Frödings likfärd på järnväg 1911 och Hagalundstunneln (Järnväg allmänt)

av Peter Bolin, Sunday, October 13, 2019, 19:45 (1628 dagar sedan)

Jag är för närvarande involverad i en bok om Hagalunds arbetsplatsområde (tidigare kallat Hagalunds industriområde). Området står inför en omdaning där en stor del av den befintliga bebyggelsen ska rivas och ersättas med ny bebyggelse, huvudsakligen bostäder. Det motiverar utgivningen av en bok.

I det historiska kapitlet har huvudredaktören skrivit följande text:

[i]När järnvägstunneln under Hagalundsberget invigdes 1911 var den med sina 410 meter en av landets längsta, 7,6 meter hög och 10 meter bred. Här passerade den avlidna poeten Gustav Fröding i en likkista i en öppen godsvagn på väg till sin gravsättning på Uppsala kyrkogård samma år.[/i]

Jag har påpekat att Fröding avled i februari 1911 och att Hagalundstunneln invigdes i oktober 1911, vilket betyder att Frödings lik bör ha passerat på den gamla enkelspåriga banan mellan industriområdet och Norra begravningsplatsen. Eftersom jag inte har kunnat visa upp någon pålitlig källa till invigningstidpunkten för Hagalundstunneln vill huvudredaktören inte ändra.

Jag vänder mig därför till forumexpertisen och frågar hur det egentligen förhöll sig med Frödings likfärd. Passerade tåget med stoftet genom Hagalundstunneln eller inte? Kan någon bidra med ett exakt invigningsdatum för Hagalundstunneln?

Tack på förhand för hjälpen!

Hälsningar
Peter Bolin
Styrelseledamot i föreningen Gamla Hagalunds Vänner ([link=http://www.hagalundsvanner.com/]www.hagalundsvanner.com[/link])

Frödings likfärd på järnväg 1911 och Hagalundstunneln

av Harald, Sunday, October 13, 2019, 21:09 (1628 dagar sedan) @ Peter Bolin

Järnvägsdata (ISBN 91-85195-05-7) får väl anses vara en pålitlig källa. Där anges 1911-10-01.

Frödings likfärd på järnväg 1911 och Hagalundstunneln

av Lennart Petersen, Monday, October 14, 2019, 00:50 (1628 dagar sedan) @ Harald

Järnvägsdata (ISBN 91-85195-05-7) får väl anses vara en pålitlig källa. Där anges 1911-10-01.

Har hittat en beskrivning av hädanfärden och där sägs att F dog 8/2 1911, jordfästning den 12/2 i Klara kyrka tycks ha varit en ståtlig ceremoni med bl.a krans från kungen och Nathan Söderblom (senare ärkebiskop) som förättade ceremonin. Efter detta fördes Fröding i kortege över till Centralen där ett extratåg avgick vid ”halvfemtiden” till Uppsala där sedan gravsättningen ägde rum efter mera ceremonier. Färden blev alltså inte genom Hagalundstunneln.

Frödings likfärd på järnväg 1911 och Hagalundstunneln

av Anders C, Monday, October 14, 2019, 10:55 (1628 dagar sedan) @ Peter Bolin

Jag sökte på tidningar.kb.se.
Tidningar från 1911 kan av upphovsrättsskäl inte läsas i sin helhet, men meningarna där man får träff på sökorden kan läsas. Stockholmstidningen ger besked.
Den 2/10 -11 skriver man "Tunneln under Hagalund öppnad för trafik. ... med detta dubbelspår är ju, som bekant, den 410 meter långa tunnel, som ... sprängts fram under Hagalund. Hela den nya bandelen, som nära nog går i ...".
Den 11/7 -11 kan man läsa "Tunneln under Hagalund i och för det nya dubbelspåret ... tunnel. I lördags möttes de båda arbetslagen. — Man sprängde då genom tunneln ..."

Frödings likfärd på järnväg 1911 och Hagalundstunneln

av Peter Bolin, Monday, October 14, 2019, 16:30 (1628 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla som har bidragit till att reda ut detta. Med tanke på att Frödings stoft transporterades från Stockholm till Uppsala den 12 februari 1911 och att genombrottet i samband med tunnelsprängningarna skedde först i början av juli samma år är det helt uteslutet att liket kan ha transporterats genom Hagalundstunneln. Nu har jag också källor att hänvisa till.

Det är många skrönor och felaktiga uppgifter om Hagalund i omlopp, så vi som försöker forska om Hagalunds historia jobbar ibland i motvind. Det är inte lätt när personer med forskarutbildning och museifolk, som borde veta bättre, skriver texter om Hagalund med olika felaktigheter i. Till slut blir skrönorna och myterna till sanningar när de har spridits tillräckligt många gånger.

/Peter Bolin