2019, 12:35 (1671 dagar sedan) @ Ulfe

SJ 125 år den 13/6 1981, lok-tågkavalkad på sträckan Stockholm norra och Värtan.

[image]

Alldeles nylevererat när bilden togs, men ett av de två loken i Lerumolyckan sex år senare, ett lok som därmed inte blev långvarigt.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Bernt Talbrant, Monday, September 23, 2019, 14:11 (1671 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Alldeles nylevererat när bilden togs, men ett av de två loken i Lerumolyckan sex år senare, ett lok som därmed inte blev långvarigt.

Ytterligare några år senare råkade ju även det i kavalkaden deltagande Dm3-loket illa ut. Det var ju detta som spårade ur och åkte ner i branten vid sidan om banan i Katteratt 1993.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Lennart Petersen, Tuesday, September 24, 2019, 02:43 (1670 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Alldeles nylevererat när bilden togs, men ett av de två loken i Lerumolyckan sex år senare, ett lok som därmed inte blev långvarigt.


Ytterligare några år senare råkade ju även det i kavalkaden deltagande Dm3-loket illa ut. Det var ju detta som spårade ur och åkte ner i branten vid sidan om banan i Katteratt 1993.

Lite av ödets ironi då om det modernaste i paraden inte finns kvar idag.
Det var väl även ett X9 som inte stod med i programmet men som förevisades med någon sorts hydraulisk drift.
Annat modernt var de då nya Y1 och. T44. Och experimenttåget X15.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar, + bild X15

av Ulfe, Tuesday, September 24, 2019, 11:15 (1670 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Och experimenttåget X15.

[image]

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av K Lemming, Tuesday, September 24, 2019, 16:04 (1670 dagar sedan) @ Lennart Petersen

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Lennart Petersen, Tuesday, September 24, 2019, 16:25 (1670 dagar sedan) @ K Lemming

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)

Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Överkörmästaren, Tuesday, September 24, 2019, 17:51 (1670 dagar sedan) @ Lennart Petersen

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.

Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Lennart Petersen, Tuesday, September 24, 2019, 18:44 (1669 dagar sedan) @ Överkörmästaren

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av K Lemming, Tuesday, September 24, 2019, 20:44 (1669 dagar sedan) @ Lennart Petersen

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.

Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Lennart Petersen, Tuesday, September 24, 2019, 21:13 (1669 dagar sedan) @ K Lemming

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.


Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.

Nu tycker jag det brukar bli snudd på trams, Y1 var ju i grunden en tidig 1950-tals konstruktion och första Rc kom 1967.
Men fordonen var ju nytillverkade när de visades upp och det handlade ju här om att visa upp en tågutveckling över 125år och kan jag inte för mitt liv förstå varför en 13år gammal lokkonstruktion inte kunde rangeras in i ”moderna järnvägsfordon”.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Överkörmästaren, Tuesday, September 24, 2019, 21:58 (1669 dagar sedan) @ Lennart Petersen

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.


Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.

Nu tycker jag det brukar bli snudd på trams, Y1 var ju i grunden en tidig 1950-tals konstruktion och första Rc kom 1967.
Men fordonen var ju nytillverkade när de visades upp och det handlade ju här om att visa upp en tågutveckling över 125år och kan jag inte för mitt liv förstå varför en 13år gammal lokkonstruktion inte kunde rangeras in i ”moderna järnvägsfordon”.

Självklart var det inget fel med att SJ visade upp sina nyaste järnvägsfordon men det är inte samma sak som att de var moderna.

Det är ju ingen självklarhet att det ens fanns moderna järnvägsfordon år 1981. Järnvägen lever liksom i paradigm, ibland uppfinner man något nytt men t ex nu är det rätt länge sedan någon hittade på något avgörande.

Ett 13 år gammalt fordon kan naturligtvis vara modernt, men en T44 är inte så mycket modernare än t ex en T43 egentligen.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av K Lemming, Tuesday, September 24, 2019, 22:06 (1669 dagar sedan) @ Lennart Petersen

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.


Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.

Nu tycker jag det brukar bli snudd på trams, Y1 var ju i grunden en tidig 1950-tals konstruktion och första Rc kom 1967.
Men fordonen var ju nytillverkade när de visades upp och det handlade ju här om att visa upp en tågutveckling över 125år och kan jag inte för mitt liv förstå varför en 13år gammal lokkonstruktion inte kunde rangeras in i ”moderna järnvägsfordon”.

Varför skulle det vara snudd på trams, det får du själv stå för isåfall. Läser du inte vad varken du själv eller jag skriver, eller för den delen Överkörmästaren? Det är väl ingen som opponerat sig mot uttrycket "moderna järnvägsfordon", däremot mot "de då NYA Y1 och T44".

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Lennart Petersen, Wednesday, September 25, 2019, 00:15 (1669 dagar sedan) @ K Lemming

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.


Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.

Nu tycker jag det brukar bli snudd på trams, Y1 var ju i grunden en tidig 1950-tals konstruktion och första Rc kom 1967.
Men fordonen var ju nytillverkade när de visades upp och det handlade ju här om att visa upp en tågutveckling över 125år och kan jag inte för mitt liv förstå varför en 13år gammal lokkonstruktion inte kunde rangeras in i ”moderna järnvägsfordon”.


Varför skulle det vara snudd på trams, det får du själv stå för isåfall. Läser du inte vad varken du själv eller jag skriver, eller för den delen Överkörmästaren? Det är väl ingen som opponerat sig mot uttrycket "moderna järnvägsfordon", däremot mot "de då NYA Y1 och T44".

Ja dom var ju nya. Alltså 1981 och jag ansåg dom som nya och skrev därför så.
Och i programbladet för kavalkaden kan man läsa på s.38 programpunkt. ”32 Den nya motorvagnen” och det var då den nylevererade Y1 från FIAT som visades.
Och på s.39 finns programpunkt ”34 Nyaste dieselloket” och det var alltså T44 som beskrivs som : SJ senaste diesellokstyp anskaffad i 90 exemplar 1968-1980.
Och med T44 var kavalkaden med fordon i tidsföljd avslutad. Sedan kom NJK norska vetetantåg och som sista punkt Gösta Lissolas J-lok med en orkester på vagn som sista inslag .

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av daniel, Tuesday, September 24, 2019, 23:19 (1669 dagar sedan) @ K Lemming

T44 var väl knappast nya 1981. ;-)


Det representerade ju de moderna tågen i paraden,
Och T44 tillverkades ju flera år efter 1981 så det var ett mycket modernt lok.


Nja, ”nytt” är inte samma sak som ”modernt”. Bortsett från den moderna looken med kantiga hörn och diverse arbetsmiljömässiga förbättringar, så var väl T44 redan 1967 mest gammal skåpmat i en ny förpackning.

Så vilket mer ”modernt” diesellok hade man kunnat visa upp i paraden 1981 ?
Och ”modernt” är ett relativt begrepp , man visade upp ett urval lok och vagnar med början från 1856 fram till vad som användes i daglig drift 1981. Och just det tåliga T44 är ju fortfarande i daglig drift.


Men du skriver "de då nya Y1 och T44" och T44 var definitivt inte nytt 1981 utan en nästan 13 år gammal loktyp, även om T44 tillverkades fram till 1987.

Men vad var mer modernt än det SJ visade 1981?

T44 hade 645E motorn, precis som dash 2 som var den EMD generation som producerades för den amerikanska marknaden vid den tiden. Den 16 cylindriga 645F hade lanseradats i SD50 1980 men den 12 cylindriga versionen, som kunde varit aktuell för en uppgraderad T44, kom inte förrän 1983.

Rc loken med tyristorstyrning hade SJ haft i över 10 år vid det laget. I Västtyskland hade man förvisso byggt 5 prototyper till BR 120 med asynkronmotorer 1979-80, men utöver det byggde man fortfarande ellok med lindningsomkopplare. Serieproduktionen av BR 120 kom i gång först 1987.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Överkörmästaren, Wednesday, September 25, 2019, 08:28 (1669 dagar sedan) @ daniel

Att Rc var ett modernt lok, också 1981, är det ingen tvekan om!

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Kjell Friberg, Wednesday, September 25, 2019, 10:52 (1669 dagar sedan) @ Överkörmästaren

T44-loket i paraden var nr 377 vilket byggdes 1980.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av tobbe, Wednesday, September 25, 2019, 13:40 (1669 dagar sedan) @ Kjell Friberg

T44 377 var ju med i olyckan mellan Uttran och Tumba någon gång mellan 1970 - 1990-talet ungefär mittemot Söderby. Kommer inte ihåg exakt vilket år när det var. Mina foton från denna incident är inte tillgängliga för närvarande. Det andra godståget drogs om jag kommer ihåg rätt av 2 Da-lok i multipel...varav det ena loket klättrade upp på framförvarande ledande lok. Bodde vid den tiden i Alby och kunde snabbt ta mig till platsen för olyckan.
tobbe

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av HarryT43228, Tuesday, September 24, 2019, 20:47 (1669 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Fantastiskt får jag säga, att en lokmodell som såg dagens ljus 1968(?) Fortfarande idag rullar och inte nog med det, dom har fräschats upp och har sannolikt en hel del år kvar. Arrangören visste nog vad man gjorde 1981 när man lät ha med den modellen.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Micael Lindgren, Tuesday, September 24, 2019, 07:33 (1670 dagar sedan) @ Ulfe

Underbara bilder från en vecka som jag minns mycket väl, jag var bara 11 år.

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar TGOJ M3 47

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 24, 2019, 11:46 (1670 dagar sedan) @ Ulfe

Det vore intressant att se det foto som LOK tog i Sollentuna på det tåget som nedförde DM3-loket och malmvagnarna med GBBJ M3 47 från Boden till Stockholm med långrälståget på släp en tidig morgon.

Det var jag och Dan Tunberg som skötte smörjningen av M3 47. Många liter olja förbrukades, vilket syntes på ångloket, som lyste som det skulle vara av koppar!

Restid 2,5 dygn och Sth 40 km/h samt 8 st SJ-lokförare, förarbyten vid spetsmöten med andra tåg.

Om denna resa skulle man kunna skriva en hel bok, det hände så mycket!

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar TGOJ M3 47

av Svante Andersson, Tuesday, September 24, 2019, 23:43 (1669 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det vore intressant att se det foto som LOK tog i Sollentuna på det tåget som nedförde DM3-loket och malmvagnarna med GBBJ M3 47 från Boden till Stockholm med långrälståget på släp en tidig morgon.

Det var jag och Dan Tunberg som skötte smörjningen av M3 47. Många liter olja förbrukades, vilket syntes på ångloket, som lyste som det skulle vara av koppar!

Restid 2,5 dygn och Sth 40 km/h samt 8 st SJ-lokförare, förarbyten vid spetsmöten med andra tåg.

Om denna resa skulle man kunna skriva en hel bok, det hände så mycket!

Hr Fredriksson vet precis som de flesta andra i intressesfären TGOJ att det är M3 49 som är räddad och därmed medföljde i denna resa. Övriga lok av typen (TGOJ 46,47,48 och 50) skrotades av AB A Höglunds Metallaffär i notviken.

SA

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar TGOJ M3 47

av Christer Fredriksson, Wednesday, September 25, 2019, 07:36 (1669 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag slant på tangenterna, "med ålderns rätt"!

SJ 125 år 1981, 6 bilder på ellok med vagnar

av Jöran Johansson, Tuesday, September 24, 2019, 21:35 (1669 dagar sedan) @ Ulfe

SJ 125 år den 13/6 1981, lok-tågkavalkad på sträckan Stockholm norra och Värtan.

[image]

Apropå diskussionen nedan om nya/moderna lok kan nämnas att även splitternya Rc4 1304 gick med i paraden. Rc4 1305 levererades tre dagar senare och den hade jag glädjen att få åka med på ett par dagar efteråt på Malmbanan.