Biltransportvagnar igen (Järnväg allmänt)

av Peter A, Wednesday, October 02, 2019, 08:38 (1640 dagar sedan)

Jag tror mig ha läst någonstans att [link=https://digitaltmuseum.se/021018044852/db-biltransportvagn-litt-off]Tyska biltransportvagnar typ Off[/link] har rullat på svenska spår, och jag tror mig ha sett bild på detta. Tyvärr är jag osäker och har svårt att finna bevis för att så var fallet, och undrar om någon här kan skingra mitt tvivel. Alltså har det förekommit transport av bilar mellan Sverige och kontinenten med biltransportvagn/tågfärja, och då med denna ovanstående 2-axliga tyska variant?

/Peter

Biltransportvagnar igen

av Sune Nylén, Wednesday, October 02, 2019, 21:17 (1639 dagar sedan) @ BJ

På väg från Hisingen till Sävenäs Rbg. Husen i bakgrunden ligger på Ånäsvägen/ Riddaregatan. VGJ går ner i tunneln under VSB strax till höger.

Biltransportvagnar igen

av Peter A, Thursday, October 03, 2019, 07:26 (1639 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jättetack för svaren:-) :-) :-) Precis vad jag efterfrågade.

/Peter

Biltransportvagnar igen

av Thomas K Ohlsson, Thursday, October 03, 2019, 17:03 (1638 dagar sedan) @ Sune Nylén

På väg från Hisingen till Sävenäs Rbg. Husen i bakgrunden ligger på Ånäsvägen/ Riddaregatan. VGJ går ner i tunneln under VSB strax till höger.

Jag är ingen världsmästare på gamla bilar - men jag antar att det är en leverans från Volvo personvagnar vi ser? Tågets riktning tyder ju på detta!
(Eller är det värt om - det är bilmärket som gör att vi kan avgöra tågets riktning? Strunt samma!)

Min fråga är om bilarna är på väg via färja/or till Tyskland, eller om det var inhyrda vagnar för transporter inom Sverige?

/TKO