Brosch (Historiskt material)

av Åke, Sunday, October 13, 2019, 10:41 (1649 dagar sedan)

Jag har hittat en brosch bland min mors saker. Jag tror att den kan ha tillhört min mormor Matilda Sudberg gift Wallin. Hon dog 1908. Hon kan ha arbetad på Uppsala-Gävle järnväg kring 1890-1900. Jag har en bild där hon finns i en restaurangvagn.[image]

Brosch

av Åke, Sunday, October 13, 2019, 17:28 (1648 dagar sedan) @ Åke

Jag bifogar en bild på mormor i en restaurangvagn (mormor är längst fram till vänster). Jag har också gjort en förstoring på skylten ovanför dörren. Kan det stå Uppsala Gävle järnvägar. Frågan är om broschen har något samband med mormors arbete i resturangvagnen?[image][image]

Brosch

av Göran Enqvist, Sunday, October 13, 2019, 20:56 (1648 dagar sedan) @ Åke

Broschen är en så kallad "fästmögåva" en företeelse som började inom det militära under senare delen av 1800-talet. Det började med att officerare lät tillverka broscher och andra smycken av uniformsknappar för att ge till sin trolovade. Anställda inom civila verksamheter följde snart efter.Under 1910-talet var det så populärt att exempelvis firma Sporrong började tillverka en uppsjö av smycken gjorda av uniformsknappar mm, det gavs även ut särskilda priskuranter. De var inga officiella uniformstecken men bars med stolthet och glädje ändå.

/Göran Enqvist

Brosch

av Åke, Monday, October 14, 2019, 06:54 (1648 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Tack Göran!
Om jag förstår dig rätt så tror du inte att det har något samband med min mormor och att hon eventuellt arbetat på Uppsala-Gävle järnvägar.

Brosch

av Göran Enqvist, Monday, October 14, 2019, 11:55 (1648 dagar sedan) @ Åke

Det är nog ingen omöjlighet att din mormor burit broschen men den har ingen direkt koppling till UGJ.Det finns sådana broscher som har litet närmare koppling till olika enskilda järnvägar som exempelvis BJ och GDJ. UGJ hade också en bolagsspecifik knapp men de här riktigt gamla knapparna med lok bars allmänt både vid EJ och SJ och då ur uniformshänseende av exempelvis konduktörer, packmästare, barnvakter, stationskarlar med flera.

/ Göran Enqvist

Brosch

av Kråke, Thursday, February 27, 2020, 18:39 (1511 dagar sedan) @ Åke

Jag har också en fråga angående skylten i vagnen. Kan det stå

Uppsala Gäfle Järnvägar

????????

Gäfle

Någon som kanske har en bättre bild på skylten

//Åke