SPARADE MOTORVAGNAR AV SJ Y01 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av chfahlgren, Monday, October 14, 2019, 10:10 (1649 dagar sedan)

Bästa vänner.Har en fråga angående sparade motorvagnar på normalspåret vad gäller SJ:s motorvagnagnar typen Hilding Carlsson Y01.Är det verkligen en lucka vad beträffar dessa rälsbussar och hur var det med sådana som tjänstefordon?Mycket tacksam för svar på dessa två frågor och ett tack på förhand?
Med Vänliga Hälsnigngar i Järnvägens tecken
Carlhenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

SPARADE MOTORVAGNAR AV SJ Y01

av Anders Johansson, Monday, October 14, 2019, 10:34 (1649 dagar sedan) @ chfahlgren

Det finns endast två kvar.
Yo1s 626 på museet i Gävle samt
en tjänstevagn som står i stallet i Kristianstad.
Den senare fick släppa en hel del delar när 626 renoverades på 80-talet.

SPARADE MOTORVAGNAR AV SJ Y01

av Granis, Monday, October 14, 2019, 11:48 (1649 dagar sedan) @ Anders Johansson

Den i Kristianstad har väl ett ursprung på GDJ, dessutom. Ett renoveringsprojekt som hållit på (?) i många år nu. När jag var där för tiotalet år sedan var det mycket dragningar av (el)kablar som gällde. Fordonet finns dock inte upptaget i mfÖSJ´s fordonsförteckning på deras hemsida (längre?) så...?

/ L G

SPARADE MOTORVAGNAR AV SJ Y01

av K Lemming, Monday, October 14, 2019, 22:34 (1648 dagar sedan) @ Granis

Den i Kristianstad har väl ett ursprung på GDJ, dessutom. Ett renoveringsprojekt som hållit på (?) i många år nu. När jag var där för tiotalet år sedan var det mycket dragningar av (el)kablar som gällde. Fordonet finns dock inte upptaget i mfÖSJ´s fordonsförteckning på deras hemsida (längre?) så...?

/ L G

Tyvärr fick man sen påhälsning av kabeltjuvar har jag hört, dessa röjde loss och klippte sönder så att man väl näst intill var tillbaka på ruta 1 vad det gäller kabeldragningsjobbet. :-(

Sparade motorvagnar av SJ Yo1

av Mattias Jansson, Monday, October 14, 2019, 13:29 (1649 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa vänner.Har en fråga angående sparade motorvagnar på normalspåret vad gäller SJ:s motorvagnagnar typen Hilding Carlsson Y01.Är det verkligen en lucka vad beträffar dessa rälsbussar och hur var det med sådana som tjänstefordon?Mycket tacksam för svar på dessa två frågor och ett tack på förhand?
Med Vänliga Hälsnigngar i Järnvägens tecken
Carlhenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

Medan ett ganska stort antal av de tvåaxliga HC-bussarna fick ett förlängt liv som tjänstefordon var det inte samma sak med boggibussarna. Endast några enstaka sparades på detta sätt, vilket är förklaringen till att de fordom så talrika fordonen numera är en av de allra sällsyntaste fåglarna i museivärlden.

SPARADE MOTORVAGNAR AV SJ Y01

av chfahlgren, Wednesday, October 16, 2019, 12:19 (1647 dagar sedan) @ chfahlgren

Hallå där igen bästa vänner på vårt forum.vill bara tacka Mattias Jansson för hans bidrag till min fråga angående Y01-rälsbussarna.Med Vänlig Hälsning i Järnvägens tecken CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.