Ursprung på TJV 623690? (Järnväg allmänt)

av David Sohlberg, Tuesday, October 08, 2019, 17:23 (1655 dagar sedan)

Den här vagnen finns i JÅÅJs fordonssamling.

Den är 8,0 m lång med hjulbas 4,0 m. Obromsad men med genomgångsledning.

Tidigare märkning TJV 623690, Rev HB 14/1 1964

1976 Till JÅÅJ från dåvarande SJ banavdelning. Vagnen stod då avställd i Åmål och ska enligt uppgift ha varit skrotbeslutad sedan länge, men den lokale banförmannen gömde undan denna och en annan vagn på ett igenväxt spår
1980-tal Använd sporadiskt i grusningsgarbeten
1993-03—09 Sandblästrad och grundmålad i gult vid dåvarande TGOJ-verkstaden i Åmål
1993-09-11 Flyttad till JÅÅJs bangård i Åmål
1994 Rostskyddsmålad och senare målad grå med svart underrede

[img]http://www.davidsohlberg.se/blandadebilder/tjv623690-090527-1-960-ds.jpg[/img]
Sidovy.

[img]http://www.davidsohlberg.se/blandadebilder/tjv623690-090527-2-960-ds.jpg[/img]
Ramstans ena sidan..

[img]http://www.davidsohlberg.se/blandadebilder/tjv623690-090527-3-960-ds.jpg[/img]
.. och på den andra. I båda fallen ser det ut som om SJ slagits dit lite på snedden. Kan det vara så att den bara haft numret 226 innan och att man av någon anledning kompletterat med SJ senare? Sexan ser också mindre ut än tvåorna på båda sidor.


[img]http://www.davidsohlberg.se/blandadebilder/tjv623690-090527-4-960-ds.jpg[/img]

Ursprung på TJV 623690?

av Anders Jansson, Tuesday, October 08, 2019, 20:42 (1655 dagar sedan) @ David Sohlberg

Tjv 623690 tillhörde 9 bansektionen. Det synes ha varit en vagn som man "haft dålig koll på" för den är införd i tjänstevagnsrullan först år 1964 och då med ett nummer direkt efter sektionens övriga grusvagnar. Där anges att tidigare identitet var Tjv 226.

Tjv 226 är inte särskilt entydigt. Sådana fanns det på flera sektioner. Om man studerar just 9 bansektionen så fanns det dock en grusvagn med det numret. För denna vagnen anges hemstation Fjärås och tidigare trafikvagnsidentitet Om 14018. Det är väl inte helt osannolikt att det rör sig om den vagnen. Inte minst mot bakgrund av att den vagn som 1964 tilldelades numret 623690 hade hittats felmärkt i just Fjärås.

Ursprung på TJV 623690?

av Anders Svensson, Tuesday, October 08, 2019, 23:34 (1655 dagar sedan) @ Anders Jansson

... och i Fjärås fanns en stor grusgrop, så man kan se ett samband där... Annars påminner vagnen rätt mycket om de enkla grusvagnar, senare försedda med UIC BGV-nummer, som det fanns rätt gott om på en del bangårdar i Skåne på 1960-talet, t ex strax norr om Malmö godsbangård. Vill minnas att att jag såg en enstaka sådan vagn ordentligt inväxt i slyn och synlig först när man kom nära vagnen i Vervelns grusgrop någon gång på 1970-talet. //Anders

Ursprung på TJV 623690?

av Kjell Friberg, Wednesday, October 09, 2019, 05:37 (1654 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det är inte mycket av de tekniska specifikationerna som stämmer in på vagn Om 14018, den måste ha blivit rejält ombyggd.
Enligt SJ godsvagnar 1912 är hjulbasen 3356 mm, korglängd 6000 mm och längdd över buffertar 7400 mm. Dessutom har vagnen skruvbroms vilken dock var nedtaben när den blev bangårdsvagn. Det måste med andra ord vara fler inblandade vagnar i Fjäråsröran.

Ursprung på TJV 623690?

av David Sohlberg, Wednesday, October 09, 2019, 14:05 (1654 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det är inte mycket av de tekniska specifikationerna som stämmer in på vagn Om 14018, den måste ha blivit rejält ombyggd.
Enligt SJ godsvagnar 1912 är hjulbasen 3356 mm, korglängd 6000 mm och längdd över buffertar 7400 mm. Dessutom har vagnen skruvbroms vilken dock var nedtaben när den blev bangårdsvagn. Det måste med andra ord vara fler inblandade vagnar i Fjäråsröran.

När det väl dyker upp en tänkbar kandidat efter många år så gick den så enkelt att avfärda. Typiskt.

Nå, jakten går vidare. Någon annan tänkbar lösning? En titt på axeltapparna säger väl kanske inte mer än vilka axlar vagnen har just nu. Mäta avstånd mellan tänkbara hål efter skruv till tillverkarskylt ger väl egentligen bara en viss minskning av tänkbara vagnar..