Några tåg med YBo4 och YBo6 på fd ÖCJ sommaren 1958. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av S-O Johansson, Saturday, October 19, 2019, 12:09 (1649 dagar sedan)

Letade fram min fars annotationsbok från 1958 där jag sett att YBo4 gått i tåg på f.d. ÖCJ ihop med YBo6. Enligt tidigare inlägg så placerades de i Linköping mars 1958. Första noteringen i boken är från den 3 juni i tågen 945-946. Sammansättning denna dag.
YBo4 667 + YBo6 1005 + UDFo20 1919 + UBFo6 1841 + YBo6 1006. Från Hultsfred omvänd sammansättning men med UFo6 1969 tillkopplad sist.
Tåg 945 avgick Linköping (Lp) kl. 16,40 och ankom Hultsfred (Hf) kl. 19,32. 946 avgång Hf kl. 20,32 och ankomst Lp kl. 23,18.
Tåg 941 den 26 juni 1958. Tåg 941 avgick Lp kl. 05,20 och ankom Hf kl. 08,17. I Brokind, Brk, avkopplades vardagar de sista 2 vagnarna för att bli tåg 990 avg Brk kl. 06,28 ank Lp kl. 07,32. Sammansättning från Lp: YBo6 994 + YBo6 995 + UDFo20 1919 + UFo6 1969 + UBFo6 1841 + YBo4 670. De två sista vagnarna avkopplade i Brk för att bli 990.
Tåg 947, Lp kl. 09,14 -Kisa kl, 10,36 – 948, Kisa kl. 18,11-Lp kl,19,28, den 6 juli 1958. YBo4 668 + YBo6 993 + UBFo6 1840 + UBFo6y 1866 + YBo4 669 + YBo6 998. Omvänd ordning från Kisa.
Söndagståg med långt uppehåll i Kisa. Passade bra för vår familj att följa med då min mormor bodde i Kisa.
Några av de tåg där YBo4 gick i. De var inte många men förekom i alla fall ihop med YBo6. I augusti är det bara något enstaka tåg med YBo4. Min far har heller inte skrivit något om förseningar som skulle ha att göra med eventuell kombination YBo4 0ch YBo6.
Någon som vet hur många sittplatser YBo4 hade?

Några tåg med YBo4 och YBo6 på fd ÖCJ sommaren 1958.

av Gunnar Olson, Saturday, October 19, 2019, 12:30 (1648 dagar sedan) @ S-O Johansson

Letade fram min fars annotationsbok från 1958 där jag sett att YBo4 gått i tåg på f.d. ÖCJ ihop med YBo6. Enligt tidigare inlägg så placerades de i Linköping mars 1958. Första noteringen i boken är från den 3 juni i tågen 945-946. Sammansättning denna dag.
YBo4 667 + YBo6 1005 + UDFo20 1919 + UBFo6 1841 + YBo6 1006. Från Hultsfred omvänd sammansättning men med UFo6 1969 tillkopplad sist.
Tåg 945 avgick Linköping (Lp) kl. 16,40 och ankom Hultsfred (Hf) kl. 19,32. 946 avgång Hf kl. 20,32 och ankomst Lp kl. 23,18.
Tåg 941 den 26 juni 1958. Tåg 941 avgick Lp kl. 05,20 och ankom Hf kl. 08,17. I Brokind, Brk, avkopplades vardagar de sista 2 vagnarna för att bli tåg 990 avg Brk kl. 06,28 ank Lp kl. 07,32. Sammansättning från Lp: YBo6 994 + YBo6 995 + UDFo20 1919 + UFo6 1969 + UBFo6 1841 + YBo4 670. De två sista vagnarna avkopplade i Brk för att bli 990.
Tåg 947, Lp kl. 09,14 -Kisa kl, 10,36 – 948, Kisa kl. 18,11-Lp kl,19,28, den 6 juli 1958. YBo4 668 + YBo6 993 + UBFo6 1840 + UBFo6y 1866 + YBo4 669 + YBo6 998. Omvänd ordning från Kisa.
Söndagståg med långt uppehåll i Kisa. Passade bra för vår familj att följa med då min mormor bodde i Kisa.
Några av de tåg där YBo4 gick i. De var inte många men förekom i alla fall ihop med YBo6. I augusti är det bara något enstaka tåg med YBo4. Min far har heller inte skrivit något om förseningar som skulle ha att göra med eventuell kombination YBo4 0ch YBo6.
Någon som vet hur många sittplatser YBo4 hade?

YBo4 hade 56 sittplatser enligt Hällqvist.

Några tåg med YBo4 och YBo6 på fd ÖCJ sommaren 1958.

av Harald, Saturday, October 19, 2019, 12:59 (1648 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Letade fram min fars annotationsbok från 1958 där jag sett att YBo4 gått i tåg på f.d. ÖCJ ihop med YBo6. Enligt tidigare inlägg så placerades de i Linköping mars 1958. Första noteringen i boken är från den 3 juni i tågen 945-946. Sammansättning denna dag.
YBo4 667 + YBo6 1005 + UDFo20 1919 + UBFo6 1841 + YBo6 1006. Från Hultsfred omvänd sammansättning men med UFo6 1969 tillkopplad sist.
Tåg 945 avgick Linköping (Lp) kl. 16,40 och ankom Hultsfred (Hf) kl. 19,32. 946 avgång Hf kl. 20,32 och ankomst Lp kl. 23,18.
Tåg 941 den 26 juni 1958. Tåg 941 avgick Lp kl. 05,20 och ankom Hf kl. 08,17. I Brokind, Brk, avkopplades vardagar de sista 2 vagnarna för att bli tåg 990 avg Brk kl. 06,28 ank Lp kl. 07,32. Sammansättning från Lp: YBo6 994 + YBo6 995 + UDFo20 1919 + UFo6 1969 + UBFo6 1841 + YBo4 670. De två sista vagnarna avkopplade i Brk för att bli 990.
Tåg 947, Lp kl. 09,14 -Kisa kl, 10,36 – 948, Kisa kl. 18,11-Lp kl,19,28, den 6 juli 1958. YBo4 668 + YBo6 993 + UBFo6 1840 + UBFo6y 1866 + YBo4 669 + YBo6 998. Omvänd ordning från Kisa.
Söndagståg med långt uppehåll i Kisa. Passade bra för vår familj att följa med då min mormor bodde i Kisa.
Några av de tåg där YBo4 gick i. De var inte många men förekom i alla fall ihop med YBo6. I augusti är det bara något enstaka tåg med YBo4. Min far har heller inte skrivit något om förseningar som skulle ha att göra med eventuell kombination YBo4 0ch YBo6.
Någon som vet hur många sittplatser YBo4 hade?


YBo4 hade 56 sittplatser enligt Hällqvist.

YBo6 hade 53 sittplatser som bör ha varit fördelade med 28 i icke rökare, 22 (+toalett) i rökare och 3 i B-hytten. Enligt Hällqvist var YBo4 korglängd 15,3 m medan YBo6 hade 16,55 m. Hur klämde man in ytterligare tre platser i en kortare korg? Eller är uppgiften om korglängden fel? Man ser på bilder att även YBo4 hade sex fönster mellan dörrarna. Det finns i Hällqvists bok en ritning av en rälsbuss som kallas YCo4b och som beställdes från Kockums, som dock hade svårt att leverera så att beställningen till slut annullerades. Den är 15,1 m lång och har fem fönster mellan dörrarna. Den har en en mycket liten toalett som på längden bara upptar en halv sittgrupp. Med en sådan och i övrigt samma layout som i YBo6 skulle man nog få in tre stolar till, men sen är det ju också 1,25 m som ska knapras in på något vis.

Antal sittplatser YBo4

av Jonny Saljefeldt, Saturday, October 19, 2019, 12:30 (1648 dagar sedan) @ S-O Johansson

Någon som vet hur många sittplatser YBo4 hade?

Enligt DLM/80 hade OHJ S 31 (fd SJ YBo4 667) 56 sittplatser.

Antal sittplatser YBo4

av Pelle Björkman, Saturday, October 19, 2019, 14:25 (1648 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

YBo4 var trängre med 10 rader med 5 platser i bredd (delade i 2+3) samt 2 rader med 3 platser i bredd. (vid toalett)
Innerutrymmets längd på YBo4 var 2x4950 mm medan YBo6 har 2x5100 mm.
Inga sittplatser i B-hytt på YBo4.

Antal sittplatser YBo4

av Harald, Saturday, October 19, 2019, 14:38 (1648 dagar sedan) @ Pelle Björkman

YBo4 var trängre med 10 rader med 5 platser i bredd (delade i 2+3) samt 2 rader med 3 platser i bredd. (vid toalett)
Innerutrymmets längd på YBo4 var 2x4950 mm medan YBo6 har 2x5100 mm.
Inga sittplatser i B-hytt på YBo4.

Då hade den till skillnad från YBo6 alltså fem i bredd även vid kupédörrarna. Skillnaden i innerutrymmets längd blir bara 0,3 m så även hytterna måste ha varit kortare.

Antal sittplatser YBo4

av Pelle Björkman, Saturday, October 19, 2019, 16:07 (1648 dagar sedan) @ Harald

Uppgifterna hämtade ur SJ särtryck 422

A-hytt
YBo4 2780 mm från front till hyttbakvägg.
YBo6 3385 mm

B-HYTT
YBo4 2500 mm
YBo6 2935 mm

Antal sittplatser YBo4

av Farbror Mossa, Monday, October 21, 2019, 09:01 (1647 dagar sedan) @ Harald

... så även hytterna måste ha varit kortare.

Är det inte så att Hilding byggde hytten som en halvcirkel (sett uppifrån) medan YBo6 har en form mera som en halvoval?

Några tåg med YBo4 och YBo6 på fd ÖCJ, multipelfråga

av Farbror Mossa, Monday, October 21, 2019, 09:06 (1647 dagar sedan) @ S-O Johansson

Om jag är rätt underrättad var det fyrväxlad låda på YBo4. Hur ser multipelutrustningen ut, är det en signal som indikerar växelläge, eller en signal för upp-/nedväxling?
Dessutom var väl YBo4 godkänd för 110 km/h, med en fyrväxlad låda, hade den då högre utväxling? YBo6 och YBo5p indikerar max 85 km/h på fyran.

Några tåg med YBo4 och YBo6 på fd ÖCJ, multipelfråga

av Farbror Mossa, Tuesday, October 22, 2019, 08:15 (1646 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Svarar mig själv - det fanns ju en tråd om detta för sex år sedan.
Finns [url=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=126963]här[/url].

Svarar dock inte på hur det kom sig att så hög sth var tillåtet.