Några frågor om YCo4/YBo4 (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Wednesday, October 16, 2019, 00:53 (1654 dagar sedan)

Dessa rälsbussar hade precis som YCo4p/t strålkastarna placerade vid korgens nederkant. Fick dessa strålkastarna uppflyttade så som YCo4p/t fick? Eller såldes dom till Danmark innan en sådan ombyggnad blev aktuell?

När såldes dessa till Danmark?

Var det bara TGOJ som införskaffade släp till sina rälsbussar av denna typen?

Några frågor om YCo4/YBo4

av Mattias Jansson, Wednesday, October 16, 2019, 01:53 (1654 dagar sedan) @ K Lemming

Dessa rälsbussar hade precis som YCo4p/t strålkastarna placerade vid korgens nederkant. Fick dessa strålkastarna uppflyttade så som YCo4p/t fick? Eller såldes dom till Danmark innan en sådan ombyggnad blev aktuell?

När såldes dessa till Danmark?

Var det bara TGOJ som införskaffade släp till sina rälsbussar av denna typen?

Två såldes 1964 och två 1965 (slopade vid SJ 1963 respektive 1964).

Jag har sett ett foto, möjligen ett av SJKs gamla fotoerbjudanden för en massa år sedan, taget i Håkantorp och där har den vagn man ser fortfarande lågt placerade strålkastare. Nu är det säkert 25 år eller mer sedan jag såg den där bilden så jag kan minnas fel, men eftersom de var i Lidköping nov 1959-juni 1962 (och jag har för mig att det stod att bilden var tagen 1962) så verkar det osannolikt att man skulle ha byggt om dem efter det.

Efter att man kunnat göra sig av med s g s alla återstående trärälsbussar så slopades de allra sista uddafordonen på normalspårssidan just 1963 och 1964, det var de här aktuella fordonen, fd HNJs snabbvagnar, och ett par andra som var de sista. Från december 1964 fanns inget annat än YBo6-8 kvar.

Några frågor om YCo4/YBo4

av Mattias Jansson, Wednesday, October 16, 2019, 01:56 (1654 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Dessa rälsbussar hade precis som YCo4p/t strålkastarna placerade vid korgens nederkant. Fick dessa strålkastarna uppflyttade så som YCo4p/t fick? Eller såldes dom till Danmark innan en sådan ombyggnad blev aktuell?

När såldes dessa till Danmark?

Var det bara TGOJ som införskaffade släp till sina rälsbussar av denna typen?


Två såldes 1964 och två 1965 (slopade vid SJ 1963 respektive 1964).

Jag har sett ett foto, möjligen ett av SJKs gamla fotoerbjudanden för en massa år sedan, taget i Håkantorp och där har den vagn man ser fortfarande lågt placerade strålkastare. Nu är det säkert 25 år eller mer sedan jag såg den där bilden så jag kan minnas fel, men eftersom de var i Lidköping nov 1959-juni 1962 (och jag har för mig att det stod att bilden var tagen 1962) så verkar det osannolikt att man skulle ha byggt om dem efter det.

Efter att man kunnat göra sig av med s g s alla återstående trärälsbussar så slopades de allra sista uddafordonen på normalspårssidan just 1963 och 1964, det var de här aktuella fordonen, fd HNJs snabbvagnar, och ett par andra som var de sista. Från december 1964 fanns inget annat än YBo6-8 kvar.

Jag googlade litet och hittade bilder från Danmark både med lågt placerade och uppflyttade strålkastare. Således har i a f några fordon fått det, men sannolikt då först i Danmark.

Några frågor om YCo4/YBo4

av Ola Almquist, Wednesday, October 16, 2019, 02:14 (1654 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Dessa rälsbussar hade precis som YCo4p/t strålkastarna placerade vid korgens nederkant. Fick dessa strålkastarna uppflyttade så som YCo4p/t fick? Eller såldes dom till Danmark innan en sådan ombyggnad blev aktuell?

När såldes dessa till Danmark?

Var det bara TGOJ som införskaffade släp till sina rälsbussar av denna typen?


Två såldes 1964 och två 1965 (slopade vid SJ 1963 respektive 1964).

Jag har sett ett foto, möjligen ett av SJKs gamla fotoerbjudanden för en massa år sedan, taget i Håkantorp och där har den vagn man ser fortfarande lågt placerade strålkastare. Nu är det säkert 25 år eller mer sedan jag såg den där bilden så jag kan minnas fel, men eftersom de var i Lidköping nov 1959-juni 1962 (och jag har för mig att det stod att bilden var tagen 1962) så verkar det osannolikt att man skulle ha byggt om dem efter det.

Efter att man kunnat göra sig av med s g s alla återstående trärälsbussar så slopades de allra sista uddafordonen på normalspårssidan just 1963 och 1964, det var de här aktuella fordonen, fd HNJs snabbvagnar, och ett par andra som var de sista. Från december 1964 fanns inget annat än YBo6-8 kvar.


Jag googlade litet och hittade bilder från Danmark både med lågt placerade och uppflyttade strålkastare. Således har i a f några fordon fått det, men sannolikt då först i Danmark.

Är du säker på att det inte är en f.d. TGOJ YBos på bilderna med uppflyttade strålkastare?
Bilder från Danmark finns bl.a. här, här och här.

M.v.h.
Ola

Några frågor om YCo4/YBo4

av Farbror Mossa, Wednesday, October 16, 2019, 08:59 (1653 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag googlade litet och hittade bilder från Danmark både med lågt placerade och uppflyttade strålkastare. Således har i a f några fordon fått det, men sannolikt då först i Danmark.

TGOJs YBos hade rejält högt placerade strålkastare vid leverans, ungefär samma höjd som överkant på övergångsbryggans grind.
SJs YBo4 hade strålkastarna längst ner på korgen.
Båda typerna hamnade i Danmark. Jag har inte sett någon bild av dessa där de två nedre strålkastarna flyttats, däremot att strålkastare monterats bort i Danmark, och att den inbyggda toppstrålkastaren ersatts av en enklare lite högre upp på taket.

YBo5p hade strålkastarna på ungefär samma höjd som underkant på övergångsbryggans grind, lite högre än på YBo4.

Några frågor om YCo4/YBo4

av Farbror Mossa, Wednesday, October 16, 2019, 09:00 (1653 dagar sedan) @ K Lemming

Var det bara TGOJ som införskaffade släp till sina rälsbussar av denna typen?

Ja.