Skenande D lok i Sandviken (Fordon: lok)

av Erland, Monday, January 26, 2009, 15:40 (5541 dagar sedan)

Har sökt med ljus&lykta efter några artiklar, bilder eller annan information om detta.
Någon gång på 50-talet (tror jag) skenade ett D lok vid Sandvikens station och spårade ur vid järnverkets huvudport och kasade ned i en slänt. Föraren hoppade av sitt lok straxt innan urspårningen. Loket bärgades om jag inte minns fel av en större ångkran. Finns det någon som känner till detta och som kanke har bilder?
/Erland

Skenande D lok i Sandviken

av BE, Saturday, March 07, 2015, 09:26 (3310 dagar sedan) @ Erland

Den enda kända olycka i Sandviken involverande D-lok (Da) inträffade 1973 (nov-dec?). Da 808-799-803 gick multipelkopplade i massavedståg från Borlänge till Gävle. I Sandviken skulle det aktuella tåget ha tågmöte och gick in på spår 3. Ganska snart märktes att bromsverkan var i princip obefintlig. När man närmade sig skyddsväxeln var farten nere i 30-40 km/h och föraren valde att hoppa. Tåget fortsatte in på skyddspår där det spårade ur typenligt. Loken välte åt höger genom staketet in på Sandvik:s (järnverkets) industriområde. Den här platsen ligger ca. 200 meter från den s.k. vägportsvakten in till industriområdet. Orsaken till bromsproblemet var att en timmerstock fallit ner mellan 6:e och 7:e vagnen och där slagit av bromsledningen.

//Björn

http://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_Da808_1973_1.jpg

Skenande D lok i Sandviken

av Christer Fredriksson, Saturday, March 07, 2015, 09:41 (3310 dagar sedan) @ BE

Varför blev det inte nödbroms då bromsslangen slets av?

Var det inte så att bara bromskiken stängdes av timmerstocken?

Skenande D lok i Sandviken

av BE, Saturday, March 07, 2015, 09:57 (3310 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Som jag minns det så skadades ledningen, men det du skriver verkar logiskt.
Minnet är väl inte det bästa så här drygt 40 år senare.

//Björn

Skenande D lok i Sandviken

av Torbjorn_Forsman, Saturday, March 07, 2015, 22:22 (3310 dagar sedan) @ BE

Man kan väl också tänka sig att en skada på bromsledningen innebär att ett rör har plattats till.