NOJ (Fordon: vagnar)

av ROJ-NOJ @, måndag, oktober 28, 2019, 12:16 (90 dagar sedan)

Hejsan,

detta blir mitt första inlägg på forumet och rör mitt specialintresse som är NOJ.
NOJ fick under 1944-1945 levererat 25 st G-vagnar. Vagn nr 1000 (flera?) var specifikt märkt som cykelvagn. Vad i parktiken innebar detta?

NMJ har ju just NOJ 1000 i produktion och jag undrar om det finns någon exteriör skillnad mellan vagn 1000 och resten av vagnarna 1001-1024?
Kan man med gott samvete ta en G 1000 och ta bort texten "FÖR CYKELTRANSPORT" samt ändra numret för att skapa flera korrekta G-vagnar med NOJ-numrering?


https://digitaltmuseum.se/021018060016/godsvagnar-lastas-med-cyklar-pa-plattform-4-pa-n...


Hälsningar,
Mikael Schuer

NOJ

av Thomas Tell @, Vallentuna, måndag, oktober 28, 2019, 13:08 (90 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Leta efter bilden Jvm,KAFN00093 som visar vagn 1000 och jämför med Jvm,KAFN00093 som visar 1002 m.fl.. Vagn 1000 har gaveldörrar med övergångsbryggor samt kabel för belysning eller värme på gaveln och 1002 har endast gavelluckor.

"Din" bild visar en cykelvagn med normal placering av värmekabel.
/tell

NOJ

av ROJ-NOJ @, måndag, oktober 28, 2019, 14:14 (90 dagar sedan) @ Thomas Tell

Leta efter bilden Jvm,KAFN00093 som visar vagn 1000 och jämför med Jvm,KAFN00093 som visar 1002 m.fl.. Vagn 1000 har gaveldörrar med övergångsbryggor samt kabel för belysning eller värme på gaveln och 1002 har endast gavelluckor.

"Din" bild visar en cykelvagn med normal placering av värmekabel.
/tell


Tack för info.
Ja det är ju en fråga om detaljerna och helt plötsligt blev de väldigt tydliga.
Alltså bättre att ta en vanlig G och försöka hitta/ordna dekaler till dem.


Gick dessa vagnar normalt i persontåg där många passagerare polletterade cyklar?


//Mikael

Du har mail/PM

av Ola Ahlström @, måndag, oktober 28, 2019, 13:31 (90 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Eftersom du inte har angivit någon mailadress eller liknande här på Forumet kan jag nämna att du har PM väntande på dig på ett närliggande forum.

Ola Ahlström
Malmö

Du har mail/PM

av ROJ-NOJ @, måndag, oktober 28, 2019, 14:16 (90 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Eftersom du inte har angivit någon mailadress eller liknande här på Forumet kan jag nämna att du har PM väntande på dig på ett närliggande forum.

Ola Ahlström
Malmö

Hej Ola,

nu har jag öppnat min e-post här på forumet.
Eventuellt har du sänt PM på ett av de forum där jag är mindre aktiv eftersom jag inte hittar det just nu.

//Mikael Schuer

Du har mail/PM

av ROJ-NOJ @, tisdag, oktober 29, 2019, 14:03 (89 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hej Ola,
jag hittade ditt PM och har sänt ett svar tillbaka!!!

//Micke

NOJ

av Sune Nylén @, måndag, oktober 28, 2019, 20:28 (90 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

BJ vagnarna G(u) 1214 - 1245 var vardera utrustade med anordningar - krokar - för upphängning av 80 st cyklar enl 77an 1950.De framfördes i de vanliga tågen Göteborg Gävle och givetvis då också på övriga GDG nätet.NOJ 1000 och 1001 hade samma utrustning. HNJ och SWB hade också ett antal G vagnar för cyklar. Se77an

NOJ

av ROJ-NOJ @, måndag, oktober 28, 2019, 21:02 (90 dagar sedan) @ Sune Nylén

Härligt! 2 sådana vagnar alltså!
Tack för informationen.

Littera F 6

av Sune Nylén @, tisdag, oktober 29, 2019, 00:22 (90 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Även om det inte står i 77 an, har jag en bestämd uppfattning om att G vagnar som användes för cykeltransport hade Litt F 6. och att det angavs på en fyrkantig målad plåt monterad över den gjutna skylten

Littera F 6

av ROJ-NOJ @, tisdag, oktober 29, 2019, 05:07 (89 dagar sedan) @ Sune Nylén

Även om det inte står i 77 an, har jag en bestämd uppfattning om att G vagnar som användes för cykeltransport hade Litt F 6. och att det angavs på en fyrkantig målad plåt monterad över den gjutna skylten

Tack! När jag istället söker på F6 så hittar jag lite mer information! F6-littereringen verkar inte ha använts av alla bolag och NOJ är ju ett tydligt undantag!

http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_G

Littera F 6

av Sune Nylén @, tisdag, oktober 29, 2019, 08:53 (89 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Ja .. Där ser man. Jag hade inte läst detta, men såg, när jag skrev om detta, för min "inre syn" en G vagn med F 6 plåt. De vagnar som littererades G(u) hade hetat Gr på BJ, förmodligen med r som rymlig, och var byggda i Bautzen i Tyskland på 40 talet.

Littera F 6

av Christer Fredriksson @, tisdag, oktober 29, 2019, 10:54 (89 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Vid TGOJ hade cykelvagnarna litt F6 och F6u!

Littera F 6

av Thomas Tell @, Vallentuna, tisdag, oktober 29, 2019, 22:11 (89 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Så här står det i boken om SJ trävagnar 1909-36.

Cykelvagnar F6, 174 st
Nummer, tillverkare och tillverkningsår
37373-37397 ombyggda 1946
37398-37399 omb 1945
37400-37419 omb 1939
37420-37457 omb 1945
41910-41939 omb 1941
41940-41949 omb 1944
41950 omb ?
41951-41959 omb 1950
43490-43504 fr SWB 1945
43752-43753 fr HNJ 1945
43954-43955 fr NOJ 1946
44519-45538 fr GDG 1948

Bakgrund
Cyklar började användas i stor mängd under kriget och resgodsvagnarna räckte inte till. Dessa F6-vagnar var egentligen inga resgodsvagnar utan var godsvagnar men vagnar som regelbundet användes i snäll- och persontåg fick revision som personvagnar, dvs oftare.

Utrustning efter ombyggnaden
Genomgångsledning för elektrisk värmeledning
Från 1940 elektrisk belysning med ström från batteri
Broms Hildebrand-Knorr P

Underrede
Vanligt underrede som G med plåtlagergafflar och länkaxlar. I underredet hängdes batteriytterlådor.

Korg
Stålstomme med liggande panel i målad furu. Försågs med gaveldörrar med fällbryggor i bägge ändar och bromsplattformen minskades då den var i vägen för gaveldörren.
På skjutdörrarna sattes skyltar med texten ”F6 för cykeltransport”. Från 1940 sattes en plåtskylt med ”F6” över litteraskylten där den täckte G och lastar 60 man 8 hästar.
Inredning
Vagnarna var försedda med cykelkrokar i takkanten och belysningsarmaturer. Vid senare ombyggnader hann belysningen inte alltid bli färdig innan leverans. Vagnarna vitmålades invändigt i tak och överdelen på gavlarna..

Ombyggnader
Vagnarna återställdes inför vintrarna och blev återigen cykelvagnar till somrarna.
Tre F6 iordningställdes i juni 1940 för posttransport i stället men inte som litt D4.
Våren 1944 behövdes tydligen ännu fler F6 än vad som fanns så att Gsh och standard G kunde komma till användning som cykelomlastningsvagnar eller tilläggsvagnar till ordinarie cykelvagnar. För dessa bestämdes att tillverka lösa cykelställ för uppsättning i vagnarna. Fyra ställ per vagn för 10 vagnar tillverkades.

Användning
Vagnarna gick som cykelvagnar över hela landet. Som exempel Stockholm-Boden.
Vintern 1944, kanske mer, användes 25 F6-vagnar som ilgodskursvagnar med hemstation i Stockholm, Göteborg, Borås, Helsimngborg, Malmö och Krylbo.
1948 rullade bland annat 3 vagnar Stockholm-Sundsvall, 2 Stockholm-Krylbo-Ånge, 3 Krylbo-Stockholm-Ånge, 3 Stockholm-Ljusdal-Hudiksvall, 2 Mjölby-Krylbo-Ånge samt 3 Krylbo-Mjölby-Vännäs.
Cykeltransporterna hade sin topp 1945 och dalade sen ganska snabbt för att inte vara mycket kvar 1955.

/tell

Littera F 6

av Jan Frelin @, Vällingby, onsdag, oktober 30, 2019, 22:10 (88 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stämmer det att det var vagnar med belysning och gaveldörr som sedan fick litt Giu?

Littera F 6

av Thomas Tell @, Vallentuna, onsdag, oktober 30, 2019, 23:53 (88 dagar sedan) @ Jan Frelin

Littrering
F6 men F6a om belysning saknades.
Slopningar
En vagn slopades 1942 och en 1951. Resten av vagnarna som hela tiden i grunden hade litt G blev 1959-60 omlittererade till Giu och 1966 byggdes 70 av dem om till rena G-vagnar utan batteribelysning. Året efter fick alla 172 vagnarna som fanns kvar UIC-littera Gbls-u och helt nya nummer och sen har inte jag någon koll på dem.

Fortsättning ur boken.
/tell

Littera F 6

av Göran Nilsson @, fredag, november 01, 2019, 17:13 (86 dagar sedan) @ Thomas Tell

HNJ G-vagnar hade ingen bromsplattform. Hur det var med NOJ vet jag inte, men visst inköpssamarbete fanns, så det är möjligt att även NOJ vagnarna saknade bromsplattform.

NMJ HNJ G-vagn är alltså inte korrekt.

Littera F 6

av Kjell Friberg @, fredag, november 01, 2019, 18:34 (86 dagar sedan) @ Göran Nilsson

Både HNJ och NOJ G-vagnar saknade skruvbrom.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum