Sidogångbanor på järnvägsbro? (Bana)

av Ola Ahlström, Wednesday, September 25, 2019, 12:12 (1646 dagar sedan)

I samband med ett modellbygge fastnar jag när det gäller att efterlikna en sidogångbana på en bro. Studerarar jag Banlära andra bandet från 1916 finns där hela 141 sidor om just broar men jag hittar bara begreppet "sidogångbanor" omnämnt med få ord.

Det jag söker är hur en sidogångbana av trä är byggd. Är det med bräder som alla vilar med sina ändar på samma utskjutande förlängda slipern eller är bräderna fördelade om lott och därmed sinsemellan förskjutna och vilar på olika slipers? Lite svårt att beskriva men jag hoppas frågeställning förstås.

Ola Ahlström
Malmö

Sidogångbanor på järnvägsbro?

av daniel, Wednesday, September 25, 2019, 12:46 (1646 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag tror att gångbanorna för järnvägens personal kom till senare än 1916, åtminstone på mindre broar.

Äldre broar kompletterades alltså någon gång med dessa gångbanor. På en bro med broslipers på underliggande balkar fäste man reglar på de befintliga sliprarna som sedan fick bära gångbanan.

Edit: Ritningar på olika utförande av kompletterin med sidogånbana finns på ritning B2478. Blad 1 är från 1923, 2-8 från 40-talet.

Sidogångbanor på järnvägsbro?

av Göran Sohlberg, Wednesday, September 25, 2019, 15:16 (1646 dagar sedan) @ daniel

Kan man inte länka dom?