SJ Fp 5 och Fp 31 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, September 29, 2019, 18:47 (1664 dagar sedan)

En källa att hämta data ur är Särtryck 77 men ibland konstaterar jag att även den har sina brister. Jag söker data om två smalspåriga resgodsvagnar och i Särtryck 77 har man gjort det enkelt för sig genom att, till skillnad mot normalspårsvagnar, klumpa ihop SJ Fp 1-150 och angivit resgodsavdelnings lastkapacitet till 4-8 ton och lastytan till 6-17 ton för totalt 82 vagnar. Jag har ägnat några dagar för att söka specifika uppgifter för Fp 5 (fd KBJ 1280) och Fp 31 (fd VÅHJ 156) avseende;

[list]
[*]lastkapacitet i ton för Fp 5 och Fp 31
[*]lastyta i kvadratmeter för Fp 5 och Fp 31
[*]samt axelavstånd för Fp 31
[/list]


Tacksam för uppgifterna eller hänvisning var jag kan finna dessa.

Ola Ahlström
Malmö

SJ Fp 5 och Fp 31

av Johan O, Sunday, September 29, 2019, 21:15 (1664 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Fp 5 moderniserades hos KVAB i oktober 1949 och ombyggdes då genom att bland annat den bakre plattformen togs bort och lastutrymmet utökades. Från KVABs ombyggnadsskiss (finns på Landsarkivet i Vadstena) kan man utläsa att vagnen efter ombyggnad:

Lastar 5,5 ton
Golvyta 17,0 m2
Längd över buffertar 11,1 meter
Längd underrede 10,0 meter
Axelavstånd 6,0 meter
Väger 10,9 ton
Knorrbroms samt handbroms (samt Z1?)
Högtrycks ångvärme med 2 element samt kamin
Elektrisk belysning från centralbatteri

-----------------------------------------------------------------

Fp 31 fick S-rev i februari 1948 och har efter detta följande data:

Lastar 7,0 ton
Golvyta 11,6 m2
Längd över buffertar 8,6 meter
Längd underrede 7,5 meter
Axelavstånd 4,5 meter
Väger 8,3 ton
Knorrbroms samt handbroms med dubbla bromsblock
Högtrycks ångvärme med 2 element samt kamin
Dissousgasglödljus (sic) samt genomgångsledning för centralbatteribelysning


/Johan