Borlänge? (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Almquist, Saturday, October 26, 2019, 20:53 (1636 dagar sedan)

Jag hittade dessa bilder på A6-lok och undrar om de verkligen är tagna i Borlänge och i så fall var. Den med 1790 bör i så fall vara vid gamla stationen men ur en udda vinkel (jämfört med övriga bilder).

https://digitaltmuseum.se/021018125588/statens-jarnvagar-sj-a6-1689

https://digitaltmuseum.se/021017859356/statens-jarnvagar-sj-a6-1790

Tack på förhand!
/Ola

Borlänge?

av Jan Frelin, Saturday, October 26, 2019, 21:43 (1636 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag hittade dessa bilder på A6-lok och undrar om de verkligen är tagna i Borlänge och i så fall var. Den med 1790 bör i så fall vara vid gamla stationen men ur en udda vinkel (jämfört med övriga bilder).

https://digitaltmuseum.se/021018125588/statens-jarnvagar-sj-a6-1689

Här är jag osäker på dateringen åtminstone. Gick det verkligen ånglok på Siljansbanan 1966?

Borlänge?

av Hans B Keller, Saturday, October 26, 2019, 22:11 (1636 dagar sedan) @ Ola Almquist

SJ A6 1689 med Pt är taget strax utanför Borlänge av Rune Carlsson. Fotot
ingick bland de foton han sålde på SJK-resor. Jag vill minnas att detta foto var
taget 1962.

Borlänge?

av Svante W, Sunday, October 27, 2019, 09:08 (1636 dagar sedan) @ Hans B Keller

SJ A6 1689 med Pt är taget strax utanför Borlänge av Rune Carlsson. Fotot
ingick bland de foton han sålde på SJK-resor. Jag vill minnas att detta foto var
taget 1962.


Jag var inte på plats men jag har tidigare sett en dateringen "1962" för fototillfället.

Svante Wagenius

Borlänge?

av Bobo L, Wednesday, November 06, 2019, 14:04 (1626 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag hittade dessa bilder på A6-lok och undrar om de verkligen är tagna i Borlänge och i så fall var. Den med 1790 bör i så fall vara vid gamla stationen men ur en udda vinkel (jämfört med övriga bilder).

https://digitaltmuseum.se/021017859356/statens-jarnvagar-sj-a6-1790


En fin bild med mycket att begrunda!

1)
Är det ett till Borlänge ankommande eller avgående tåg vi ser? Ankommande, gissar jag.

2)
Var detta ett genomgående spår eller ett stickspår? Jag gissar att vi har Reepbäcken och Dååmnarvet åt vänster, och att loket har skorstenen mot Kryylbo och Lyddviika? Var hade vi då det gamla stationshuset?

3)
Vagn två i tåget har någon sorts galler i överkant av ett par sidofönster. Vad var det för vagn, och vilken funktion hade gallren?

4)
Intressant med en FV2(?) istället för de nästan allenarådande FV1. Ja, det hette ju inte så på den tiden, var det F5a och F5b, eller nått sånt?

5)
Vad är det för lådor som är lastade på resgodsvagnen? De ser plåtklädda ut. Varmcontainers? Kylcontainers? För vilket ändamål?

Plattformstrucken som vi skymtar, var det en el-truck, eller satt det någon förbränningsmotor i den? Vad kan deet i så fall ha varit för motor?

6)
Huset i bakgrunden ser inte ut att vara så gammalt vid fototillfället. Särskilt skorstenen murningsteknik antyder 40-50-tal. Vad var det för byggnad?

7)
Kul med ånglok i skarp tjänst och TV-antenner på samma bild!

8)
Vad hade lokets plogar för kulör? De ser väldigt nymålat svarta ut...

9)
Vindrutetorkare på hyttens frontrutor! Det har jag inte sett förut, eller i vart fall tänkt på.

10)
Precis till vänster om förarhyttsdörren på eldarsidan ser vi vad som liknar någon slags rörkrök. Vad kan detta ha varit?

11)
Framför första drivaxeln ser vi något som ser ut som ett åkfotsteg, men något handtag finns inte. Är det snarare en fånganordning (eller snarare bortstötningsanordning) för det som sitter monterat ovanför (vad är det för något) så att det inte ska ramla ner rakt framför drivaxelns hjul?

12)
Vid de främre åkfotstegen ser vi resultatet av eftertanke, kunskap och omsorg i det att de båda handtagen sitter på olika höjd, med det bakre en halvmeter lägre!

13)
Bakom loket ser vi en stödmur av gjutna betongelement. Dessa kan inte varit så värst uråldriga när bilden togs. Det antyder att spåret vi ser antingen förändrats eller nybyggts inom, säg, 20-25 år före ´fototillfället.

Även den påbyggda kontaktledningsbryggan antyder sent tillkommet spår.

Borlänge?

av Herbert Paalberg, Wednesday, November 06, 2019, 14:52 (1626 dagar sedan) @ Bobo L

Punkt 9. Vindrutetorkare fans på några maskiner och drevs av tryckluft från luftpumpen via en kik inne i hytten.

Punkt 10. Det "böjda röret" bakom hyttdörren på eldarsidan är ett handtag att hålla sig i för att underlätta när man skulle kliva upp på tendern via fotstegen på tendersidan. Samma fanns även på förarsidan.
Palle ångloksnörd från Vika.;-)

Borlänge?

av Björn Arvidsson, Wednesday, November 06, 2019, 19:33 (1625 dagar sedan) @ Bobo L

3) Vagnen är troligen en Cafévagn Bo8cs. och gallren är ventilationsgaller, som var glaslameller som kunde riktas åt så man kunde få antingen insug eller utsug av luften

Borlänge?

av Thomas Tell, Thursday, November 07, 2019, 21:44 (1624 dagar sedan) @ Bobo L

4)
Intressant med en FV2(?) istället för de nästan allenarådande FV1. Ja, det hette ju inte så på den tiden, var det F5a och F5b, eller nått sånt?

Troligen F5a med öppen plattform.

8)
Vad hade lokets plogar för kulör? De ser väldigt nymålat svarta ut...

Säkert röda.

9)
Vindrutetorkare på hyttens frontrutor! Det har jag inte sett förut, eller i vart fall tänkt på.

Loket är nyligen moderniserat och fick då moderniteten vindrutetorkare.

11)
Framför första drivaxeln ser vi något som ser ut som ett åkfotsteg, men något handtag finns inte. Är det snarare en fånganordning (eller snarare bortstötningsanordning) för det som sitter monterat ovanför (vad är det för något) så att det inte ska ramla ner rakt framför drivaxelns hjul?

Fotsteg för att komma åt att smörja den mellan ramarna liggande rörelsen, tror jag.
/tell