Fotomysterium (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Friday, October 04, 2019, 21:05 (1663 dagar sedan)

Jag hittade en bild på [link=https://jlm.kulturhotell.se/items/show/179915#comment-93]jamtlis[/link] hemsida som visar Hc 704. Se nedan.

[img]https://jlm.kulturhotell.se/files/fullsize/8fa610a303424b8d4605cdc2cb7764d6.jpg[/img]

Ser ni skadorna på bilden? En bit av fotopapprets emulsion saknas nedanför hytten, smuts i nedre högra hörnet och alla vita strecken på bilden.

Nu är det så att jag har kopian de skannat i min samling och den är köpt via Tradera. Kopian som är från 1920-talet har alla de skador som syns så Jamtli har alltså inte originalet de säljer för dyra pengar. De har 10 miljoner bilder skriver de men inte denna.
Jag tror jag har visat bilden i detta forum en gång.

Hur tänker ni om detta?
/tell

Fotomysterium

av Jan Frelin, Friday, October 04, 2019, 22:27 (1663 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tycker att det är mycket irriterande med museer som försöker tjäna en hacka på bilder där bildrätten gått ut för länge sedan.

Fotomysterium

av Klas Blomberg, Saturday, October 05, 2019, 00:52 (1663 dagar sedan) @ Thomas Tell

Om man följer din länk så ser man att det finns några symboler till höger nedanför bilden - börjar med CC i en cirkel.

Symbolen står för Creative commons, och om man klickar på den får man fram vilka användningsvillkor som gäller för bilden. Jag kan inte tycka att de är oskäliga
[link]https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.sv[/link]

Vill du däremot ha en högupplöst bild och använda den i en trycksak, då måste du betala - och i sådana sammanhang är Jamtlis priser inte särskilt höga

Fotomysterium

av Gunnar Lilienberg, Saturday, October 05, 2019, 10:21 (1662 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Om man följer din länk så ser man att det finns några symboler till höger nedanför bilden - börjar med CC i en cirkel.

Symbolen står för Creative commons, och om man klickar på den får man fram vilka användningsvillkor som gäller för bilden. Jag kan inte tycka att de är oskäliga
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.sv

Vill du däremot ha en högupplöst bild och använda den i en trycksak, då måste du betala - och i sådana sammanhang är Jamtlis priser inte särskilt höga

Jag tycker inte att de kan hävda att det gäller någon CC-licens på bilden. Upphovsrätten har löpt ut och bilden är fri att använda av vem som helst. Punkt. Däremot tycker jag att det är OK om de tar betalt för arbetet med att tillhandahålla högupplösta bilder. Det har jag inga synpunkter på.

Fotomysterium

av -ch-, Saturday, October 05, 2019, 08:25 (1662 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag jobbar volontärt med skanning och registrering av bilder hos Föreningen Gamla Östersund. Idag finns ca 13000 bilder upplagda publikt.
Bildstorleken som visas ligger på mellan 750 - 1500 pixlars bredd. För att bilden skall kunna användas i tryck tillhandahåller vi på begäran en höguppköst bild i TIFF.
Vår förening tar inte betalt för detta, vi har bidrag och donationer som täcker våra kostnader.
Jamtli har tagit sin fotodokumentation ett steg längre; de har anställda för att skanna och registrera, de har en reproavdelning som kan ta fram bilden analogt i hög kvalité.
Samma förhållande var det tidigare hos Järnvägsmuséet, mycket pengar för en bild som klarade tryck (jag tror det är ändrat nu iom att de finns på Digitalt Museum).
F1200 1970 i Östersund

Fotomysterium - originalet

av Thomas Tell, Saturday, October 05, 2019, 21:13 (1662 dagar sedan) @ Thomas Tell

Är det inte märkligt av ett museum att skanna bilder och göra sig av med originalen?
/tell

Fotomysterium - originalet

av Christer Fredriksson, Saturday, October 05, 2019, 22:07 (1662 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tyvärr har det varit alltför vanligt, och med alltför dålig upplösning!

Fotomysterium - originalet

av -ch-, Sunday, October 06, 2019, 16:24 (1661 dagar sedan) @ Thomas Tell

Är det inte märkligt av ett museum att skanna bilder och göra sig av med originalen?
/tell

För vår del (Förenineg Gamla Östersund/Stadsmuséet i Östersund) är det en del i själva konceptet att tillgängliggöra historiska bilder, vi lånar bilden för att skanna den och lämnar sedan tillbaka den till ägaren. I den databas där bilderna finns redovisade brukar det då stå att bilden är inlånad/tillhandahållen av "Per Persson".

Fotomysterium - originalet

av Thomas Tell, Sunday, October 06, 2019, 19:33 (1661 dagar sedan) @ -ch-

I den databas där bilderna finns redovisade brukar det då stå att bilden är inlånad/tillhandahållen av "Per Persson".

Något sådan hittar jag vinte vid "min" bild.
/tell