Fordonen i släpan som på samma sätt hamnar i makadamen är även de farliga (1 kV vagnvärmespänning) så ner med bågen om något händer.
Det är värre än så: eftersom normalt jordade saker har linjespänning, kan strömmen gå via koppel och buffertar.
Det enda trevliga med tåg är att det räcker med att ett hjulpar står kvar på spåret för att ett sammankopplat tåg ska vara jordat. Absolut inget att lita på dock, så att ta ned bågen är som tidigare påpekats något som bör göras omedelbart.
Problemet är som andra tidigare påpekat betydligt vanligare bland spårvagnar, och när jag utbildades på museispårvägen i Malmköping var övningar i att hantera isolerad vagn ett självklart moment. De första gångerna jag var med om det simulerades det bara, men vid några tillfällen ströade föraren ut loksand på rälsen och körde sedan upp vagnen på sandhögarna (en för varje hjul). Därmed var övningen skarp: vagnen var verkligen isolerad.
Tillvägagångssättet var sedan som tidigare beskrivit: ned med bågen. Låt ett växelspett vila på rälsen (kan hållas fast med foten) och släpp ned det på kopplet eller annan lämplig utstickande del. Upp med bågen och kör iväg.
Vissa sekundära åtgärder kan och bör genomföras: stäng av alla strömförbrukare det vill säga belysning och värme (motorströmmen är automatiskt avstängd när kontrollern står i nolläge).
SI