YBo6 från Kalmar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av 53 Wadsten @, Norrköping, fredag, oktober 11, 2019, 16:08 (55 dagar sedan)
Redigerad av 53 Wadsten, fredag, oktober 11, 2019, 16:35

Sitter och funderar på konstruktionsskillnaden mellan YBo6 från ASJ resp. Kalmar verkstad,
de senare med nummer 851-59 levererades 1953 med stationering i södra Sverige.

Mest intresserad av skillnaden i apparatplacering på KVAB-bussarna.
Eksjö vagnarna var däremot i stort sett identiska med ASJ.

YBo6 från Kalmar

av Lars-Inge @, söndag, oktober 13, 2019, 15:15 (53 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det var väl 20st 852 - 871 som tillverkades i Kalmar

YBo6 från Kalmar

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, oktober 13, 2019, 18:27 (53 dagar sedan) @ Lars-Inge

vet ej då jag saknar slm.

YBo6 från Kalmar

av Mikael Blom @, Jönköping, söndag, oktober 13, 2019, 19:04 (53 dagar sedan) @ 53 Wadsten

YCo6 852-856 var från leverans våren 1953 stationerade i Vännäs till september samma år då de hamnade i Ystad. 857-859 var från leverans våren 1953 stationerade i Nässjö till november samma år då de också hamnade i Ystad. 860-871 levererades direkt till Ystad under sommaren 1953.
Samtliga Kalmartillverkade YCo6 var sedan Skåne trogna tills de slopades i slutet av 60- och början av 70-talet.
Allt enligt Arne Hällqvists bok Svenska Rälsbussar från 2017.

YBo6 från Kalmar

av 53 Wadsten @, Norrköping, måndag, oktober 14, 2019, 11:08 (52 dagar sedan) @ Mikael Blom

Kalmarbussarna var behäftade med dålig motorkylning, drog man på för mycket löste överhettningsskyddet ur, minns just detta.

YBo6 från Kalmar

av Anders Johansson @, måndag, oktober 14, 2019, 13:56 (52 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ytterligare en av alla skrönor...
Var inte hydrauldonen för kylaren underhållna funkade inga fordon med annat
än att man kilade luckan till kylaren. Kylaren var av samma typ på alla fordon.
I stort sett alla maskindelar var identiska enl SJ specifikation. Detta för att man skulle kunna byta delar mellan fordonen.
Däremot skiljer korg, inredning mm rejält. T ex är gaveldörrarna ca 1 dm lägre vilket man märker när man går mellan vagnarna.

Däremot hade Kalmarvagnarna en väldigt lång kardan, samma som bl a ASLJ före 1062, mellan motor och kylare, men det påverkade i sak inte kylningen.

SMoK har bevarat 859 som enda kvarvarande Kalmarvagn, Jag vet inte om någon Kalmarvagn existerar som liftmotorvagn.

YBo6 från Kalmar

av 53 Wadsten @, Norrköping, måndag, oktober 14, 2019, 14:43 (52 dagar sedan) @ Anders Johansson

Finns det några interiörbilder från bevarade Kalmarbussar.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum