Skulle det var komplicerat? (Forumet)

av Ola Ahlström, Sunday, October 20, 2019, 19:26 (1642 dagar sedan)

Skulle det vara komplicera, dyrt eller rent av omöjligt att inför en bilduppladdningsmöjlighet på Järnvägshistoriskt Forum i likhet med en del andra forum?

Har förståelse om det skulle hindars av praktisk/juristiska skäl men knappas om det skulle vara av ekonomiska. Även om årsavgiften till Järnvägsmusei vänner kommer att höjs på grund av portokostnader för kvartalsskrift och årsbok tycker jag en eventuell ökad kostnad för forumet är en motiverad gentjänst till medlemmarna.

Intressant att ta del av ansvarigas uppfattning.

Ola Ahlström
Malmö

Skulle det var komplicerat?

av Torbjörn Jansson, Sunday, October 20, 2019, 21:42 (1642 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag kan jämföra med Spårvägssällskapets forum där det går enkelt att ladda upp bilder direkt från en fil i datorn eller från t ex mobilen. Jag tror att svårigheterna att ladda upp bilder här hindrar många från att göra detta vilket det har framförts. Det är synd och därmed missar vi kanske många trevliga och intressanta bilder. Jag har tidigare frekvent lagt upp bilder här men gett upp lite p g a av krånglet. Jag har märkt att många här har problem med t ex Photobucket. Själv har jag one.com som fungerar utmärkt. Så det vore ett stort framsteg om detta forum kan anpassas så att det går att ladda upp filer/bilder direkt från källan utan onödig och krånglig omväg via ett annat lagringsställe. Så, om andra kan så varför går det inte här? Hur svårt kan det vara?

Hälsningar
Torbjörn Jansson

Skulle det var komplicerat?

av Gunnar Lilienberg, Sunday, October 20, 2019, 21:55 (1642 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Invändning 1: Det kräver att man byter till annan forumprogramvara med investering i tid och pengar för att få det att fungera. Det innebär strul, både för administratörer och användare av forumet.
Invändning 2: Det kostar att lagra bilder. En bild tar mycket mer plats än ett textinlägg.

Men, visst, jag kan definitivt förstå önskemålet. För mig är det här inget problem eftersom jag har en egen webbsida och jag kan ladda upp bilder där.

Skulle det var komplicerat?

av Ola Ahlström, Sunday, October 20, 2019, 23:56 (1642 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Invändning 1: Det kräver att man byter till annan forumprogramvara med investering i tid och pengar för att få det att fungera. Det innebär strul, både för administratörer och användare av forumet.
Invändning 2: Det kostar att lagra bilder. En bild tar mycket mer plats än ett textinlägg.

Men, visst, jag kan definitivt förstå önskemålet. För mig är det här inget problem eftersom jag har en egen webbsida och jag kan ladda upp bilder där.


Invändning 1; Visst, men andra forum kan göra detta. Frågan är dock om det belastar användaren.

Invändning 2; Tveksam om detta stämmer, i alla fall när det gäller merkostnaden.

Så det faktum att använda "egen server", långt ifrån alla har eller vill använda den möjligheten idag. Därför kvarstår min fråga till ansvariga; Finns och är möjligheten att skapa en uppladdningsmöjliget realistisk?

Ola Ahlström
Malmö

Skulle det var komplicerat?

av Ulfe, Monday, October 21, 2019, 08:21 (1641 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Enligt min mening vore det bra om Järnvägsmuseet, Digitalt museum, hade så man kunde ladda upp järnvägsbilder där i låg upplösning, för att sedan kunna lägga ut på Järnvägsforum. Hur det ska finansieras har jag ingen ide om.

För att kunna visa bilder här i forumet har min bror och jag många järnvägsbilder ligger på Imgur, det är ju bra så länge det är kostnadsfritt, vi har även mycket bilder ligger på http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/ som även den är gratis, men vad händer i framtiden.
Det skulle ju kännas bättre om de låg på Digitalt museum, om än i låg upplösning. På sikt ämnar min bror och jag att skänka våra bilder till Järnvägsmuseet, så de bilder som de tycker är värda att sparas kan skannas där i hög upplösning. hälsar Ulf och Björn.

Skulle det var komplicerat? Är under utredning!

av Trafikchefen, Monday, October 21, 2019, 11:44 (1641 dagar sedan) @ Ulfe

För att använda ett byråkratiskt uttryck! Frågan är under utredning.
Eller enklare sagt, det ser ljust ut. Vi måste se över vad det innebär rent praktiskt när det gäller ansvar och så vidare.
Tekniskt är forumet redan förberett så där finns inga hinder. Det är bara att sätta en bock i en ruta.
Återkommer!!;-)

--
TC [image]

Skulle det var komplicerat? Är under utredning!

av Thomas K Ohlsson, Monday, October 21, 2019, 11:46 (1641 dagar sedan) @ Trafikchefen

För att använda ett byråkratiskt uttryck! Frågan är under utredning.
Eller enklare sagt, det ser ljust ut. Vi måste se över vad det innebär rent praktiskt när det gäller ansvar och så vidare.
Tekniskt är forumet redan förberett så där finns inga hinder. Det är bara att sätta en bock i en ruta.
Återkommer!!;-)

Jag tror jag talar för många när jag skriver:

Tack!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Skulle det var komplicerat? Är under utredning!

av K Lemming, Monday, October 21, 2019, 16:34 (1641 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

För att använda ett byråkratiskt uttryck! Frågan är under utredning.
Eller enklare sagt, det ser ljust ut. Vi måste se över vad det innebär rent praktiskt när det gäller ansvar och så vidare.
Tekniskt är forumet redan förberett så där finns inga hinder. Det är bara att sätta en bock i en ruta.
Återkommer!!;-)


Jag tror jag talar för många när jag skriver:

Tack!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Instämmer.

Skulle det var komplicerat?

av K Lemming, Monday, October 21, 2019, 16:32 (1641 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Invändning 1: Det kräver att man byter till annan forumprogramvara med investering i tid och pengar för att få det att fungera. Det innebär strul, både för administratörer och användare av forumet.


Låt oss för allt i världen slippa den katastrofalt användarovänliga och röriga forumprogramvaran Postvagnen använder. Ett forum jag, och ett flertal kollegor på järnvägen helt slutat att besöka.

När det gäller lagringsutrymme för bilder, får ni inte tilldelat er utrymme för webbsida/sidor av er internetleverantör? Där kan man ladda upp sina bilder "gratis" och länka ifrån. Så har jag alltid gjort om jag behövt länka en egentagen bild, kanske tilldelas man inte webbsideutrymme hos internetleverantörer som regel längre?

Skulle det var komplicerat?

av Klas Blomberg, Monday, October 21, 2019, 18:35 (1641 dagar sedan) @ K Lemming

När det gäller lagringsutrymme för bilder, får ni inte tilldelat er utrymme för webbsida/sidor av er internetleverantör? Där kan man ladda upp sina bilder "gratis" och länka ifrån. Så har jag alltid gjort om jag behövt länka en egentagen bild, kanske tilldelas man inte webbsideutrymme hos internetleverantörer som regel längre?

Eftersom jag ansvarar för ett annat forum, som har haft bilduppladdning i flera år - ja, det är så det funkar.
Men, för att det ska vara enkelt för användarna så gör de sin bilduppladdning inuti forumet med några enkla klick.
Det är både enklare och säkrare än att de ska ägna sig åt att ladda upp bilder med FTP eller liknande

Skulle det var komplicerat?

av Gunnar Lilienberg, Monday, October 21, 2019, 21:26 (1641 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Dessutom är det så att man vill ha kontroll på uppladdningarna så att inte vem som helst kan ladda upp vad som helst. Om man öppnar upp för vem som helst att ladda upp med ftp, blir det mycket svårmodererat.

Skulle det var komplicerat?

av K Lemming, Tuesday, October 22, 2019, 23:34 (1640 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Dessutom är det så att man vill ha kontroll på uppladdningarna så att inte vem som helst kan ladda upp vad som helst. Om man öppnar upp för vem som helst att ladda upp med ftp, blir det mycket svårmodererat.

Nu har nog ett missförstånd uppstått. Med "ni" menade jag inte forumet utan forumanvändare. Alltså avsåg jag inte att personer skulle ftp uppladda bilder till forumets webbplats. Min tanke var att eftersom det ofta tas upp att dessa gratis bildlagringstjänster ändrar sina regler och/eller görs om till betaltjänster, som t.ex. Photobucket, så är det ju bättre att ladda upp sina bilder på sitt eget webbplatsutrymme som brukar följa med ett internetabbonemang. Då slipper man råka ut för att förutsättningarna för att ens redan delade bilder förändras och t.ex som i Photobucket exemplet får en vattenstämpel på bilderna. På ett eget webbutrymme är det gratis då man redan betalar för det via sitt internettabbonemang och man har full koll över sina bilder själv.