Koppelstänger (Fordon: lok)

av Sture, Monday, January 26, 2009, 15:37 (5563 dagar sedan)

Koppelstängerna är vanligtvis förskjutna 90 grader.
Vilken går först(vid framåtgång) vänster eller höger sida. Fanns det någon standard eller har 50% av loken vardera.

Koppelstänger

av BD, Monday, January 26, 2009, 15:58 (5563 dagar sedan) @ Sture

Koppelstängerna är vanligtvis förskjutna 90 grader.
Vilken går först(vid framåtgång) vänster eller höger sida. Fanns det någon standard eller har 50% av loken vardera.

"Höger vev leder" som det kan stå på ritningar.

Koppelstänger

av Dag Bonnedal, Monday, January 26, 2009, 16:03 (5563 dagar sedan) @ Sture

Koppelstängerna är vanligtvis förskjutna 90 grader.
Vilken går först(vid framåtgång) vänster eller höger sida. Fanns det någon standard eller har 50% av loken vardera.

Normalt höger sida. Gäller båda färdriktningarna när man har näsan i sagda färdriktning.
Finns dock lok som av någon skum anledning är tvärt om.

När blindaxeln gått tvärt av i ett gammalt utmattningsbrott på ÖSlJ lok Aspa så skickades axlen till Örebro. På medföljande ritning stod med stora röda bokstäver: OBS vänsterkvartad. Nu fattas det väl bara att dom kvartar fel sa Motorloksmästaren. Och si, det gjorde dom, gör om.

Den lustiga effekten blir att man kan vända en hjulaxel fel (höger vänster) kvartningen blir oförändrad. Men vänder man drivaxeln fel på ett ånglok så kastas fram och backriktingarna om i slidstyrningen, Häpp!

Dag B