B 1037 förarinjektorn (Fordon: lok)

av morrgan @, Göteborg, måndag, januari 26, 2009, 15:59 (4466 dagar sedan)

Det har nu snart gått 2 dygn sedan vi var ute och provade B 1037, pannan och pannvattnet är fortfarande så varmt att man bränner sig = god isolering och täkt skorsten så att det inte blir avkylning av strömmande luft i tuberna. Pannan skall nu krympa till sin kalla längd och det är lika viktigt att detta går sakta liksom uppvärmningen när man skall starta loket.

Förarinjektorn är svår att få att ta, ångventilen läcker och injektorn blir lätt för varm på B 1037. Det är inte vem som helst som kan få injektorn att mata in vatten. Detta beror kanske på att ångventilen inte är helt tät.
Ventilspindel kommer att svarvas och ventilsätet försiktigt bearbetas med en brotsch så att tätningen blir fullständig vid stängd ventil.

[image]

Ångventilen får sin ånga från domen, att det rinner vatten ur ångröret tyder på att detta är läck, har ett hål någonstans. Att mata en injektor med vatten är nog inte så lyckat, så vi får nog försöka att ta av injektorn och hoppas på att hålet sitter alldeles innanför panngavlen så att vi kan valsa dit en ring som tätar.

[image]

morrgan

B 1037 förarinjektorn

av Kurt G. Möller @, Sthlm, måndag, januari 26, 2009, 16:46 (4466 dagar sedan) @ morrgan

..."Har vi tur så..."

Menar du att ångröret inifrån domen är läck? Oj, inte bra. Hoppas icke...

Har ni exakt rätt 45-gradersbrotsch för sätet? Ytterdiam.? Kan ev. lånas ut fr Mfd om ej FÖR stor...!!!

B 1037 förarinjektorn

av morrgan @, Göteborg, måndag, januari 26, 2009, 16:57 (4466 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

..."Har vi tur så..."


Menar du att ångröret inifrån domen är läck? Oj, inte bra. Hoppas icke...

Har ni exakt rätt 45-gradersbrotsch för sätet? Ytterdiam.? Kan ev. lånas ut fr Mfd om ej FÖR stor...!!!

Pannan och vattnet är fortfarande för varmt för att kunna sonda ångröret strax innanför panngaveln, vi tror att det är där vatten läcker in i ångröret, imorgon hoppas vi att vi kan konstatera att detta är fallet.

morrgan

B 1037 förarinjektorn

av Kurt G. Möller, Sthlm, måndag, januari 26, 2009, 21:58 (4466 dagar sedan) @ morrgan

Du menar injektorns fästfläns? Jo, ganska troligt.

B 1037 förarinjektorn

av Anders Ö,,,/NJM, måndag, januari 26, 2009, 17:20 (4466 dagar sedan) @ morrgan

Med lite tur så kan ni fodra ångröret med ett något mindre rör.

B 1037 förarinjektorn

av Tobias B utan lösenord, tisdag, januari 27, 2009, 19:23 (4465 dagar sedan) @ morrgan

Ångventilen får sin ånga från domen, att det rinner vatten ur ångröret tyder på att detta är läck, har ett hål någonstans. Att mata en injektor med vatten är nog inte så lyckat, så vi får nog försöka att ta av injektorn och hoppas på att hålet sitter alldeles innanför panngavlen så att vi kan valsa dit en ring som tätar.

[image]

morrgan

Vi bytte matarröret från injektorn in till pannan på J 1393 något av de sista åren loket gick i trafik då det var svårt igensatt av kalk i en böjknäck. Det gamla röret plockades försiktigt ut för att inte skada kontaktytan i panngaveln och ett nytt rör bereddes i två delar varpå det första monterades i gaveln och valsades fast och det andra togs ner i pannan via domen och muffades ihop med det första och fästes i fixörat ganska långt fram mot den främre tubgaveln. Ett intressant och ganska ovanligt jobb!

/ Tobias

powered by my little forum