HBJ vagn 800 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Monday, October 28, 2019, 15:50 (1641 dagar sedan)

Inspirerad av Johan O:s (och medhjälpare) eminenta arbete med smalspåriga personvagnar kollade jag litet på ett par andra grejer, och det verkar som att Halmstad - Bolmens Järnvägs vagn 800 (Görlitz 1920, eller möjligen 1924) byggts om från 2-axlig vagn till boggivagn av SJ 1951. Den ska vid förstatligandet ha fått identiteten CDt 336 och efter ombyggnaden ha blivit CDo12t 817 (1956 ändrat till BDo12t).

Stämmer det att detta är en och samma vagn, och om det är på det viset, varför byggde man om en vagn på det viset?

Eller har det blivit fel någonstans och att HBJ 800 bara är en av de båda ovan angivna SJ-identiteterna?

HBJ vagn 800

av Stefan Olsson, Monday, October 28, 2019, 19:39 (1641 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Nu går vi händelserna i förväg, vi har ju inte börjat med 1067 än, än mindre 1067-vagnarnas SJ-historia. Förhoppningsvis kommer vi dit också...

[i]Den ska vid förstatligandet ha fått identiteten CDt 336 och efter ombyggnaden ha blivit CDo12t 817 (1956 ändrat till BDo12t).[/i]
Förmodar att du kollat igenom särtrycken så att litt, år och nr stämmer.
[i]
Stämmer det att detta är en och samma vagn, och om det är på det viset, varför byggde man om en vagn på det viset?[/i]
Motsvarande hände ju med NVHJs stora tvåaxliga post&resgodsvagnar. En av dem blev ju tom omspårad till 1067. Förmodar att det var postverket som drev på för att få bättre gång. Många vagnar var rätt usla.
[i]
Eller har det blivit fel någonstans och att HBJ 800 bara är en av de båda ovan angivna SJ-identiteterna?[/i]
Vagnen ifråga torde vara den andra nr 800, den ursprungliga var från 1888 och hamnade om jag kollat rätt på BKB och blev så småningom en BFt nr 301. Görlitzvagnen tycks för övrigt ha varit tillverkad 1925.

Men som sagt, detta är inte verifierat till hundra procent...