Sundsvall C (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, October 21, 2019, 20:08 (1641 dagar sedan)

[image]

Hittade denna bild i Vanut

[image]

Längst bort i bilden syns två G6-lok. Dessa såg jag ståendes i Sundsvall, antagligen våren 1963. Dold bakom björkarna stod B 1148 med treaxlig tender. Den hade Axelboxar märkta SWB.

[image]

Foto ca 1954.

Sundsvall C

av Jan Frelin, Monday, October 21, 2019, 22:14 (1641 dagar sedan) @ BD

[image]

Foto ca 1954.

Ser ut som en E2 och en A i bakgrunden.

Sundsvall C

av Herbert Paalberg, Monday, October 21, 2019, 22:56 (1641 dagar sedan) @ Jan Frelin

[image]

Foto ca 1954.


Ser ut som en E2 och en A i bakgrunden.

Du menar väl tvärtom, det är en E2 på spår 1 närmast stationen och en A-maskin på spår 2 jämsides. Palle i Vika.

Sundsvall C

av Svante Andersson, Tuesday, October 22, 2019, 00:22 (1641 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

[image]

Foto ca 1954.


Ser ut som en E2 och en A i bakgrunden.


Du menar väl tvärtom, det är en E2 på spår 1 närmast stationen och en A-maskin på spår 2 jämsides. Palle i Vika.

Tvärtom?

Janne gjorde ingen definition på spår. Bara nämnde loken i den ordning de finns på bilden E2 till vänster (vi läser normalt från vänster till höger) och A något till höger.

SA

Sundsvall C

av Herbert Paalberg, Tuesday, October 22, 2019, 09:09 (1640 dagar sedan) @ Svante Andersson

[image]

Foto ca 1954.


Ser ut som en E2 och en A i bakgrunden.


Du menar väl tvärtom, det är en E2 på spår 1 närmast stationen och en A-maskin på spår 2 jämsides. Palle i Vika.


Tvärtom?

Janne gjorde ingen definition på spår. Bara nämnde loken i den ordning de finns på bilden E2 till vänster (vi läser normalt från vänster till höger) och A något till höger.

SA

Ja men då begriper jag ännu bättre, då är Du-loket ännu längre i bakgrunden? Palle i Vika;-)

Sundsvall C

av Svante Andersson, Tuesday, October 22, 2019, 13:00 (1640 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

[image]

Foto ca 1954.


Ser ut som en E2 och en A i bakgrunden.


Du menar väl tvärtom, det är en E2 på spår 1 närmast stationen och en A-maskin på spår 2 jämsides. Palle i Vika.


Tvärtom?

Janne gjorde ingen definition på spår. Bara nämnde loken i den ordning de finns på bilden E2 till vänster (vi läser normalt från vänster till höger) och A något till höger.

SA


Ja men då begriper jag ännu bättre, då är Du-loket ännu längre i bakgrunden? Palle i Vika;-)

Om E2 och A är i bakgrunden så lär väl D-loket vara i förgrunden. Men D-loket nämns inte i det inlägg som vi behandlar här. :-D

Jag skulle kunna definiera loken på två sätt... från fotografen och bakåt: D, A, E2.
eller från vänster i bild... E2, A, D.

Vilket man väljer är väl ganska egalt... och frivilligt?

SA

Sundsvall C

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, October 22, 2019, 14:16 (1640 dagar sedan) @ Svante Andersson

[image]

Foto ca 1954.


Ser ut som en E2 och en A i bakgrunden.


Du menar väl tvärtom, det är en E2 på spår 1 närmast stationen och en A-maskin på spår 2 jämsides. Palle i Vika.


Tvärtom?

Janne gjorde ingen definition på spår. Bara nämnde loken i den ordning de finns på bilden E2 till vänster (vi läser normalt från vänster till höger) och A något till höger.

SA


Ja men då begriper jag ännu bättre, då är Du-loket ännu längre i bakgrunden? Palle i Vika;-)


Om E2 och A är i bakgrunden så lär väl D-loket vara i förgrunden. Men D-loket nämns inte i det inlägg som vi behandlar här. :-D

Jag skulle kunna definiera loken på två sätt... från fotografen och bakåt: D, A, E2.
eller från vänster i bild... E2, A, D.

Vilket man väljer är väl ganska egalt... och frivilligt?

SA

Oavsett de lägesdefinitionsmässiga dispyterna är det ett intressant foto tycker jag. Och förutom lok och vagnar är det förvånansvärt mycket som är sej likt. Men den uteservering som verkar finnas till höger om entrén har tyvärr försvunnit - den hade jag uppskattat under den period jag ofta bytte mellan tåg och buss vid Sundsvall C!

/TKO

Sundsvall C

av Ola Almquist, Tuesday, October 22, 2019, 15:59 (1640 dagar sedan) @ BD

[image]

Längst bort i bilden syns två G6-lok. Dessa såg jag ståendes i Sundsvall, antagligen våren 1963. Dold bakom björkarna stod B 1148 med treaxlig tender. Den hade Axelboxar märkta SWB.

Då kan man tänka sig att G6-loket med A-tender är 1467.

M.v.h.
Ola

Sundsvall C

av BD, Tuesday, October 22, 2019, 17:48 (1640 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

Längst bort i bilden syns två G6-lok. Dessa såg jag ståendes i Sundsvall, antagligen våren 1963. Dold bakom björkarna stod B 1148 med treaxlig tender. Den hade Axelboxar märkta SWB.

Då kan man tänka sig att G6-loket med A-tender är 1467.

M.v.h.
Ola

[image]

Jag har inget minne av att ett av loken i Sundsvall hade A-tender. Det var första gången jag såg G6-lok och man kan tänka sig att loken togs in till Sundsvall två och två för någon åtgärd. Tidigare hade jag 1952 sett ett Gb-lok (Stod verkligen Gb på skylten) under ånga på vändskivan i Sundsvall.

För övrigt syntes endast ånglok av litt A, A2, B, E, E2 och N i Sundsvall.

Sundsvall C

av Oskar F, Thursday, October 24, 2019, 20:38 (1638 dagar sedan) @ BD


Hittade denna bild i

Längst bort i bilden syns två G6-lok. Dessa såg jag ståendes i Sundsvall, antagligen våren 1963. Dold bakom björkarna stod B 1148 med treaxlig tender. Den hade Axelboxar märkta SWB.


Foto ca 1954.

Kul att läsa vad de spekulerar om i Vaunut! Men inget inlägg tar upp frågan om Sundsvall verkligen ligger vid Norra stambanan som bildtexten hävdar. Det är väl en lägesmässig korrigering som vore på sin plats?