Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Monday, October 21, 2019, 07:36 (1643 dagar sedan)

Här är de sista bilderna min bror tog under sin resa på VGJ den 30/5 1970.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av montfrooij, Monday, October 21, 2019, 10:51 (1643 dagar sedan) @ Ulfe

Beautiful images!

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Anders.k., Monday, October 21, 2019, 10:58 (1643 dagar sedan) @ Ulfe

Här är de sista bilderna min bror tog under sin resa på VGJ den 30/5 1970.

Klipp


[image]


Väldigt intressant bild, speciellt utseendet på själva vagnen.


Men också en bild på någon av vagnens sista resa , vagnen har ännu inte fått UIC-nummer (otroligt att det rullade runt vagnar så sent som 1970 utan) , den ska heller aldrig ha fått något vad jag förstår, skroten är när för vagnen.

Det sitter en gul skylt på vagnen med bestämmelser , tyvärr ser jag inte vad det står på den.

M.V.H Anders.k.

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Thomas K Ohlsson, Monday, October 21, 2019, 11:44 (1643 dagar sedan) @ Anders.k.

Här är de sista bilderna min bror tog under sin resa på VGJ den 30/5 1970.


Klipp


[image]

Väldigt intressant bild, speciellt utseendet på själva vagnen.


Men också en bild på någon av vagnens sista resa , vagnen har ännu inte fått UIC-nummer (otroligt att det rullade runt vagnar så sent som 1970 utan) , den ska heller aldrig ha fått något vad jag förstår, skroten är när för vagnen.

Det sitter en gul skylt på vagnen med bestämmelser , tyvärr ser jag inte vad det står på den.

M.V.H Anders.k.

Jag fastnade också för den bilden. Jag har försökt förstora texten på vagnen men det går inte att få det läsligt. Att vagnen skall återsändas tom till Skara är en gissning, men det finns kanske fler.

/TKO

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av WS, Monday, October 21, 2019, 15:33 (1643 dagar sedan) @ Anders.k.

Här är de sista bilderna min bror tog under sin resa på VGJ den 30/5 1970.


Klipp


[image]

Väldigt intressant bild, speciellt utseendet på själva vagnen.


Men också en bild på någon av vagnens sista resa , vagnen har ännu inte fått UIC-nummer (otroligt att det rullade runt vagnar så sent som 1970 utan) , den ska heller aldrig ha fått något vad jag förstår, skroten är när för vagnen.

Det sitter en gul skylt på vagnen med bestämmelser , tyvärr ser jag inte vad det står på den.

M.V.H Anders.k.


Ja, intressant bild och vagn. Denna var okänd för mej.

Man kan undra varför vissa dylika vagnar från denna period,
byggdes med endast en liten smal dörr på ena kanten? /WS/

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Kjell Friberg, Monday, October 21, 2019, 16:10 (1642 dagar sedan) @ WS

Vagnen fick UIC-beteckningen Ibps 805 7004. Tyvärr har jag ingen revisionsuppgift för den men levde kvar till 1982 då den föll för skärbrännarna i Vislanda.

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Carl-Johan, Monday, October 21, 2019, 18:38 (1642 dagar sedan) @ WS

Hu-vagnarna byggdes speciellt för hängande kroppar. Kropparna hängde på krokar som gick längs skenor i taket. Dörren var anpassad för detta system, därför behövdes ingen bredare dörr. De kopplades till motsvarande system på avsändningsorten och mottagningsorten.

Carl-Johan

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av WS, Monday, October 21, 2019, 20:27 (1642 dagar sedan) @ Carl-Johan

Hu-vagnarna byggdes speciellt för hängande kroppar. Kropparna hängde på krokar som gick längs skenor i taket. Dörren var anpassad för detta system, därför behövdes ingen bredare dörr. De kopplades till motsvarande system på avsändningsorten och mottagningsorten.

Carl-Johan


Jo detta med hängande kroppar är bekant inom transport.
Men den tanken dök inte upp gällande denna Skara-vagn.
Bra förklaring där. Vagntypens utseende var bekant sen
tidigare, men denna med reklam från SKARA okänd. /WS/

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Ola Almquist, Tuesday, October 22, 2019, 15:47 (1642 dagar sedan) @ Carl-Johan

Hu-vagnarna byggdes speciellt för hängande kroppar. Kropparna hängde på krokar som gick längs skenor i taket. Dörren var anpassad för detta system, därför behövdes ingen bredare dörr. De kopplades till motsvarande system på avsändningsorten och mottagningsorten.

Carl-Johan

Det (ö)kända slakteriet i Alvesta var väl ett av dessa. Fick inte ett antal av de nybyggda Hu-vagnarna även en dörr på mitten med tiden? Var systemet med skenor avskaffat då?

M.v.h.
Ola

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, October 22, 2019, 15:52 (1642 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hu-vagnarna byggdes speciellt för hängande kroppar. Kropparna hängde på krokar som gick längs skenor i taket. Dörren var anpassad för detta system, därför behövdes ingen bredare dörr. De kopplades till motsvarande system på avsändningsorten och mottagningsorten.

Carl-Johan


Det (ö)kända slakteriet i Alvesta var väl ett av dessa. Fick inte ett antal av de nybyggda Hu-vagnarna även en dörr på mitten med tiden? Var systemet med skenor avskaffat då?

M.v.h.
Ola


Enligt SJF631.1 fanns vagnar med både mittdörr och krokskenor.

/TKO

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Ola Almquist, Tuesday, October 22, 2019, 16:04 (1641 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hu-vagnarna byggdes speciellt för hängande kroppar. Kropparna hängde på krokar som gick längs skenor i taket. Dörren var anpassad för detta system, därför behövdes ingen bredare dörr. De kopplades till motsvarande system på avsändningsorten och mottagningsorten.

Carl-Johan


Det (ö)kända slakteriet i Alvesta var väl ett av dessa. Fick inte ett antal av de nybyggda Hu-vagnarna även en dörr på mitten med tiden? Var systemet med skenor avskaffat då?

M.v.h.
Ola

Enligt SJF631.1 fanns vagnar med både mittdörr och krokskenor.

/TKO

Ja, just det. Där stod det ju.
Tack!

/Ola

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av -RB-, Monday, October 21, 2019, 18:56 (1642 dagar sedan) @ WS

Svarsförsök till Ansders.k. , TKO och WS .
På sid 100-101 del 4.07 i Sundströms "Svenska Godsvagnar" står att man 1959 byggde om 7 vagnar litt Hr (byggda 1932-37 i 75 ex) till litt Hu .

Hittade denna Wiki sida med bilder och info .

http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Hu

och

http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_71.pdf

skrolla till sid 30 .

Mvh Rolf Berg

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av WS, Monday, October 21, 2019, 20:20 (1642 dagar sedan) @ -RB-

Svarsförsök till Ansders.k. , TKO och WS .
På sid 100-101 del 4.07 i Sundströms "Svenska Godsvagnar" står att man 1959 byggde om 7 vagnar litt Hr (byggda 1932-37 i 75 ex) till litt Hu .

Hittade denna Wiki sida med bilder och info .

http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Hu

och

http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_71.pdf

skrolla till sid 30 .

Mvh Rolf Berg


Tack. Ritningen pdf på sid 30 från MRW/SJ skiljer sej lite,
då den visar vagn med både små och stora dörrar. /WS/

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Anders.k., Tuesday, October 22, 2019, 15:02 (1642 dagar sedan) @ WS

Blev utkastad ur forumet när jag skrev tråden så här kommer en nyskriven kortare version, grrr.

Tack alla i tråden för svar.

Nu har jag nog fått ihop det.

Levererad av (???) mellan 1932 och 1937 i en serie på 75 vagnar .

1959 plockas det lite slumpmässigt ut 7 vagnar ur den serien och byggs om så att vagnen förlängs och får ny dörr i högra änden av vagnen , sätts i trafik på Skara.

När UIC-nummer införs så samlas dom ihop igen och får då nummer 805 7 000 till 006, det rörde till det rejält för mig för dom skiljer sig så markant från övriga vagnar i den serien .
Icke ombyggda vagnar får då nummer 810 1 XXX.
Det rörde till det rejält för mig.

Vagnen skrotas i Vislanda September 1984 .

Tack också till Christer Andersson och ÅW.

M.V.H Anders.k.

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, October 22, 2019, 15:10 (1642 dagar sedan) @ Anders.k.

Blev utkastad ur forumet när jag skrev tråden så här kommer en nyskriven kortare version, grrr.

Tack alla i tråden för svar.

Nu har jag nog fått ihop det.

Levererad av (???) mellan 1932 och 1937 i en serie på 75 vagnar .

1959 plockas det lite slumpmässigt ut 7 vagnar ur den serien och byggs om så att vagnen förlängs och får ny dörr i högra änden av vagnen , sätts i trafik på Skara.

När UIC-nummer införs så samlas dom ihop igen och får då nummer 805 7 000 till 006, det rörde till det rejält för mig för dom skiljer sig så markant från övriga vagnar i den serien .
Icke ombyggda vagnar får då nummer 810 1 XXX.
Det rörde till det rejält för mig.

Vagnen skrotas i Vislanda September 1984 .

Tack också till Christer Andersson och ÅW.

M.V.H Anders.k.

Efter all info (Tack!) får jag väl tilllägga att min förmodan att vagnen var märkt "Åter tom Skara" eller något sådant är felaktig. Den användes inte för att transportera köttkonserver FRÅN SKara utan för slaktkroppar TILL Skara. Jag trodde man hade tillräckligt med nötkreatur på "schlätta" - men tydligen inte...

/TKO

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Anders.k., Tuesday, October 22, 2019, 15:42 (1642 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Efter all info (Tack!) får jag väl tilllägga att min förmodan att vagnen var märkt "Åter tom Skara" eller något sådant är felaktig. Den användes inte för att transportera köttkonserver FRÅN SKara utan för slaktkroppar TILL Skara. Jag trodde man hade tillräckligt med nötkreatur på "schlätta" - men tydligen inte...

/TKO

Jaa, dom, där skyltarna är svåra att gissa , det kan stå väldigt olika på dom.
Gemensamma nämnaren är ju att vagnen är avskild för en kund, sedan kan det stå i vilken relation vagnen får rulla resp var den hör hemma, om den skiljer sig markant från övriga vagnar och om den rullar med transporttillstånd , eller andra typer av instruktioner som behöver förtydligas.
Just den här vagnen verkar ha rätt mycket text, fyra rader.

M.V.H Anders.k.

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Ulfe, Tuesday, October 22, 2019, 16:06 (1641 dagar sedan) @ Anders.k.

Efter all info (Tack!) får jag väl tilllägga att min förmodan att vagnen var märkt "Åter tom Skara" eller något sådant är felaktig. Den användes inte för att transportera köttkonserver FRÅN SKara utan för slaktkroppar TILL Skara. Jag trodde man hade tillräckligt med nötkreatur på "schlätta" - men tydligen inte...

/TKO


Jaa, dom, där skyltarna är svåra att gissa , det kan stå väldigt olika på dom.
Gemensamma nämnaren är ju att vagnen är avskild för en kund, sedan kan det stå i vilken relation vagnen får rulla resp var den hör hemma, om den skiljer sig markant från övriga vagnar och om den rullar med transporttillstånd , eller andra typer av instruktioner som behöver förtydligas.
Just den här vagnen verkar ha rätt mycket text, fyra rader.

M.V.H Anders.k.

Tack för all intressant information. Jag har provat att delförstora den skannade bilden med bredd på 3223 punkter och ökat kontrasten men det hjälper inte.

[image]

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Anders.k., Wednesday, October 23, 2019, 14:49 (1641 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för att du scannade bilden igen.

Bilden är intressant och väldigt historisk.
Vagnen är borta, smalspårstrafiken är borta och slakteriet har bytt namn ett par gånger sedan vagnen målades upp och idag finns inte ens det kvar.


M.V.H Anders.k.


Ändrat ordföljd

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Jan Frelin, Monday, October 21, 2019, 22:09 (1642 dagar sedan) @ Anders.k.

Ansluter mig till hyllningskören vad gäller kylvagnen! Skulle man kunna få låna den bilden för publicering på Svensk MJ-wiki möjligen?

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Herbert Paalberg, Tuesday, October 22, 2019, 20:01 (1641 dagar sedan) @ Jan Frelin

Samma typ av normalspåriga kylvagnar trafikerade även Västervik omkring 1960 på överföringsvagn Q37p mellan Fryshuset (Den byggnaden finns fortfarande kvar än idag men med annan inriktning) och kunder ute i landet. Det var frysta griskroppar som hängde i en lift mellan fryslokalerna och ut till kylvagnen via en liten uppfällbar "länk" mellan kajen och vagnen. Kropparna togs då in i den bakre lilla dörren enligt bilden i Skara. Fryshuset låg då på industrispåret (891 mm) mellan f.d Elektroluxfabriken och Luzernahamnen. Det spåret blev sedan breddat till normalspår
efter breddningen av Åvg-Vk 1964. Har kamrater som har jobbat med detta förfarande och berättat om detta kyliga och unika jobb. Svintungt som de sade till mig. Palle i Vika.;-)

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Lennart Fransson, Tuesday, October 22, 2019, 20:32 (1641 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Samma typ av normalspåriga kylvagnar trafikerade även Västervik omkring 1960 på överföringsvagn Q37p mellan Fryshuset (Den byggnaden finns fortfarande kvar än idag men med annan inriktning) och kunder ute i landet. Det var frysta griskroppar som hängde i en lift mellan fryslokalerna och ut till kylvagnen via en liten uppfällbar "länk" mellan kajen och vagnen. Kropparna togs då in i den bakre lilla dörren enligt bilden i Skara. Fryshuset låg då på industrispåret (891 mm) mellan f.d Elektroluxfabriken och Luzernahamnen. Det spåret blev sedan breddat till normalspår
efter breddningen av Åvg-Vk 1964. Har kamrater som har jobbat med detta förfarande och berättat om detta kyliga och unika jobb. Svintungt som de sade till mig. Palle i Vika.;-)

Det är väl det som kallas kroppsarbete?

Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder

av Herbert Paalberg, Tuesday, October 22, 2019, 22:27 (1641 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det var coola grabbar med knorr och härlig humor. Palle i Vika.;-)

Hu 31929 med reklam

av BJ, Wednesday, October 23, 2019, 10:30 (1641 dagar sedan) @ Jan Frelin

Ansluter mig till hyllningskören vad gäller kylvagnen! Skulle man kunna få låna den bilden för publicering på Svensk MJ-wiki möjligen?

November 2011, i Modelljärnvägs Magasinet nr 8 publiceras en annan bild av just denna vagn, Hu 31929 med Skara konserv reklam på. Även en teckning av vagnen och en beskrivning finns.

2 Hu vagnar av denna typ var avdelade för Skara slakteri, nr 31929 fick reklammålning 1961. Hu 31928, det är oklart om denna vagn fick reklammålning.

Grunden till Hu vagnarna:
Text baserad på uppgifter från Thomas Tell.
1959 byggdes 7 relativt korta lit Hr vagnar om till betydligt längre lit Hu. Axelavståndet ökades med 3 meter. Det var Hr 31800, -809, -915, -928, -929, 37160 samt -166 som utvaldes att byggas om.
Ombyggnaden utfördes av KVAB och kostnaden blev så hög att det inte lönade sig jämfört med att bygga nya vagnar.

En mycket intressant sak är att på Lars Åkessons bild från nov 1969 så är Skara konserv texten blå. och texten ett gott mål … röd.
Det är tvärt om på bilden från våren 1970. Det syns också att vagnen blivit bättringsmålad.

BJ
Teckningen nedan får användas fritt.
[image]

Hu 31929 med reklam

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, October 23, 2019, 10:59 (1641 dagar sedan) @ BJ

Ansluter mig till hyllningskören vad gäller kylvagnen! Skulle man kunna få låna den bilden för publicering på Svensk MJ-wiki möjligen?


November 2011, i Modelljärnvägs Magasinet nr 8 publiceras en annan bild av just denna vagn, Hu 31929 med Skara konserv reklam på. Även en teckning av vagnen och en beskrivning finns.

2 Hu vagnar av denna typ var avdelade för Skara slakteri, nr 31929 fick reklammålning 1961. Hu 31928, det är oklart om denna vagn fick reklammålning.

Grunden till Hu vagnarna:
Text baserad på uppgifter från Thomas Tell.
1959 byggdes 7 relativt korta lit Hr vagnar om till betydligt längre lit Hu. Axelavståndet ökades med 3 meter. Det var Hr 31800, -809, -915, -928, -929, 37160 samt -166 som utvaldes att byggas om.
Ombyggnaden utfördes av KVAB och kostnaden blev så hög att det inte lönade sig jämfört med att bygga nya vagnar.

En mycket intressant sak är att på Lars Åkessons bild från nov 1969 så är Skara konserv texten blå. och texten ett gott mål … röd.
Det är tvärt om på bilden från våren 1970. Det syns också att vagnen blivit bättringsmålad.

BJ
Teckningen nedan får användas fritt.
[image]

Tack för intressant information och fin bild!

Och nu kan vi även se texten, bland annat "Återsändes tom Skara Sk". Då i finner sej frågan vad som transporterades i vagnen - för om den gick tom till Skara är det rimligt att tro att den gick lastad FRÅN konservfabriken/slakteriet i Skara. Och då bör det väl inte varit slaktkroppar... eller var reklammålningen bara "reklam" - inte ett tecken på att vagnarna var lastade med just konservburkar?

funderar
Thomas K Ohlsson

Hu 31929 med reklam

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, October 23, 2019, 14:16 (1641 dagar sedan) @ BJ

Troligen så var det transport av slaktade djurkroppar till olika platser i landet.
Inte transporterade man konserver i kylvagnar.

Hittade en trevlig bild över den omtalade vagnen på Digitalt Museum:
https://digitaltmuseum.se/021017229509/skls-skaraborgs-lans-slakteriforening

Det är fortfarande Hu 31929 på överföreningsvagn och is-tagning vid slakteriet.

BJ

Det beror på vad det är för konserver - sillkonserver kräver t ex kylning!
Och andra konserver kräver åtminstone tempererad transport...

Men jag tror också att det handlade om uttransport av slaktkroppar i det här fallet!

/TKO

Utländska motsvarigheter till kylvagn Hu

av Anders_W, Wednesday, October 23, 2019, 11:40 (1641 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Instämmer i berömmet!

Känner någon till om det funnits liknande vagnar (förutom målningen förstås) hos järnvägarna på kontinenten?
Jag frågar eftersom det vore kul att måla upp en modell, men jag är helt bortkommen vad gäller utländska godsvagnslittera.

Utländska motsvarigheter till kylvagn Hu

av Carl-Erik Olsson, Thursday, October 24, 2019, 03:24 (1640 dagar sedan) @ Anders_W

Instämmer i berömmet!

Känner någon till om det funnits liknande vagnar (förutom målningen förstås) hos järnvägarna på kontinenten?
Jag frågar eftersom det vore kul att måla upp en modell, men jag är helt bortkommen vad gäller utländska godsvagnslittera.

I drift kom väl bland de "modernare" kylvagnarna dåvarande litt He (senare Icps) före, där underlitt "e" skulle innebära nåt slags europeisk standardtyp. Dessa hade liksom Hu (Ibps) ispåfyllningen vid gavlarna, där krossad is påfylldes med lastbil med skopa och en plåtränna man stack in i den runda öppningen. De äldre kylvagnarna litt H/Hr/Hs hade ispåfyllningen i en längsgående ränna under "taknocken" vilket förmodligen ansågs opraktiskt eller kanske t o m riskfyllt vid isning. He och Hu hade fartvindsdrivna luftcirkulatorer för att få jämnare kyla. Kontinentala motsvarigheter till åtminstone He sågs länge under varumärket Interfrigo, registrerade hos olika jvgförvaltningar och fanns som H0-modell från flera mj-tillverkare. Om dessa förebilder var likt Hu moderniserade är mig obekant. Jämfört med He hade Hu lastrum med bredd mer anpassad för gods på lastpall. Enligt utgåva 1 av SJH 636.1 (SJ Godsvagnar 1.4.1971, finns hos t ex http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_71.pdf) hade He löb 11,74m, axelavstånd 6,6m och lastrum 9,03x2,21m (tjocka väggar) med 13 fasta tvärgående krokstänger och 1400mm portar medan Hu hade löb 12,24m, axelavstånd 7,5m och lastrum 9,87x2,54m (tunnare väggar) med 6 längsgående krokbanor för anslutning till slakteriernas krokbanesystem genom de smala portarna intill högra hörnet. Vissa, troligen senare byggda Hu, ev modifierade äldre, hade också 1400mm mittportar som tillät hantering av pallgods med truck. Sedan krokstängerna hade tagits bort användes Hu/Ibps för kyltransport av frukt och grönsaker på pall. Hur länge dessa kylvagnar var i trafik mm kan säkert Kjell F komplettera med?
/CEO (sommarjobbade 1977 med bl a lastning av Ibps-vagnar fvb Norrland hos ICA Frukt&grönsaker i Helsingborg där numera ICA Maxi m fl finns i helt ny byggnad)

Hu 31929 med reklam

av -RB-, Wednesday, October 23, 2019, 12:05 (1641 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det ska nog tydas återsändes tom Skara - Skövde . Där ( i Skövde) tror jag man fick besked om vart (tom)vagnen skulle vidaresändas . Ev kan vagnen ha meranvändes för andra kunders slakttransporter , vagnen är avskild men inte P (privat) märkt .

mvh Rolf Berg

Hu 31929 med reklam

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, October 23, 2019, 14:19 (1641 dagar sedan) @ -RB-

Det ska nog tydas återsändes tom Skara - Skövde . Där ( i Skövde) tror jag man fick besked om vart (tom)vagnen skulle vidaresändas . Ev kan vagnen ha meranvändes för andra kunders slakttransporter , vagnen är avskild men inte P (privat) märkt .

mvh Rolf Berg

Intressant synpunkt!
Men var Skövde en lämplig station att skicka vagnen till om den med viss sannolikhet skulle vidare till Skara? Var skedde rampning av normalspårsvagnar fvb Skara - Vara? Forshem?

/TKO

Hu 31929 med reklam

av Anders Jansson, Wednesday, October 23, 2019, 15:12 (1641 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det ska nog tydas återsändes tom Skara - Skövde . Där ( i Skövde) tror jag man fick besked om vart (tom)vagnen skulle vidaresändas . Ev kan vagnen ha meranvändes för andra kunders slakttransporter , vagnen är avskild men inte P (privat) märkt .

mvh Rolf Berg


Intressant synpunkt!
Men var Skövde en lämplig station att skicka vagnen till om den med viss sannolikhet skulle vidare till Skara? Var skedde rampning av normalspårsvagnar fvb Skara - Vara? Forshem?

/TKO

All rampning gjordes under smalspårets senare decennier i Vara.

Jag misstänker att texten på vagnen skall uttydas "Återsändes tom Skara (Skövde trafikområde)". Vill minnas att Skara på den tiden var en del av To Sk.

Hu 31929 med reklam

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, October 23, 2019, 15:16 (1641 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det ska nog tydas återsändes tom Skara - Skövde . Där ( i Skövde) tror jag man fick besked om vart (tom)vagnen skulle vidaresändas . Ev kan vagnen ha meranvändes för andra kunders slakttransporter , vagnen är avskild men inte P (privat) märkt .

mvh Rolf Berg


Intressant synpunkt!
Men var Skövde en lämplig station att skicka vagnen till om den med viss sannolikhet skulle vidare till Skara? Var skedde rampning av normalspårsvagnar fvb Skara - Vara? Forshem?

/TKO


All rampning gjordes under smalspårets senare decennier i Vara.

Jag misstänker att texten på vagnen skall uttydas "Återsändes tom Skara (Skövde trafikområde)". Vill minnas att Skara på den tiden var en del av To Sk.

Tänk vilka intressanta diskussioner en närmast oläslig skylt kan leda till!

(Men varför angavs trafikområdet? Trodde man att det fanns trafikpersonal som inte visste var Skara ligger?)

/TKO

Hu 31929 med reklam

av Anders Jansson, Wednesday, October 23, 2019, 15:21 (1641 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

(Men varför angavs trafikområdet? Trodde man att det fanns trafikpersonal som inte visste var Skara ligger?)

/TKO

Förmodligen på grund av att det var trafikområdet som skötte det administrativa och som skulle kontaktas vid frågor eller problem.

Hu 31929 med reklam

av Jan Frelin, Thursday, October 24, 2019, 18:24 (1639 dagar sedan) @ BJ

Teckningen nedan får användas fritt.

Då dyker den upp på MJ-wiki strax.

Hu 31929 med reklam

av Ulf Diehl, Friday, October 25, 2019, 12:10 (1639 dagar sedan) @ Jan Frelin

Det är inte så enkelt. Det fanns alltså 6 st äldre Ibps-vagnar (8057000-8057006) fd 31800, 31809, 31915, 31928, 31929, 37160, 37166) samtliga skrotade 1983-1985.
Dessutom finns i samma serie 8057007-8057130 dvs en mängd Arlövsbyggda Hu-vagnar byggda 1962-63 (fd nummer 64375-64499) som skrotades ungefär samtidigt, utom några som fick nya nummer i en 8001000-serie samt några särlingar som blev vanliga kylvagnar (8256100...6105) respektive tjänstevagn (9468300).
Ulf Diehl