Angående svar på Y01 fr SJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av chfahlgren, Tuesday, October 15, 2019, 12:16 (1627 dagar sedan)

Tack för svar.Dock gällde min fråga INTE Y01s,tex.pel.på JVM den känner jag väl till samt de tvåaxliga Yd.Utan frågan gällde Enbart Y01-boggie med smala korgen,och efter en något djupare kontroll i Göran Rönns och Lars Kooponens Tjänstevagnar en för övrigt helt fantastisk bok och samanställning,så var det tydligen inga Y01 som blev typen tjänstefordon.
Med Vänliga Hälsningar i Järnvägens tecken.
CH.Fahlgren.jvm-vän 92 i Falun.

Angående svar på Y01 fr SJ

av Ola Almquist, Wednesday, October 16, 2019, 13:00 (1626 dagar sedan) @ chfahlgren

Tack för svar.Dock gällde min fråga INTE Y01s,tex.pel.på JVM den känner jag väl till samt de tvåaxliga Yd.Utan frågan gällde Enbart Y01-boggie med smala korgen,och efter en något djupare kontroll i Göran Rönns och Lars Kooponens Tjänstevagnar en för övrigt helt fantastisk bok och samanställning,så var det tydligen inga Y01 som blev typen tjänstefordon.
Med Vänliga Hälsningar i Järnvägens tecken.
CH.Fahlgren.jvm-vän 92 i Falun.

Boken om tjänstevagnar tar bara upp fordon med UIC-nummer. F.d. rälsbussar som endast varit inregistrerade som motordressiner eller motortrallor är inte medtagna, t.ex. f.d. Yo1 422. Särskilt många boggiehildingar var det dock inte. Mycket riktigt finns ingen Yo1 (eller Yo) bevarad.

M.v.h.
Ola

Angående svar på Y01 fr SJ

av chfahlgren, Monday, October 21, 2019, 13:18 (1620 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vill bara Tacka vännen Ola Almkvist för svaret och förtydligandet du delgivit oss.Trots att jag är en ångloksbroder,så tycker jag det var synd att inte någon eller flera Y01-rälsbussar inte fick plats i de "räddades skara"då de fanns i en rätt stor familj,inom rälsbussarna, vi får dock glädjas över de som finns bevarade.
Tack än en gång och med Vänlig Hälsning i Järnvägens tacken från
CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun

Angående svar på Y01 fr SJ

av chfahlgren, Monday, October 21, 2019, 13:20 (1620 dagar sedan) @ Ola Almquist

ursäkta felstavning av ditt efternamn Almquist ska det vara och inget annat.