Elektrisk belysning på lok (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren @, Bredäng, tisdag, oktober 01, 2019, 16:04 (21 dagar sedan)
Redigerad av Anders Sandgren, tisdag, oktober 01, 2019, 16:34

I en artikel i Christinehamns Allehanda 1874-11-21 nämns att det kungliga tåget 1872-11-18 från Nässjö till Jönköping i samband med invigningen av Östra Stambanan var utrustat med elektrisk belysning som lyste framåt under färden. Belysningen var anordnad av telegrafdirektören Stork och telegrafingenjören Karlberg som också hade till uppgift att hantera den elektriska telegraf som fanns mellan look och vagnar.
Vagnarna var bl.a de nylevererade kungliga vagnarna och generaldirektören Waltz för den tyska leverantören (Actiengesellschaft für Fabrication von Eisenbahnbedarf i Berlin) var även han närvarande.
Var detta första gången man hade elektrisk belysning på ett lok? Jag misstänker att det var någon form av batteridriven båglampa som användes.

Elektrisk belysning på lok

av Micke Carlsson @, tisdag, oktober 01, 2019, 16:37 (21 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Möjligt att det är första gången. Det står om samma sak i femtioårsskriften om UGJ att man vid invigningen 1874 gjorde samma trick med elbelysning. En samtida illustration visar något som mer påminner om en luftvärns-strålkastare på sista vagnen (en flakvagn) som lyser upp tåget snarare än banan framför loket. Där nämns också att det är fråga om bågljus. Fritt ur minnet.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum