Stationsautomat för Malmbanan (Signaler/säkerhet)

av Anders_W @, måndag, oktober 21, 2019, 09:21 (344 dagar sedan)

Hej!

Jag sitter och letar efter ritningar över den variant av stationsautomat ("elektriska stinsen";) som togs fram för Malmbanan med sina tretågsmöten.

Det finns en 1000-ritning som ser misstänkt ut, men den nämner inte order stationsautomat. Istället heter den "'stn' för fjb Malmbanan, principschema".´Ritningsnumret är BS1000-1043.

Kan någon bekräfta eller avfärda att det rör sig om en stationsautomat?

Stationsautomat för Malmbanan

av Anders Järvenpää @, Åbo, tisdag, oktober 22, 2019, 08:00 (343 dagar sedan) @ Anders_W

Nej! Stn-reläsatsen med artikelnummer BCB 21322 är delen av det reläbaserade fjärrstyrningssystemet som pekar ut rätt indikeringsminne vid indikeringsmottagning. Läs systembeskrivningen för JZA11-systemet.

Stationsautomat för Malmbanan

av Kjell Aghult @, tisdag, oktober 22, 2019, 15:11 (343 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I ett SJ-Nytt-nummer från 1958 visas fjb-centralens "ruta" för en station i fjbc Kiruna.
Bl a visas indikeringen "M" (=tågväg magasinerad) men ingen bokstav som kan kopplas till automatdrift.

1962-64 års trafikelevkurs studiebesökte en gång fjbc Ånge. Den äldsta typen stationsautomat (STAA) var då i provdrift på någon enstaka station. Det skulle dock t v yppas försiktigt, att
det här var en "robot" som skötte tågmötena.

Stationsautomat för Malmbanan

av Fredrik Lundström @, torsdag, oktober 24, 2019, 19:18 (340 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Jag sitter och letar efter ritningar över den variant av stationsautomat ("elektriska stinsen";) som togs fram för Malmbanan med sina tretågsmöten.

Det finns en 1000-ritning som ser misstänkt ut, men den nämner inte order stationsautomat. Istället heter den "'stn' för fjb Malmbanan, principschema".´Ritningsnumret är BS1000-1043.

Kan någon bekräfta eller avfärda att det rör sig om en stationsautomat?

Hur är det nu?

Har ställverkstypen Skruv möjlighet till automater? Tittar man lite djupare i BIS verkar det inte finnas några A-automater (A1, A2 och A3) på de platser på Malmbanan som har kvar dessa ställverk. Inte heller magasinering av tågväg verkar vara möjlig i dessa ställverk.

Tittar man hur det fungerar idag så verka det vara manöversystemet som sköter om "automater" och magasinering, eller har jag missförstått något?

Stationsautomat för Malmbanan

av Anders_W @, söndag, oktober 27, 2019, 10:42 (338 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Tittar man i SJ-skolans kompendieserie Reläställverk (knappställverk t.o.m. stlv 59) så nämns automatik inte för Skruv/Björnlunda, medan delarna om stlv 59 innehåller en hel del om telereläsatserna, så svaret är nog nej - Skruv hade inga automater "i sig självt".

Det är nog ingen vild gissning att hela automatiken för denna ställverkstyp istället byggdes in i fjb-utrustningen, vilken sedan kopplades till sisä-anläggningen.

Idag ligger all automatik i datorutrustning; antingen i PLS:en som är kopplad till sisä-anläggningen eller i datorerna på Trafikcentralen.

Det finns dock ställverk där man har kvar en del reläsatser, som ett mellanled. I sådana fall behöver man inte programmera in magasinering m.m. i PLS:en, vilket förenklar dess program.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum